Škoda Rapid Spaceback - uutuus mallistoon

ŠKODA Rapid Spaceback laajentaa ŠKODA-mallistoa suositussa perheautokokoluokassa. Kooltaan Rapid Spaceback sijoittuu Fabian ja Octavian väliin. Ensimmäistä kertaa Škodalla on nyt mallistossaan perheautokokoluokan auto, jossa Škodan tunnettu käytännöllisyys yhdistyy hatchback-korimallin isoon takaluukkuun. Škodalle ominaiseen tapaan Rapid Spacebackissä on reilut sisätilat, lukuisia käteviä Simply Clever -ratkaisuja, mielenkiintoisia yksilöintimahdollisuuksia, alhainen polttoaineen kulutus sekä erinomainen vastine rahalle. ŠKODA Rapid Spacebackin tilat ovat esimerkillisen hyvät tässä autokokoluokassa.

"Uusi ŠKODA Rapid Spaceback on Škodalle merkittävä virstanpylväs: tuomme uutuusmallimme strategisesti erittäin tärkeään perheautokokoisten hatchback-mallien autoluokkaan," toteaa Škodan pääjohtaja Winfried Vahland. "Rapid Spacebackissä yhdistyvät Škodan erinomaisen käytännölliset ominaisuudet suosittuun hatchback-korimalliin. Škodan uuteen muotokieleen liitetyt urheilulliset piirteet antavat Rapid Spacebackille raikkaan ja dynaamisen ulkonäön. Se on perheautokokoluokan auto, jossa on säväys urheilullista tyylikkyyttä, väljät sisätilat ja käytännöllisiä ominaisuuksia." Vahland sanoo.

Urheilullisen nuorekas ja tilava

ŠKODA Rapid Spaceback -mallin dynaamista sivuilmettä hallitsevat puhtaat ja vahvat linjat sekä muotojen aikaansaama valon ja varjojen leikki – Škodan päämuotoilija Jozef Kabaň on tiiminsä kanssa tehnyt hienoa työtä. Uusi ŠKODA Rapid Spaceback erottuu edukseen selkeällä ja yksilöllisellä ulkonäöllään. Se on auto, joka henkii sporttista raikkautta ja dynaamista eleganssia. Se kiinnostaa heti ensi näkemältä.

Perheautokokoluokan perinteisiin automalleihin verrattuna Rapid Spaceback näyttää urheilullisemmalta ja pidemmältä. Se erottuu massasta sekä ulkonäöltään että käytännöllisyydellään. Rapid Spacebackin dynaamisesti muotoiltuja kylkiä hallitsevat selkeät linjat, pitkä akseliväli (2602 mm) ja terävä, korkea vyötärölinja. Rapid Spacebackin korin C- ja D-pilareiden välissä on kolmas sivuikkuna. Kapeiden ikkunapilareiden ja kookkaiden lasipintojen ansiosta sisätilojen yleisilme on valoisa ja näkyvyys hyvä kaikkiin suuntiin.

Yksilöintimahdollisuuksiin on erityisesti panostettu: Yksi hienoista lisävarusteista on kookas panoraama-lasikattoikkuna. Lasipinta yltää tuulilasin yläreunasta takalasiin saakka. Se on kautta aikain ŠKODA-mallien suurin lasikatto. Suuri lasipinta-ala antaa sisätiloihin valoa sekä vapauden ja tilan tunnetta. Lasikaton koko on 1713 × 1155 millimetriä, josta läpinäkyvän osan koko on 1210 × 780 millimetriä.

Rapid Spacebackin panoraama-lasikattoikkuna muuttuu vieläkin tyylikkäämmäksi alemmas takaluukkuun ulottuvan takalasin myötä. Tällöin hieno lasipinta alkaa tuulilasin yläreunasta ja jatkuu kattoa ja takalasia pitkin varsin alas takaluukun pinnassa. Voimakkaasti tummennettu, alemmas ulottuva takalasi yltää takaluukun pinnassa noin 10 senttimetriä Rapid Spacebackin normaalia takalasia alemmas. Nämä kaksi lasielementtiä ovat esimerkkejä Rapid Spacebackin yksilöitävyydestä.

