10.1.2017
PETO ON IRTI Koeajossa

Škoda Superb SportLine 2.0 TSI 280 4x4 Autom.

Vain matala murina hämärässä paljastaa sen läsnäolon. Villi sydän odottaa käskyjä veistoksellisen konepeiton alla. Avarassa pakosarjassa lyövät jo lohikäärmeen tulet.

TEKSTI: MIKKO AUTIO / KUVAT: ESKO TUOMISTO

Vauhtia ja voimaa leiskuva Superb SportLine pistää mielikuvituksen liikkeelle. Ei ihme, että auto saa päät kääntymään, missä ikinä se liikkuukaan.

Näyttävä Dragon Skin -metalliväri herättää koeajossa huomiota talvisen harmauden keskellä. Kokonaisuudessa on jotain ihastuttavan ristiriitaista, sillä isoja perheautoja näkee harvemmin näin upealla ulkovärillä varustettuna.

Komeuden lähempi tarkastelu paljastaa lukuisilla tummanpuhuvilla yksityiskohdilla maustetun ulkonäön. Kromiloistoa keulalta ei löydy, vaan kiiltävä kokomusta maski viestii itseluottamusta. Kontrasti hulppean ulkovärin kanssa toimii loistavasti.

Seuraavaksi katse löytää mustat terävälinjaiset peilikotelot, jotka istuvat luonnollisena osana teräviin muotoihin. Keulasta perään asti ulottuva terävä pokkaus puolestaan luo auton ilmeeseen jämäkkyyttä, jota korostetaan ovien alalaidasta löytyvällä mustalla listalla.

Tyylikäs tunnelmavalaistus tuo fiilistä pimeään vuodenaikaan. SportLine-mallista LED-sisävalotehosteet löytyvät vakiona. Valaistusvaihtoehtoja on useita.

Ei voi olla huomaamatta

Sivuprofiilia tarkastellessa ei voi olla huomaamatta tyylikkäitä kaksivärisiä vanteita ja takaikkunoiden voimakkaita tummennuksia. SportLine-varustelun yhteydessä tulevan urheilullisen alustan myötä auto lepää 15 millimetriä vakiomalleja matalammalla.

Tämän lisäksi tarjolla on 10 millimetriä vakiota matalampi ja säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu Dynamic Chassis Control -alusta sekä kokonaisuuden kruunaavat tyylikkäät kaksiväriset ja isoon autoon hyvin sopivat 19-tuumaiset vanteet, jotka löytyvät myös tästä yksilöstä.

Tavaratilan luukun päältä löytyy hillityn tyylikäs spoileri.

Sama mustanpuhuva tyylikkyys jatkuu sisätiloissa. Nahalla ja alcantaralla verhoillut sporttipenkit toivottavat matkustajat tervetulleiksi syleilyynsä, ja musta kattoverhoilu luo tunnelmaa avaraan ohjaamoon. Kuljettaja löytää edestään rei’itetyllä nahalla päällystetyn ja alalaidastaan tasoitetun urheilullisen ohjauspyörän, jonka puolien takaa paljastuvat vaihtolavat kaksoiskytkinvaihteistolla varustettujen versioiden yhteydessä.

Perinteiset hyveet tallella

Urheilullista tunnelmaa huokuva SportLine-varustelu on tarjolla kattavasti eri bensiini- ja dieselmoottoreiden pariksi. Sekä ulkopinnalle että sisäpuolelle tulevat mausteet ovat siis tarjolla moottori- tai vaihteistovalinnasta riippumatta Superb-mallistoon. Ainoastaan pienimmät moottorit on rajattu sporttisen varustelun ulkopuolelle.

Škoda Superb tunnetaan tiloistaan. Tämäkin ominaisuus on luonnollisesti tallella niin etu- kuin takapenkillä. SportLine-varustelu on saatavilla sekä viistoperän että farmarimallin yhteyteen, joten käytännöllisyydestäkään ei tarvitse tinkiä. Niin ikään kaikki Škodan Simply Clever -elementit ovat tallella.

