27.5.2024
Superbvoimaa – nyt koeajossa Ajankohtaista & Uutta

Superb Combi on suuri ja tilava auto täynnä fiksuja ratkaisuja. Sen omistaja saa tunnetusti paljon vastinetta rahalle, mikä nykyisellä sähköllä ajamisen aikakaudella vain korostuu. Alle 40 000 eurolla pääsee kiinni lähes viisi metriä pitkään Combi-farmarimalliin, jonka tavaratila vetää jo perustilavuudessaan 690 litraa.

Teksti ja kuvat Vesa Eskola

Olemme ensi kertaa liikenteessä uuden neljännen sukupolven Superbin ratin takana. Menossa ovat auton ensikoeajot kansainväliselle lehdistölle. Paikkana on Portugalin helmi, Lissabon.

Uuden sukupolven Superb tarjoilee ykkösluokan mukavuutta. Sisätilojen verhoilukankaat on valmistettu kierrätysmateriaaleista.

Linjakas ja veistoksellinen

Superb Combi on kasvanut hieman edelliseen sukupolveen verrattuna. Se on edeltäjäänsä 40 mm pidempi ja

5 mm korkeampi. Auton aerodynamiikkaan on panostettu, joten Combin ilmanvastuskerroin alkaen 0,25 on peräti 15 prosenttia alhaisempi kuin ennen. Tiloista ei ole silti tingitty. Tavaratila on edelleen valtava.

Keulailme on tuttua Škodaa. Kokonaisuus on ajattoman tyylikäs ja samalla kuitenkin aiempaa modernimpi. Sitä hallitsee uusi ja leveä kahdeksankulmainen jäähdyttimen säleikkö. Sen reunoille on saatavilla toisen sukupolven Matrix LED -ajovalot, joiden valoteho on kasvanut jopa 40 prosenttia. Teräväpiirteiset valoumpiot sekä niistä lähtevät ja konepellin yli ulottuvat särmikkäät pokkaukset luovat Superbille terävän olemuksen.

Auton kyljet ovat veistoksellisen puhtaat – perässä on veitsenteräviä linjoja. Kookkaat vaakasuuntaan vedetyt ja linjakkaat takavalot kruunaavat kokonaisuuden. Valokuvio takavaloissa on sellainen, että niitä kelpaa katsella pimeässä kerran jos toisenkin.

Ulkovärivaihtoehtoja on kahdeksan ja näistä kuusi ovat uusia: erikoisväri Purity White ja metallivärit Pebble Silver, Ebony Black, Cobalt Blue, Carmine Red sekä Ice Tea Yellow. Viimeksi mainittu toimii elegantin tyylikäänä lanseerausvärinä, ja istuu kivasti yhteen useammankin sisustuksen kanssa.

Aistikkaat materiaalit

Koeajoja varten suunnitelluilla testilenkeillä pääsimme tutustumaan mukavasti erilaisiin sisustan tyyleihin. Tarjolla on peräti seitsemän erilaista designvalintaa. Tyylejä on hyvin moderneista kangasvaihtoehdoista aina hieman konservatiivisempiin ja ajattomampiin nahkaverhoiluihin.

Kojelaudassa on myös paljon uutta. Kokonaisuus on kaikkiaan ilmava ja tyylikäs. Keskellä olevan kosketusnäytön koko on vakiona joko 10 tai 13 tuumaa varustetasosta riippuen. Sen alla on lisäksi fyysisiä kytkimiä kaikista useimmin tarvittaville toiminnoille.

Yksi Škodalle tyypillisistä uusista fiksuista ratkaisuista on kolme uutta Smart Dials -säädintä kosketusnäytön alapuolella. Niiden avulla on mahdollista säätää monia useammin tarvittavia toimintoja. Säätimissä on tuntopalaute, ja niitä käytetään kiertämällä ja painamalla.

Jokaisessa on keskellä pieni digitaalinen näyttö, joka näyttää kulloisenkin aktiivisena olevan toiminnon. Kahdella ulommalla säätimellä muutetaan kuljettajan tai etumatkustajan ilmastoinnin lämpötilaa sekä istuinlämmityksen ja varustelun mukaan myös istuintuuletuksen tehoa. Keskimmäisen säätimen toimintoihin kuuluvat puolestaan esimerkiksi äänenvoimakkuus, puhaltimen teho, Smart-ilmastointi, ajoasetuksen valinta sekä navigoinnin kartan zoomaus.

Halutut toiminnot konfiguroidaan tietoviihdejärjestelmän valikosta. Toimintoja on yhteensä kuusi, joista enintään neljä on kulloinkin valittuna.

Lisäksi Smart Dials -säätimien välissä on vielä painikkeet usein käytettäville toiminnoille. Näitä ovat suurin puhallusteho tuulilasille, takalasin lämmitys, sisäilman kierto sekä automaatti-ilmastoinnin on/off-kytkin.

Entistä enemmän sähköä

Uuden Suberbin myötä mallivalikoimaan on tuotu lisää sähköä. Pelkästään Combiin saatava ladattava hybridi eli iV kulkee nyt pelkällä sähköllä jopa yli 130 kilometriä (WLTP). Moni pystyy siis ajamaan sillä arkiajonsa pääsääntöisesti sähköllä.

Lataaminen sujuu nopeasti – ihanteellisesti joko kotona tai työpaikalla latausasemasta enintään 11 kW vaihtovirralla – tai tien päällä pikalaturista jopa 50 kW huipputeholla. Suuri 25,7 kWh (brutto) akusto latautuu pikalaturissa jo lounastauon aikana lähes täyteen.

Jos ajoakun sähkö on käytetty loppuun, vetovastuun ottaa 1,5-litrainen TSI-polttomoottori. Sen avulla matka jatkuu huoletta paljon pidemmällekin bensiinin voimalla.

Kevythybridistä dieseliin

Toinen mielenkiintoinen uusi vaihtoehto on kevythybridi. Siinäkin voimalähteenä on 1,5-litrainen 110 kW (150 hv) TSI-bensiiniturbo. Kevythybridin voimanlähdettä tukee lisäksi 48 voltin järjestelmä. Se on sidottu käynnistysmoottoriin eli idea on siinä, että polttomoottori sammuu, kun sitä ei tarvita – autolla on siis toisin sanoen mahdollista rullata aina sopivan tilaisuuden tullen esimerkiksi alamäkiosuuksilla.

Järjestelmä ottaa ajon aikana myös jarrutusenergiaa talteen ja käyttää sitä polttomoottorin tukena. Korkeajänniteakku sijaitsee etumatkustajan istuimen alla eli se ei vie ylimääräistä tilaa. Kun moottoria ei rasiteta kovin isolla kuormalla eli raskaammalla kaasujalalla, moottori sammuttaa väliaikaisesti puolet sylintereistä. Tämäkin laskee polttoaineen kulutusta ja päästöjä.

Ajoimme edellä mainittujen versioiden lisäksi myös etuvetoista 110 kW (150 hv) 2.0 TDI -dieselversiota, joka on edelleen fiksu vaihtoehto niille, jotka ajavat usein pidempää matkaa. Superb-malliston tehokkainta moottoriversiota edustaa puolestaan 195 kW (265 hv) bensaturbo 2.0 TSI, joka on tarjolla nelivetoisena. Nelivetoa kaipaaville löytyy vaihtoehto bensaturbon ohella myös 2.0 TDI-dieselmoottoreista 142 kW (193 hv) versiona.

Tuttu ja turvallinen

Tien päällä Superb Combi on voimalinjasta riippumatta heti tutun ja turvallisen oloinen. Kulku on vakaata ja eleetöntä. Perinteiset voimalinjat eivät vaadi totuttelua, ja 7-portainen DSG-automaatti hoitaa vaihdot sulavasti. Ladattavasssa hybridissä DSG on kuusivaihteinen. Ohjaamon rauhallisuus, alhainen melutaso ja erittäin hyvät istuimet takaavat myös pidempien siirtymien sujuvan ilman ylimääräisiä ponnistuksia.

Sähköisistä voimalinjoista on ladattavan hybridin kohdalla makuasia, yrittääkö ajaa kaikki mahdolliset ajot sähköllä – vai hyödyntääkö hybriditilaa, jolloin bensamoottori avittaa omalla tehollaan aina tarvittaessa sinänsä maltillisen tehoista 85 kW (116 hv) sähkömoottoria. Suurin yhteisteho voimalinjassa on kuitenkin 150 kW (204 hv), ja käytettävissä on myös Sport-tila, jolla auton tehoista saa puristettua eniten irti.

Kevythybridin kohdalla on puolestaan parasta opetella nostamaan jalka aina mahdollisuuden tullen kaasulta alamäissä. On suorastaan nautinnollista, miten kevyesti auto rullaa eteenpäin. Järjestelmä toimii todella pehmeästi, sillä moottorin sammumista ja uudelleen käymistä ei juuri edes huomaa.

Tärkeintä loppupeleissä on se, että jokaiselle asiakkaalle löytyy jotain. Se on Škodan filosofia. Asiakkaalla on paljon valinnan varaa, ja hän voi itse valita, mikä on hänelle paras ratkaisu.

Tilava, tyylikäs ja turvallinen Superb Combi sopiin moneen menoon ja tarpeeseen. Ulkovärivaihtoja on tarjolla kahdeksan.

Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa

Katso myös

Autotoimittajien koeajossa uusi Škoda Superb Combi

Škoda mediassa

Kaikkien aikojen Kodiaq

Ajankohtaista & Uutta

Välähdyksiä tulevasta Škoda Elroqista – katso video

Ajankohtaista & Uutta