Škodan perinteikkäät Simply Clever -ratkaisut

Mladá Boleslav Innovatiiviset tekniikat ja kekseliäisyys ovat olleet ŠKODA-autojen tunnusmerkki heti alkumetreiltä lähtien. Autojen suunnittelussa on keskitytty aina kuljettajan tarpeisiin. Jo aivan alkuvuosina ŠKODA kehitti ratkaisuja, joita pidettiin nerokkaina ja yllättävän yksinkertaisina. Tässä suhteessa tilanne on säilynyt ennallaan vuosikymmenten ajan. Ainoa muutos on tapahtunut siinä, että konseptia on kehitetty edelleen ja Simply Clever -käsite on nykyään vahvasti sidoksissa Škodan identiteettiin. Tähän päivään mennessä ŠKODA on esitellyt yli 60 Simply Clever -ratkaisua, jotka helpottavat huomattavasti auton käyttöä ja lisäävät sen käytännöllistä mukavuutta. Simply Clever -ratkaisujen yhteenveto löytyy ŠKODApediasta.

ŠKODA AUTON strategisesta tuotesuunnittelusta vastaava johtaja Martin Soukup: "Simply Clever -ratkaisut ovat tärkeitä asiakkaillemme, minkä vuoksi valikoimme ne erityisten kriteerien perusteella. Nämä ratkaisut ovat vastaus asiakkaidemme tarpeisiin, ja niiden tehtävänä on tarjota ŠKODA-kuljettajille todellista lisäarvoa. Samaan aikaan niiden täytyy olla helppokäyttöisiä ja luotettavia sekä läpäistä tiukat rasitustestit ja täyttää korkeat turvallisuusstandardimme."

Simply Clever -ratkaisut nykyaikaisten ŠKODA-automallien tunnusmerkkinä vuodesta 2001

Simply Clever -konsepti juontaa ensimmäisen sukupolven SUPERB-malliin, joka lanseerattiin vuonna 2001. Autossa oli tuolloin ensimmäistä kertaa joko vakiona tai siihen oli lisävarusteena saatavilla sateenvarjo. Läpimurto tapahtui, kun ROOMSTER-konseptiauto esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2003. Sen nerokkaat varusteet kuten säädettävät takaistuimet ja kääntyvät etuistuimet herättivät ihastusta. Yleisön innostus epätavanomaisia ja samalla käytännöllisiä ideoita kohtaan on rohkaissut Škodaa kehittämään lisää uusia nerokkaita ratkaisuja.

ŠKODA on lanseerannut tähän mennessä yli 60 käytännöllistä Simply Clever -ratkaisua, jotka helpottavat arjen autoilua. Ja nerokkaat ideat innoittavat edelleen auton suunnittelusta vastaavia insinöörejä. Useimmiten juuri aivan pienimmät yksityiskohdat osoittautuvat uskomattoman hyödyllisiksi ja käytännöllisiksi arjen keskellä: ŠKODA-klassikoiksi muodostuneita ratkaisuja ovat sateenvarjo kuljettajan oviverhouksessa, jääraappa – ja nyt myös renkaiden kulutuspintasyvyyden mittatulkki – tankin luukun sisäpinnassa sekä pysäköintilipun pidin tuulilasin sisäpinnassa kuljettajan puolella.

Myös KAMIQ toi mukanaan lisää nerokkaita ratkaisuja. Se on oman autokokoluokkansa ensimmäinen malli, johon on saatavilla ovien automaattiset reunasuojukset. Ne suojaavat autoa ja sen viereen pysäköityjä ajoneuvoja lommoilta ja naarmuilta auton ovia avattaessa. Myös monikäyttöinen hylly tavaratilan peitteen alapuolella on erittäin kätevä. Siinä on esimerkiksi helppo kuivattaa märkä sateenvarjo tai säilyttää vaatteita ja muita esineitä siististi muista matkatavaroista erillään.

ŠKODA tarjoaa nerokkaita ratkaisuja myös liitettävyyden optimointiin. Mallista riippuen älypuhelimien ja tablettien muodostaminen laitepariksi auton järjestelmän kanssa onnistuu langattomasti tai moderneilla USB-C-liitännöillä kaikilta istuinpaikoilta käsin. Tarkkaan mietitty ratkaisu on myös keskikonsolissa sijaitseva multimedialaiteteline. Se on oiva säilytyspaikka älypuhelimelle, pysäköintikortille, kolikoille ja avaimille. Oviverhoukseen sijoitetusta kannellisesta roskakorista on paljon apua. Tämän nerokkaan varusteen ansiosta sisätila pysyy aina siistinä.