Kokonaisuutena Superbin toimintaa leimaa helppokäyttöisyys. Kuljettajalla on edessään selkeän näkymän tarjoava mittaristo, ja ajotietokoneen näyttöön on tarjolla monipuolisesti informaatiota.

Ohjaamo on tyylikkään mustanpuhuva. Alcantara-verhoilu siivittää ajatukset moottoriurheiluun.

Keskikonsolista löytyy parhaimmillaan 8-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta ohjataan sekä multimediajärjestelmää että navigointia. Lisäksi auto tarjoaa modernit mahdollisuudet liittää esimerkiksi älypuhelimet osaksi auton järjestelmiä.

Kurkistus pinnan alle

Häikäisevän ulkonäön ohella katetta lupauksille löytyy myös pinnan alta. Kun pellin alle valitsee 2,0-litraisen turbomoottorin tehokkaimman version, ei todellakaan tarvitse pelätä liikenteessä jalkoihin jäämistä.

Superb SportLinen 280 hevosvoimaa ja 1700 minuuttikierrokselta lähtien tarjolla oleva 350 newtonmetrin vääntö takaavat vaivattoman liikkumisen kaikilla nopeuksilla. Ja mikä parasta voima välitetään moottorin yhteydessä aina kaikille neljälle pyörälle huomaamattomasti ja nopeasti vaihtavan kuusiportaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.

Tällaisten tehovarantojen myötä kaasupolkimen käytön kanssa kannattaa olla tarkkana, mutta onneksi nykytekniikka tarjoaa apua tähänkin tilanteeseen. Aktiivinen vakionopeudensäädin yhdessä kaista-avustimen kanssa tekee ajamisesta etenkin ruuhkaisilla tieosuuksilla harvinaisen nautinnollista. Kuljettajan tehtäväksi jää lähinnä ajoavustimien tarkkailu ja ajoittainen korjaaminen. Kun vielä aktiivisen iskunvaimennuksen Comfort-asetus suodattaa käytännössä kaikki tien epätasaisuudet, ajonautinto on täydellinen.

Auton toinen luonne paljastuu napin painalluksella. Sport-ajoasetuksella automaattivaihteisto vaihtaa salamannopeasti pienemmälle vaihteelle, moottori reagoi kaasupolkimen liikkeisiin huomattavasti terävämmin, ohjaus jäykistyy ja välittää suoremman tuntuman. Näiden lisäksi alusta muuttuu jämäkäksi pitäen auton tiukasti tiessä kiinni. Runsaasti voimaa omaava Superb-malliston lippulaiva tarjoaa hämmästyttävän tarkkaa ja viihdyttävää matkaseuraa myös nopeatempoiselle mutkatielle.

Valloittava vaihtoehto

Tyylikkäästi urheilullinen Superb SportLine on hyvä esimerkki siitä, mitä autolta kaivataan. Superb SportLine tarjoaa persoonallisen vaihtoehdon ja laajentaa Superbin mallistoa ennennäkemättömällä urheilullisuudella perushyveitä unohtumatta. Sen lisäksi, että Superb SportLine hoitaa tehtävänsä autona suorastaan loistavasti, se myös piristää kuljettajan päivää.
Huulille nousevaa hymyä on vaikea mitata rahassa. Mielikuvitus lähtee laukkaamaan. Päästetään peto irti.

Koeajossa:

  • ŠKODA Superb 2.0 TSI 280 4×4 Autom.
  • Väri Dragon Skin
  • Moottorin teho 206 kW (280 hv) / 5600-6500 rpm
  • Moottorin vääntö 350 Nm / 1700-5600 rpm
  • Huippunopeus km/h (rajoitettu): 250
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h (s): 5,8
  • Polttoaineenkulutus
    – maantieajo, l/100km: 6,1
    – yhdistetty, l/100km: 7,1
  • Vaihteisto 6-vaihteinen DSG-automaatti,
    Tiptronic-toiminto

Lisätiedot: skoda.fi