Rapid Spacebackin perän muotoilu korostaa auton urheilullista luonnetta. Perän linjat ovat selkeät. Musta diffuusorielementti tehostaa perän linjojen vaakajakoa kuten kookkaat takavaloyksikötkin, joissa takavalot palaessaan muodostavat Škodalle tyypillisen C-kirjaimen muodon.

ŠKODA Rapid Spacebackin keulan muotoilu sisältää tyylikkäät Rapid Liftback -mallista tutut elementit: Jäähdyttimen säleikkö, jossa on 19 pystyripaa ja kromikehys, uusi ŠKODA-merkkilogo konepellin alaspäin taittuvassa osassa sekä ajovaloyksiköiden ja sumuvalojen neliapilamainen sijoitus. Rapid Spacebackiin on saatavissa lisäksi ksenon-ajovalot sekä sumuvalot kääntymisvalotoiminnolla.

Väljät ja kauniit sisätilat

"Hyvät tilat, erinomainen toimivuus ja kaunis muotoilu tekevät Rapid Spacebackistä erittäin kiinnostavan vaihtoehdon. Tämä erittäin tilava auto edustaa hienosti automerkkimme perusarvoja," sanoo Werner Eichhorn, Škodan myynti- ja markkinointijohtaja. "Kaikkien ŠKODA-mallien lailla uusi Rapid Spaceback tarjoaa omassa autokokoluokassaan erinomaiset sisätilat," Eichhorn kiteyttää. Vaikka uuden Rapid Spacebackin kokonaispituus on 18 senttimetriä Rapidin Liftback-mallia lyhyempi, sisätilat ovat yhtä väljät: Rapid Spaceback sijoittuu takaistuimen jalkatilamitallaan (64 mm) ja takaistuimen pääntilamitallaan (980 mm) autokokoluokkansa kärkeen.

ŠKODA Rapid Spacebackissä tilaa riittää reilusti vaikka koko perheelle. Kompaktit ulkomitat eli pituus 4,30 metriä, leveys 1,71 metriä ja korkeus 1,46 metriä kätkevät sisäänsä yhtä väljät sisätilat kuin Rapid Liftback -mallissa. Sisätiloista on saatu erinomaisen suuret esimerkiksi pitkän akselivälin (2,60 m) ansiosta.

Uudessa Rapid Spacebackissä on reilusti tilaa myös tavaratilassa, joka on kooltaan 415 litraa. Tavaratila on vaivaton käyttää, sillä takaluukkuaukon korkeus on 841 millimetriä ja kuormauskorkeus vain 677 mm. Takaistuimien selkänojien alas taittaminen suurentaa tavaratilan peräti 1380 litraan. Takaturvavyöt voidaan kiinnittää takaistuinten sivupidikkeisiin siten, etteivät turvavyöt haittaa takaselkänojien kääntämistä - jälleen yksi Škodan Simply Clever -ratkaisuista. Takaistuimen keskikyynärnoja alas kääntämällä auton sisällä voidaan kuljettaa kapeita, pitkiä esineitä.

Uuden Rapid Spacebackin sisätiloissa ihastuttavat urheilullinen kolmipuolainen ohjauspyörä, tyylikkäät koristelistat ja verhoilukankaat.

Useat Simply Clever -ratkaisut täydentävät erinomaista tilankäyttöä: Uudessa Rapid Spacebackissä on saatavilla esimerkiksi tavaratilan välipohja, jolla tavaratila voidaan monikäyttöisyyden lisäämiseksi jakaa vaakasuunnassa kahteen eri tasoon. Lisäksi Rapid Spacebackistä löytyvät kaikki Rapidin Liftback-mallista tutut kätevät yksityiskohdat. Niitä ovat jääraappa polttoainesäiliön luukun sisäpinnassa, huomioliivin pidike kuljettajan istuimen alla sekä tavaratilan kaksipuolinen matto. Muita käteviä ratkaisuja ovat pysäköintilipun pidike tuulilasissa, matkapuhelinteline, mukitelineet edessä ja takana sekä hattuhylly, jota irrotettuna voidaan säilyttää takaistuinselkänojien takana.

Kompromissiton turvallisuus

Uuden ŠKODA Rapid Spacebackin kokonaisturvallisuus on tunnettua ŠKODA-tasoa. Törmäystilanteissa kuljettajaa ja matkustajia suojaa kattava turvallisuusvarustus. Se käsittää etuturvatyynyt, etusivuturvatyynyt, päänturvatyynyt, korkeussäädölliset kolmipisteturvavyöt, etuturvavöiden kiristimet ja korkeussäädettävä pääntuet. ABS-jarrut ja ESP-ajonvakautus kuuluvat niin ikään vakiovarustukseen. Muita tarjolla olevia turvallisuusvarusteita ovat ksenon-ajovalot, rengaspaineseurantajärjestelmä, sumuvalot kääntymisvalotoiminnolla ja mäkilähtöavustin.

Rapid Spaceback -mallissa on ohjauspyörän akseliin vaikuttava sähkömekaaninen ohjaustehostin (C-EPS, Column-Electric Power Steering). Sähkömekaanisen ohjaustehostimen tehostusvoimakkuus riippuu ajonopeudesta. Kun kuljettaja kääntää ohjauspyörää, C-EPS-ohjaustehostin tehostaa tätä voimaa elektronisesti ohjatulla sähkömoottorilla, joka vaikuttaa ohjauspyörän akseliin. Tällaisessa ohjaustehostimessa ei enää tarvita perinteisten ohjaustehostimien tapaan ohjaustehostimen pumppua, paineputkia ja hydrauliikkaöljyä. Uudentyyppisen ohjaustehostimen tärkeimmät edut ovat täsmälliset ohjausominaisuudet, kevyempi paino ja pienempi tilantarve.

Kolme bensiini- ja kaksi dieselmoottoria

Uuteen ŠKODA Rapid Spacebackiin on tarjolla kolme bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria. Näiden teknisesti edistyksellisten moottoreiden tehot ovat välillä 63 ja 90 kW. Dieselmoottori 1.6 TDI 90 (66 kW/90 hv) tulee nyt Rapid Spacebackin myötä Rapid-malliston nykyisen 1.6 TDI 105 (77 kW/105 hv) -die­selmoottorin rinnalle. Tämän uuden 1.6 TDI 90 -moottorin CO2-päästö on vain 104 g/km ja polttoaineen EU-keskikulutus 3,9 litraa 100 kilometrillä. Tällä moottorilla varustettu Rapid Spacebackin GreenLine-versio kuluttaa ainoastaan 3,8 litraa 100 kilometrillä CO2-päästön ollessa vain 99 g/km. 1.6 TDI 90 -dieselmoottorin yhteyteen on saatavissa seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.

Kaikki TSI- ja TDI-moottorimallit ovat varustettuna start-stop-käynnistyssammutus-automatiikalla, jarrutusenergian talteenotolla ja vierintävastukseltaan matalammilla renkailla (lukuun ottamatta 1.6 TDI 90 DSG). Bensiinimoottorivalikoimassa kahden nelisylinterisen 1.2 TSI -moottorin (63 kW ja 77 kW) yhteydessä vaihteisto on manuaalivalintainen. Tehokkaimmalla 1.4 TSI (90 kW/122 hv) bensiinimoottorilla varustetussa autossa on seitsemänvaihteinen DGS-vaihteisto.

Jussi KostiainenMyynti- ja markkinointijohtaja jussi.kostiainen(a)helkama-auto.fi Mobile +358 40 525 6562

Helkama-Auto Oy on osa Helkama-yhtiöitä. Helkama-Auto on Škoda-autojen, -varaosien ja -lisävarusteiden maahantuoja Suomessa.

Communications Manager

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki