26.1.2022
ŠKODA Motorsport eChallenge: kauden avauksena Monaco | Sponsorointi & yhteistyö

Kuva: ŠKODA AUTO

Uusi ŠKODA Motorsport eChallenge -rallikausi käynnistyy perinteiseen tapaan Monte Carlolla. Provencen Alpeilla ajettavilla kavalilla erikoiskokeilla haasteena ovat kuiva asvaltti, lumi ja jää. Pelaajien on osattava lukea olosuhteet ja valita oikeat renkaat.

TEKSTI JA KUVA: ŠKODA AUTO

Mikä ŠKODA Motorsport eChallenge?

  • Virtuaalisilla rataosuuksilla ajettava ŠKODA Motorsport eChallenge tarjoaa rallipelien ystäville ja faneille nautinnollisen tilaisuuden haastaa kisaan todelliset ralliammattilaiset.
  • Kisat ajetaan tietyllä aikavälillä ja todellisesta rallimaailmasta tutuilla reiteillä. Tapahtumatiedot kertovat mm. reitin pituuden ja erikoiskokeiden määrän.
  • Virtuaalirallin aikana tuloksia, tapahtumia ja parhaiden kuljettajien aikoja voi seurata ŠKODA Motorsportin verkkosivuilla.
  • Virtuaaliset rallit ajetaan DiRT Rally 2.0 -tietokoneella, Playstationilla tai Xboxilla.
  • Mukaan pääsee käynnistämällä pelin, luomalla profiilin, etsimällä ”ŠKODA ECHALLNGE” -tapahtuman ja valitsemalla ŠKODA FABIA Rally2 evo. Ajaa voi milloin tahansa tapahtuman aikana.
  • Ralliammattilaiset tarjoilevat pelaajille ŠKODA Motorsport eChallenge -tapahtumasivuilla myös ajovinkkejä.
  • Lue lisää: https://www.skoda-motorsport.com/en/category/skoda-motorsport-echallenge/

Vuoden 1973 rallin maailmanmestaruussarja oli ensimmäinen nykymuotoinen rallinajon kilpakausi. Tuolloinkin sarjan ensimmäisenä osakilpailuna ajettiin Monte Carlo. Vaikka rallisarja ei tuolloin saanutkaan heti jatkoa, Monte Carlo on ajettu sen jälkeen joka vuosi. Vuodesta 1984 alkaen Monte Carlo on aina voitettu nelivetoisella autolla, mikä Monten äärimmäisen haastavien olosuhteiden vuoksi ei ole mikään yllätys. Alppisolien teillä lumiset, jääliukkaat ja kuivan asvaltin osuudet vaihtelevat, ja siksi oikeiden renkaiden valinta on erityisen tärkeää. Montessa ratkaisee kokemus sekä kuljettajan ja tallin taito lukea olosuhteita. Ogier ja Loeb ovat voittaneet Montessa 16 kertaa. Tänä vuonna Sébastien Loebin suoritus oli aivan erityistä luokkaa, sillä hän voitti Monten nyt 47-vuotiaana ja ajamatta viime vuonna lainkaan WRC-autolla. Se osoittaa, miten korvaamatonta kokemus on.

DiRT Rally 2.0:n kahdeksan erikoiskoetta sijoittuvat Col de Turini -vuoristosolan seudulle, jossa myös ajetaan Monte Carlon rallin ehkä tunnetuin erikoiskoe. Seudun korkeimmassa kohdassa on kolme pientä hotellia ravintoloineen ja suuri pysäköintialue, jonka läpi kilpailuautot aina ajavat erikoiskokeen suunnasta riippuen. Samaan paikkaan liittyy ŠKODA Motorsportin historian monta menestyksen hetkeä. Kilvanajajista Zapadl ja Blahna tuli legendoja 1970-luvun lopulla, kun he ajoivat ŠKODA 130 RS:llä luokan 2 voittoon. Lisää menestystä toivat ŠKODA FABIA S2000 -ralliautolla Freddy Loix, joka sattumoisin kisasi Montessa myös 2022, sekä Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen ja Kalle Rovanperä autonaan erinomaisiin tuloksiin yltänyt ŠKODA FABIA Rally2. Toivomme kaikkien ŠKODA Motorsport eChallenge -osallistujien nauttivan virtuaalisesta Monte Carlon rallista.

ŠKODA Motorsport eChallenge Monte Carlo

  • Milloin ajetaan? 26.1. ‒ 1.2.2022
  • Erikoiskokeita: 8
  • Rallin kokonaispituus: 57,6 km
  • Millä alustalla? DiRT Rally 2.0 tietokoneella, Playstationilla tai Xboxilla.
  • Miten voin osallistua? Pelin käynnistämisen ja profiilin luomisen jälkeen etsi tapahtuma “ŠKODA ECHALLENGE” ja valitse autoksi ŠKODA FABIA Rally2 evo. Voit vapaasti valita milloin tapahtuman päivinä ajat.
  • Tapahtuman linkki: https://dirtrally2.dirtgame.com/clubs/club/295041


Toksport WRT -tallin kuljettaja Nikolay Gryazin antoi meille muutaman vinkin, joiden avulla Monte Carlon rallissa voi olla nopea.

Monte on epäilemättä rallin maailmanmestaruussarjan kuuluisin osakilpailu. Luoko se kuljettajille erityisiä paineita?
Monte on vaativa ralli. Se ei kuitenkaan luo kuljettajille tavallista suurempia paineita. Pitää vain yrittää kovemmin, testata enemmän ja valmistautua huolella. Ja pitää olla keskittyneempi, mutta paineet ovat samanlaiset oikeastaan kaikissa ralleissa, sillä onhan aina kyseessä kilpaileminen ja siihen liittyy aina paineita.

Mitä tässä rallissa menestyminen vaatii? Esimerkiksi kokemusta, hyvää etukäteistiedustelua vai oikeaa rengasvalintaa?
Aivan varmasti tarvitaan hyvä tiimi, jossa puhutaan yhteistä kieltä ja luotetaan toisiinsa, ymmärretään mitä nuotteihin kirjoitetaan. Pitää myös osata ajaa väärin valituilla renkailla. Se on minusta tärkeintä, jos haluat selvitä näiden erikoiskokeiden todella vaikeissa olosuhteissa. Juuri oikeita renkaita kun on mahdotonta valita jokaiselle erikoiskokeelle.

Monte tunnetaan pahamaineisena rallina, koska erikoiskokeiden teiden pinta vaihtelee yhtä mittaa. Miten vaikeaa on päästä selville pito-olosuhteista?
Minusta siihen tarvitaan kokemusta. Jos kuljettaja ei vielä ole kokenut Monte Carlon teitä, rallin mittaan on opittava nopeasti. Siis miten aurinko sulattaa jään, mistä paras ajolinja menee tai missä kuivan asvaltin kohdat tulevat. On varottava niin montaa asiaa! Tärkeää on myös oppia rallin myötä tekemistään virheistä ja välttää niiden toistamista. Monte on taatusti ralli, joka vaatii paljon kokemusta, sääolosuhteiden ja kosteuden vaikutuksen tajuamista.

Vaatiko tämä ralli tietynlaista ajotapaa?
En osaa sanoa, tarvitaanko jotakin erityistä ajotapaa. Ehkä pitää puristaa vähän tavallista vähemmän, koska tässä rallissa ei voi olla nilkka suorana koko ajan. Toisinaan olosuhteet muuttuvat ihan hetkessä. Seuraavassa kaarteessa voi olla likaa tai lunta, jonka edelliset autot ovat heittäneet tielle, ja jos et ole varuillasi ja hyökkäät täysillä siinä kohdassa, teet virheen todella helposti. On siis syytä hiukan hiljentää, koska ralli on pitkä. Vähemmän on joskus enemmän, etenkin jos rengasvalinta ei ole osunut nappiin. Aikaa voi hävitä niin helposti.

Onko mitään erityiskikkaa, jolla Montessa olisi nopea?
Minusta tarvitaan vain kokemusta. Montessa ei ole kyse jostain kikasta olla nopea. Montessa pitää lukea tietä oikein, tajuta milloin voi hyökätä kovaa ja milloin on syytä keventää hieman. Kyse on johdonmukaisuudesta, sitä tässä rallissa tarvitaan. Tunteet on pidettävä kurissa. Viileä tyyli ja järkevä vauhti ovat Montessa avainasemassa.

Mikä on oma suosikkisetupisi tähän ralliin?
Hyvä setup Monte Carlon ralliin on se, joka yhdistää kuivan asvaltin, märän asvaltin ja lumen setupit. Pitää siis löytää yleispätevä setup, joka toimii vaihtelevissa olosuhteissa.