27.3.2019
STUDENT CAR -konseptiauto herättää huomiota suurilla pyörillä ja terävillä muodoilla Ajankohtaista & Uutta

ŠKODA KODIAQ sporttisena kaksiovisena pickupina? Kyllä vain, sellaisen auton opiskelijat tänä vuonna suunnittelevat.

Jokavuotinen oppisopimuskoulutettavien Student Car -konseptiautoprojekti on Mladá Boleslavissa toimivan ŠKODA ACADEMY -ammattikoulun 35 opiskelijalle tilaisuus luoda oma autonsa. Heillä on tukenaan tehtävään valittuja Škodan muotoilijoita ja insinöörejä.

Muotoiluosaston ammattilaiset, mukaan lukien Škodan muotoilujohtaja Oliver Stefani , olivat ensimmäisenä vuorossa antamaan aikaansa opiskelijoille. Ammattilaisten ohjauksessa opiskelijat luonnostelivat unelmiensa auton.

Tänä vuonna ammattikoulun eri linjojen opiskelijat päätyivät valitsemaan konseptiauton pohjaksi suositun katumaasturimallin ŠKODA KODIAQ. Sen he muuntavat kaksioviseksi avolavamalliksi, jonka muotoilussa korostuvat terävät linjat ja massiivisen suuret pyörät.

Opiskelija Zuzana Otradovská korostaa, että “Student Car on fantastinen projekti”, ja jatkaa kysymyksellä: “Missä muualla saa tilaisuuden rakentaa oman auton osana ammattikolutusta, tiimin jäsenenä ja Škodan kokeneiden insinöörien, muotoilijoiden ja opettajien tuella, ja saat toteuttaa omia ideoitasi ja visioitasi?”

Aikaisempien vuosien Azubi-konseptiautot

ŠKODA CITIJET, 2014

Ensimmäinen projekti ja ensimmäinen avoin ŠKODA-kilpailu monen vuosikymmenen jälkeen. Myös nimellä “Little Bruiser” kutsutun auton oli voitettava paikkansa auringossa ja luotava pohja oppisopimuskoulutettavien Student Car -projektin arvostukselle. Ja sen se myös teki.

Opiskelijat päättivät tehdä tyylikkään avoauton Citigon pohjalle. Sisäpuolella kaksi istuinta, ulkopuolella kahta väriä, sinistä ja valkoista. Urheilulliset vanteet maalattiin myös sinisiksi, ja autossa oli käsinvalmistettu takaspoileri ja kaksoispakoputket. Moottorina oli 1.0 MPI -bensiinimoottori teholtaan 55 kilowattia.

ŠKODA FUNSTAR, 2015

Toisena vuonna opiskelijat olivat vaikeassa tilanteessa, sillä ensimmäisen vuoden upean auton jälkeen odotukset olivat korkealla. Opiskelijat tekivät parhaansa ja loivat täysin uuden auton. Rohkea, erilainen ja leikkisä FUNSTAR salpasi hengityksen.

Rohkeasti erilainen muotoilu, kiihkeä ja epäsovinnainen urheiluauto. Asiantuntijat ja lehdistö antoivat ylenpalttista ylistystä, ja yksimielisesti todettiin, että pickup-kori todella sopi Fabiaan. Kirsikkana kakussa oli äänentoistojärjestelmä yhteisteholtaan hulppeat 1 400 wattia. ŠKODA Funstarista tuli todellinen hitti sosiaalisessa mediassa.

ŠKODA ATERO, 2016

Kolmas opiskelijoiden suunnittelema auto ei syntynyt hätiköiden. ATERO-konseptiauton suunnitteluun käytettiin uskomattomat 1 300 tuntia. Yli nelimetrinen coupé perustui RAPID SPACEBACK -malliin, ja muutostöiden laajuus oli hiukan suurempi kuin kahdessa edellisessä konseptiautossa.

Koska auton kattolinjan alaspäin viettämisen alkupiste siirtyi eteenpäin, korin B- ja C-pilarit sekä suuremmat etuovet oli tehtävä kokonaan uusina. Tulos osoittaa, että se kannatti. ATERO on fantastisen kaunis, erittäin vahvasti tunteita herättävä coupé, joka säteilee autoihin kohdistuvaa innostusta. Innostusta, joka ei koskaan katoa.

ŠKODA ELEMENT, 2017

ŠKODA ELEMENT perustui ŠKODA-automalliston pienimpään malliin eli Citigoon, ja sen voimanlähteenä oli sähkömoottori.

Tällä autolla nauttisi matkasta maalla tai rantateillä. ELEMENT-konseptiauton varustus sisälsi sekä jääkaapin että takaluukun pintaan asennetun yli 40-tuumaisen television.

ŠKODA SUNROQ, 2018

Viides oppisopimuskoulutettavien työn tuloksena syntynyt konseptiauto perustui suosittuun katumaasturimalliin ja korosti rajattoman vapauden tunnetta katto avattuna. Jo autoa katsomalla voi melkein haistaa meren tuoksun ja tuntea auringon paahteen. Tervetuloa SUNROQ , KAROQ-mallin pohjalle opiskelijoiden rakentama cabriolet.

SUNROQ on pituudeltaan, leveydeltään ja akseliväliltään sama kuin KAROQ. Moottorina on tehokas nelisylinterinen 1.5 TSI. Auton kori on kuitenkin muutettu lähes täysin erilaiseksi. Opiskelijat eivät vain irrottaneet kiinteää kattoa, muokanneet A-pilareita ja poistaneet B-pilareita kokonaan, vaan he myös siirsivät etuturvavyöt osaksi etuistuimia. Etu- ja takapuskurin muutokset viimeistelivät korin muutostyöt.

Lehdistötiedote: Seuraava ŠKODA Student Car -konseptiauto on pickup-mallinen KODIAQ