Tavaratilan välipohjan alla sijaitsevaa säilytystilaa hyödyntämällä myös tavaratila on helppo pitää siistinä ja hyvässä järjestyksessä. Siellä harvemmin tarvittavat pienet esineet ja laitteet säilyvät näppärästi piilossa. Muita esimerkkejä nykyisistä Simply Clever -ratkaisuista ovat huomioliivien säilytyspaikat, joustava kiinnitysnauha ovitaskuissa, lumiharja sateenvarjon säilytyslokerossa kuljettajan oviverhouksessa, tavaratilan rullapeite, korttipidin Jumbo Box -kyynärnojassa ja irrotettava LED-taskulamppu tavaratilassa.

Käytännöllisyys ja helppokäyttöisyys

Kaikki nämä esimerkit ilmentävät Škodan filosofiaa, jonka mukaan kaikkien Simply Clever -ratkaisujen täytyy olla käytännöllisiä ja helppokäyttöisiä. Toisin sanoen niiden on oltava toimivia varusteita, jotka helpottavat arjen autoilua ja ovat samalla sekä yksinkertaisia että edullisia. ŠKODA-autoja suunniteltaessa kuljettajan tarpeet ovat aina kaiken keskiössä. Monet ratkaisut voivat vaikuttaa yllättävän yksinkertaisilta, mutta matka alkuperäisestä ideasta lopulliseksi tuotteeksi voi olla toisinaan pitkä ja hyvinkin työläs. Jokaisen varusteen on läpäistävä lukuisia kestävyys- ja rasitustestejä sen varmistamiseksi, että kaikki varusteet toimivat luotettavasti ja turvallisesti auton koko käyttöiän ajan. Lasinpesunestesäiliön korkkiin integroitu suppilo ei tee tähän poikkeusta. Tämä innovatiivinen varuste on tehnyt autoilijoihin niin suuren vaikutuksen, että se asennetaan nyt lähes kaikkiin uusiin ŠKODA-autoihin, minkä lisäksi se on myös saatavilla jälkiasennettavana alkuperäisenä ŠKODA-lisävarusteena.

Lopussa kiitos seisoo

ŠKODA AUTON strategisen tuotesuunnittelun asiantuntija Martina Tomanová kuvaili, kuinka idea muuttui nerokkaaksi varusteeksi: "Monet kuljettajat olivat kokeneet sen, ja se oli tuttu tilanne myös meille: lasinpesunestesäiliötä täytettäessä osa nesteestä meni aina hukkaan ja valui moottoritilan läpi maahan. Tämä johtuu lasinpesunestepullon leveästä kaulasta tai siitä, että autossa olevan nestesäiliön täyttöaukko sijaitsee liian alhaalla. Mietimme lukuisia eri vaihtoehtoja ja testasimme erilaisia teknisiä ratkaisuja ongelman poistamiseksi ennen kuin löysimme optimaalisen ratkaisun. Tuloksena syntyi innovatiivinen korkki, joka muuttuu hetkessä käytännölliseksi suppiloksi mahdollistaen lasinpesunestesäiliön täyttämisen helposti ja siististi."

Simply Clever -ratkaisut juontavat 1920-luvulle

Laurin & Klement yhdistyi plzeňiläiseen ŠKODA-teollisuusyhtymään vuonna 1925. Välittömästi sen jälkeen esiteltiin LAURIN & KLEMENT / ŠKODA 110 -automalli, jossa oli jo nähtävissä Škodan nykyisen nerokkuuden juuret. Edistyksellisyys perustui auton yksiosaiseen tikapuurunkoon ja 2 950 mm:n akseliväliin. Saatavilla oli neljä eri umpikoriversiota ja yksi roadster. Niiden lisäksi ŠKODA valmisti autosta myös avokattoista phaeton-mallia, jossa oli enimmillään kolme penkkiriviä. Keskimmäisen penkkirivin selkänoja voitiin kääntää alas, jolloin takamatkustajille vapautui lisää jalkatilaa. Lisäksi tuulilasi kääntyi eteen, minkä ansiosta matkustajat saattoivat nauttia viilentävästä tuulenvireestä kuumina kesäpäivinä. Tavaratilaan ei tarvinnut varata erityistä paikkaa varapyörälle rengasrikon varalta, sillä auton sivuille eteen oli kiinnitetty kaksi varapyörää – yksi konepellin kummallekin puolelle. Lisää käytännöllisyyttä tarjosi kaksipaikkainen hyötyajoneuvomalli, jonka kuormatilan ala oli 1 750 × 1 580 mm ja syvyys 400 mm kantavuuden ollessa 500 kg. Auto voitiin muuntaa nopeasti nelipaikkaiseksi, minkä ansiosta se soveltui täydellisesti perheiden viikonloppuretkille.

Vuonna 1934 ŠKODA esitteli POPULAR-mallin, jossa oli keskusputkirunko. Lisäksi auton moottori oli asennettu eteen ja vaihteisto taakse, minkä ansiosta kuljettajalle ja etumatkustajalle jäi enemmän jalkatilaa. Auto oli alun perin suunniteltu poliisin ja tulliviranomaisten käyttöön, ja pian POPULAR-mallista tuli tarjolle erityinen talvivarusteluversio. Irrotettavat sukset etupyörien alla ja lumiketjut vetävissä takapyörissä varmistivat, että auto pysyi ajoradalla ja eteni ongelmitta jopa lumisilla vuoristoteillä.

Simply Clever -ratkaisut: haastateltavana ŠKODA AUTON strategisesta tuotesuunnittelusta vastaava johtaja Martin Soukup:

Mistä Škodan Simply Clever -ratkaisujen ideat tulevat?

Martin Soukup : Analysoimme huolellisesti nykyisille ja potentiaalisille asiakkaillemme tehtyjen tyytyväisyyskyselyjen tulokset. Näin saamme selville, millaisista varusteista heille olisi hyötyä. Sen jälkeen yksittäiset asiantuntijatiimit käyvät läpi Simply Clever -konseptin löytääkseen erityisiä ratkaisuja auton käytön helpottamiseksi. Saamme myös paljon ideoita suoraan työntekijöiltämme. Meistä kuitenkin lähes jokainen ajaa autolla, minkä vuoksi yritämme löytää ratkaisuja, jotka tekevät autoilusta mukavampaa ja mutkattomampaa kaikille.

Mitä saamillenne ideoille ja ehdotuksille tapahtuu?

Soukup: Aloitamme prosessin selvittämällä, onko tarjottu idea linjassa Škodan arvojen kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että ehdotuksen täytyy vastata asiakkaidemme tarpeisiin. Seuraavaksi meidän on varmistuttava siitä, että ehdotetusta ratkaisusta on apua kuljettajalle ja matkustajille, eli sen on oltava aidosti hyödyllinen. Lopuksi uuden ratkaisun täytyy olla vielä helppokäyttöinen ja toimia luotettavasti. Ennen kuin Simply Clever -ratkaisu voidaan hyväksyä tuotantoon, sille on tehtävä lukuisia kestävyys- ja rasitustestejä. Jos se testien läpäisyn lisäksi täyttää tiukat turvallisuusstandardimme, mikään ei estä sen ottamista tuotantoon.

Kuinka kauan tämä kaikki kestää, ja kuinka paljon henkilöstöä on mukana prosessin toteutuksessa?

Soukup: Tämä vaihtelee tilanteen mukaan. Vastuuosasto määräytyy sen mukaan, onko kyse esimerkiksi sisätilan mukavuusvarusteesta vai konepellin alla olevasta yksityiskohdasta. Teemme joka tapauksessa yhteistyötä innovaatiokeskuksen ja muiden teknisten osastojen kanssa. Siellä ehdotetut ratkaisut analysoidaan ja arvioidaan huolellisesti mahdollisen sarjatuotantoon ottamisen suhteen. Lopuksi Simply Clever -ratkaisuille tehdään vaativat kestävyys- ja rasitustestit. Tämä voi kestää parista viikosta useisiin kuukausiin. Pyrkimyksenämme on tarjota uusia nerokkaita ratkaisuja, joiden myötä Škodan perustajien pioneerihenki jatkaa eloaan.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki