29.8.2016
Sulavasti kaasulla ja seitsemällä vaihteella Ajankohtaista & Uutta

ŠKODA Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Style tekee vaikutuksen. Nyt kaasukäyttöisen Octavian saa myös vaivattomalla DSG-vaihteistolla.

Käynnistän moottorin ja pehmeä hyrinä kantautuu ilmoille. Kojelaudan mittaristo herää eloon ja kierroslukumittarin alapuolella sijaitsevaan pienempään mittariin syttyy vihreä CNG-teksti. Se kertoo, että auto käyttää tällä hetkellä polttoaineenaan kaasua.

Siirrän vaihteenvalitsimen D-asentoon. Auto lähtee sulavasti liikkeelle ja vauhdin kasvaessa seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinlaatikko vaihtaa napakasti isommalle. Käännyn saman tien rampista moottoritielle nostaen nopeuden kesäaikana sallittuun 120 km/h -lukemaan. Kierroslukumittarin mukaan 1.4-litraisen TSI-moottorin käyntinopeus on suurimmalla vaihteella maltilliset 2 500 r/min.

Vakaasti eteenpäin

Allani on Škoda Octavia Combin G-TEC-versio eli auto, joka voi käyttää polttoaineenaan sekä maa- ja biokaasua että bensiiniä . Kaasuversio on kuulunut Octavia-mallistoon jo aiemminkin, mutta nyt auto on tarjolla sekä manuaalivaihteisena että koeajoautossa olevalla DSG-vaihteistolla. Se sisältää kaksi sähköhydraulisesti ohjattua monilevykytkintä, jotka takaavat katkottoman vedon.

Octavia G-TECissä on kaasusäiliöiden lisäksi 50 litran bensiinitankki. Valmistajan ilmoittama kokonaistoimintamatka tankki sekä säiliöt täytettyinä on jopa 1 300 kilometriä.

G-TEC -malli on saatavilla nyt myös 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla.

Vaihteistoa voi käyttää perinteisen automaatin tapaan, jolloin vaihtaminen jää automatiikan huoleksi. Vaihteiden valinnat voi hoitaa myös manuaalisesti siirtämällä valitsin ensin sivusuunnassa oikealle ja kytkemällä sitten sopiva vaihde. Pieni valitsimen työntö eteen vaihtaa pykälän isommalle ja vetäisy taaksepäin siirtää vastaavasti vaihteen pienemmälle. Vaihdot tapahtuvat nykäyksettömästi sekunnin murto-osassa.

Jatkan matkaa moottoritiellä kohti itää. Kyydissä on kolme aikuista ja melkoinen määrä matkatavaraa, mutta eteneminen sujuu vakaasti. Myös korin pystysuuntaiset liikkeet pysyvät kurissa. Onhan G-TEC-Octavia varustettu takapyörien monivarsituennalla.

Auton ajotuntuma vastaa tavanomaisella bensiinikäyttöisellä Octavialla ajamista. Myös varustelu on Octaviasta jo tuttua kattavaa tasoa. Uusimpia lisäyksiä varustetarjontaan ovat mm. hyödyllinen peruutuskameran puhdistus vesisuihkulla sekä kännykän latausmahdollisuus langattomasti. Lataus onnistuu keskikonsolin etureunaan lämmityslaitteen säädinten alle sijoitetulla tasolla.

Kaasu vaihtuu bensiiniin

Noin kolmensadan kilometrin ajon jälkeen saavumme Lappeenrantaan, josta auton navigaattori löytää kätevästi Gasumin kaasutankkauspisteen. Päätän kuitenkin ajaa kaasusäiliöt ennen tankkausta aivan tyhjiksi selvittääkseni, tuntuuko polttoaineen vaihtuminen käytännössä. Octaviassahan on kaasusäiliöiden lisäksi 50 litran bensiinitankki, ja valmistajan ilmoittama kokonaistoimintamatka tankki sekä säiliöt täytettyinä on jopa 1 300 kilometriä.

