25.9.2021
ŠKODA OCTAVIA: 25 VUOTTA HUIPULLA | Ajankohtaista & Uutta

ŠKODA Octavian menestyksekäs aikakausi on jatkunut jo neljännesvuosisadan. Uutta sukupolvea edustavan auton tuotanto käynnistyi yhdessä Euroopan nykyaikaisimmista autotehtaista Mladá Boleslavissa 3.9.1996.

TEKSTI ja KUVAT ŠKODA Auto

ŠKODA Auto toi syyskuussa 1996 markkinoille ensimmäisen perheautokokoluokan mallinsa osana Volkswagen-konsernia ja sen uusimpia tekniikoita. Ensimmäistä kertaa Škodan historiassa hyödynnettiin nyt tietokoneavusteita suunnittelutekniikkaa (CAD), jonka avulla syntyi Dirk van Braeckelin johtama tiimin voimin uuden Octavian omaleimainen ja tyylikäs muotoilu.

Octavian vahvuuksiin kuuluivat aktiivinen ja passiivinen turvallisuus. Etuturvatyynyjä täydensivät etusivuturvatyynyt, jotka oli tähän asti ollut saatavissa lähinnä vain korkeamman autoluokan autoihin. Ensimmäistä kertaa käytettiin myös lukkiutumatonta jarrujärjestelmää (ABS), joka oli vakiona Octavian huippumallissa SLX 1.8 20V/92 kW ja saatavana myös muihin malleihin lisävarusteena. Ensimmäiselle modernille Octavialle myönnettiin neljä viidestä Euro-NCAP -törmäystestin tähdestä, joiden myötä Octavia kiri Euroopan markkinoilla kilpailevien autojen rinnalle.

Ensimmäinen modernin sukupolven ŠKODA OCTAVIA vuodelta 1996 / ŠKODA OCTAVIA COMBI / ŠKODA OCTAVIA vuosimallia 2000.

Uusi tehdas uutta Octaviaa varten

Uuden Octavian massatuotanto käynnistyi Mladá Boleslavin tehtaassa 3.9.1996, jolloin Tšekin tasavallan silloinen presidentti Václav Havel vihki uuden tehdasyksikön käyttöön leikkaamalla silkkinauhan. Günther Hennin Münchenin studion suunnittelemassa tehtaassa oli 32 000 neliötä valoisaa tuotantotilaa. Uusi tehdasyksikkö mahdollisti modulaarisen tuotannon, jossa autojen eri komponentit ja osat koottiin ja toimitettiin kokoonpanolinjalle juuri oikea-aikaisen järjestelmän mukaisesti.

Mladá Boleslavin uuden tehdasyksikön vihki käyttöön Tšekin tasavallan silloinen presidentti Václav Havel.

Autojen korit liikkuivat nyt kokoonpanolinjalla korkeussäädettävillä alustoilla, joten yläpuolisia ripustuskuljettimia ei tarvittu. Uusi linjasto kokoonpanopöytineen paransi huomattavasti myös työtekijöiden ergonomiaa.

ŠKODA Auto rakensi Mladá Boleslavin tehtaalle uuden yksikön uuden sukupolven Octavian tuotantoa varten.

Ensimmäisen tuotantovuoden aikana tarjolla oli kaksi nelisylinteristä bensiinimoottoria 1.6 MPI / 55 kW ja 1.8 20 V / 92 kW sekä yksi taloudellinen turbodiesel 1.9 TDI, jonka keskikulutus oli 5,1 litraa 100 kilometrillä ja teho 66 kW. Seuraavina moottorivalikoimaan tulivat mm. 1.8 20 V Turbo / 110 kW ja 1.9 SDI/50 kW.

Suosittu farmarimalli kasvatti kysyntää

Syyskuussa 1997 tilava Octavia Combi käänsi päät Frankfurtin autonäyttelyssä. Farmarimallin massatuotanto aloitettiin helmikuussa 1998 ja ensimmäiset asiakkaat saivat autonsa jo saman vuoden toukokuussa.

OCTAVIA COMBI esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa 1997.

Octavian Liftback-malliin verrattuna Combi oli kuusi millimetriä pitempi ja 26 millimetriä korkeampi. Tyylikkäästi muotoiltu takaosa tarjosi runsaasti tavaratilaa: 528 litraa ja takaistuimen selkänojat eteen käännettyinä 1 328 litraa. Farmarimallin osuus koko Octavia-myynnistä kasvoi 15 prosentista 40,5 prosenttiin vuoteen 2001 mennessä. Lokakuussa 1998 kasvava kysyntä johti uuden kokoonpanolinjan lanseeraamiseen Vrchlabín tehtaalla.

Käytännöllisen Liftback-korimallin takaluukku avautui takalasin yläreunasta saakka. Tavaratilan koko oli 528 litraa ja takaistuimen selkänojat eteen käännettyinä 1 328 litraa.

Rakastetun mallin monet muunnelmat

Vuosi 2000 toi tullessaan mallipäivityksen, jonka myötä tarjolle tuli Classic-, Ambiente-, Elegance- ja Laurin & Klement -versiot. Uusiin turvallisuus- ja mukavuustoimintoihin kuului ajovakauden hallintajärjestelmä ESP (Electronic Stability Program), joka helpotti auton hallintaa haastavissa tilanteissa, kuten nopeissa mutkissa ja liukkaalla pinnalla.

ŠKODA OCTAVIA RS lanseerattiin vuonna 2001.

Dynaamisin malliversio, Octavia RS, lanseerattiin vuonna 2001. Uutuuden voimanlähteenä oli 1,8 l/132 kW turbobensiinimoottori, jonka ansiosta auto kiihtyi nollasta sataan 7,9 sekunnissa saavuttaen huippunopeutensa 235 km/h. Octavia RS:ssä oli myös mm. levyjarrut, houkuttelevat urheiluistuimet, sporttinen ohjauspyörä sekä ruostumattomasta teräksestä valmistetut polkimet. Auton dynaamista luonnetta korostivat värivaihtoehdot Rally Red, Diamond Metallic Silver, Magic Black ja Lemon Yellow.

Ensimmäisen modernin sukupolven valtava suosio varmisti sen, että Octavia I pysyi tuotannossa Octavia Tour -nimellä toisen Octavia-sukupolven tulon jälkeenkin. Vuoden 2004 jälkeen tämän linjan tuotanto keskittyi Vrchlabíhin tehtaalle marraskuuhun 2010 asti. Tilastot kertovat, että Liftback-malleja valmistettiin tehtaalla yli 973 000 ja Combi-malleja yli 472 000 kappaletta.