Kaasusäiliöt tyhjenevät viimein Lappeenrannan keskustassa kierrellessä, jolloin vihreä CNG-merkkivalo sammuu. Ajotietokoneen näytölle ilmestyy teksti: Valittuna on bensiinikäyttö. Mistään muusta auton siirtymistä kaasun käytöstä bensalle ei huomaa. Molemmille polttoaineille on omat selkeät mittarinsa.

Sitten on tankkaamisen aika. Aion kokeilla koeajomatkan aikana sekä bio- että maakaasua, sillä auto voi käyttää molempia. Aloitan biokaasulla. Octavian kaksi kaasusäiliötä on sijoitettu tavaratilan alle, ja niihin mahtuu 15 kiloa kaasua. Tankkien vaatimasta tilasta huolimatta Octavia Combi tarjoaa käyttöön vakuuttavan 480 litran tavaratilan, ja LB-korimallissakin tilaa on 460 litraa.

Octavia Combi G-TEC tarjoaa käyttöön vakuuttavan 480 litran tavaratilan. Liftback-korimallissakin tilaa on 460 litraa.

Tankkaus ei kestä kauempaa kuin tankin täyttäminen perinteisellä bensiini- tai dieselkäyttöisellä autolla, joten hetken päästä matka jo jatkuu. Sitä ennen on kuitenkin maksettava. Tankkauksen hinta on alle 22 euroa, mikä tuntuu mukavalta.

Kotimaista energiaa edullisesti

Säästäminen on hyvä peruste kaasukäyttöisen auton valinnalle. Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän etua valinnastaan saa pienempinä polttoainekuluina. Myös hankintahinnaltaan kaasuauto on erittäin kilpailukykyinen. Sama linja pätee autoetuun, jonka arvo on koeajetulla autolla kymmenen euroa pienempi kuukaudessa kuin bensiinikäyttöisellä.

Kaasuautosta maksetaan käyttövoimaveroa, jonka suuruus on Octavialla 215 euroa vuodessa. Toisaalta vuosittaisen ajoneuvoveron perusosa on kaasu-Octavialla pienempien CO2-päästöjen ansiosta parikymmentä euroa halvempi.

ŠKODA Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC voi käyttää polttoaineenaan maa- ja biokaasun lisäksi bensiiniä. Polttoaineen vaihtuminen kaasusta bensiiniin kesken ajon tapahtuu täysin huomaamattomasti.

Kaasuauton hankkiva tekee siis myös ympäristöteon. Esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen osalta maakaasu on merkittävästi muita fossiilisia polttoaineita ympäristöystävällisempää, ja biokaasun laskennalliset hiilidioksidipäästöt ovat vielä paljon pienemmät. Lisäksi biokaasu on kotimaista energiaa.

Varsinaisen säästön autoilija löytää tankkausasemalta. Muutamien satojen kilometrien ajon jälkeen koeajoauton kaasusäiliöt alkavat odottaa täydennystä, ja kurvaan jälleen Gasumin pihaan. Nyt säiliöihin pannaan maakaasua, jonka hinta on jonkin verran biokaasua halvempi. Säiliöt nielevät 15,1 kiloa kaasua ja hintaa kertyy maltillisesti vajaat 17 euroa.

Paluumatkalla ajan kaasusäiliöt vielä kerran tyhjiksi ja ajoitan kaasun loppumisen maantieosuudelle. Polttoaine vaihtuu bensiiniin reippaassa tasanopeudessa samalla tavalla kuin aiemmin kaupunkiajossa: huomaamattomasti.

Octavia G-TEC on saatavana sekä Liftback- että Combi -korimallina . Varusteluvaihtoehtoina ovat Ambition sekä Style. Uutuutena mallistoon ovat nyt liittyneet DSG-vaihteistolla varustetut G-TEC-Octaviat.