Škoda Auto esittelee 130-vuotisjuhlansa kunniaksi aikajanan, joka kuvaa Mladá Boleslavissa valmistettujen henkilöautojen kehitystä vuodesta 1905 alkaen.
Tarina alkoi kahdella pyörällä. Vuonna 1895 Václav Laurin ja Václav Klement aloittivat Slavia-merkkisten polkupyörien tuotannon – saavuttaen varsin nopeasti menestystä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Neljä vuotta myöhemmin polkupyörän runkoon rakennettiin apumoottori. Näin syntyi motocyclette-moottoripyörä, joka oli varhainen muoto moottoroidusta kaksipyöräisestä ajoneuvosta. Tästä oli vain lyhyt askel vuonna 1905 esiteltyyn ensimmäiseen autoon, joka sai nimekseen Voiturette A.
Voiturette A oli Laurin & Klementin valmistama ensimmäinen automalli.
Vuonna 1925 Laurin & Klement fuusioitui plzeňiläisen Škoda-teollisuusryhmän kanssa. Vuoteen 1929 asti ajoneuvoissa oli molempien yritysten tunnukset, kunnes konepellistä löytyi vain yksi logo: nykyisin tunnettu siivekäs nuoli. Seuraavalla vuosikymmenellä mallisto täydentyi: autoilijoille oli tarjolla nyt Popular-, Rapid- ja Superb-mallit.
Toisen maailmansodan jälkeen Mladá Boleslavin tehdas aloitti jälleen autojen tuotannon, mutta tuotantoa säänneltiin valtion taloussuunnittelun mukaisesti. Kansallistamisesta huolimatta yritys jatkoi vientiä länsimarkkinoille, joilla etenkin 1200 Sedan, 440 Spartak ja Octavia menestyivät. Vuonna 1959 esiteltiin Felicia-avoauto, joka on nykyään muotoilun malliesimerkki ja josta tuli nopeasti yksi brändin tunnetuimmista ajoneuvoista.
Felicia Roadster perustui Octavia-malliin ja sitä valmistettiin vuosina 1959-1964.
Ensimmäiset miljoonat
Elokuussa 1973 Škodan tuotantolinjalta rullasi ulos miljoonas auto. Merkkittävän rajapyykin ylitti Škoda 110 LS. Hieman myöhemmin Škodan 100/110-mallisarja saavutti miljoonan valmistetun auton rajan. Urheilullisen 110 R -mallin osuus yhteensä noin 1 136 000 auton kokonaistuotannosta oli yli 57 000 kappaletta.
Miljoonas takamoottorinen auto rullasi tuotantolinjalta vuonna 1973 punaisena.
Favoritin, Volkswagenin ja katumaastureiden aika
Vuonna 1987 Škoda siirtyi uuteen aikaan, kun ensimmäinen Favorit-malli lähti Mladá Boleslavin tehtaalta. Favorit päätti takamoottoristen autojen aikakauden. Mallin korin suunnitteli italialainen muotoilija Nuccio Bertone. Kommunistisen hallinnon kaaduttua 1989 Škoda etsi vahvaa strategista kumppania. Maaliskuussa 1991 Škoda solmi yhteistyösopimuksen Volkswagen-konsernin kanssa ja yrityksen nimi muuttui Škoda Auto -osakeyhtiöksi.
Ensimmäinen yhteisesti kehitetty malli oli Škoda Felicia. Vuonna 1996 Škoda juhli miljoonannen auton valmistumista Volkswagen-konserniin liittymisensä jälkeen. Samana vuonna esiteltiin Škoda Octavia. Ensimmäisen sukupolven (1996–2010) Octavia-malleja myytiin yli 1,4 miljoonaa kappaletta. Tuohon aikaan Octavia oli kuitenkin vasta alkutaipaleellaan, sillä mallisarjan tuotantomäärä on saavuttanut tähän päivään mennessä jo yli 7,7 miljoonaa kappaletta.
Škoda Octavian tuotanto käynnistyi syyskuussa 1996.
Toinen suosikki, Škoda Fabia, esiteltiin vuonna 1999 Felician seuraajana. Uutuusmallin tuotantomäärä saavutti 100 000 kappaleen rajan vain 11 kuukauden kuluttua. Miljoonan auton raja ylittyi vuonna 2004. Vuonna 2025 tuotantolinjalta rullasi viidesmiljoonas, jo neljättä sukupolvea edustava Fabia.
Vuonna 2009 Škoda astui katumaasturimaailmaan Yeti-mallilla. Yhdeksän vuotta myöhemmin Yeti juhli miljoonan auton tuotantoa. Vuoteen 2025 mennessä Škodan katumaastureiden kokonaismäärä on saavuttanut neljän miljoonan auton rajan. Vuosi 2012 merkitsi seuraavaa virstanpylvästä: 14 miljoonaa valmistettua autoa, joista yhdeksän miljoonaa Volkswagen-konsernin kanssa tehdyn fuusion jälkeen. Vuoden 2025 alussa tuotanto ylitti jo 27 miljoonan auton rajan.
Citigo-e iV -mallin jälkeen Škoda astui vuonna 2020 modernien täyssähköautojen aikakauteen MEB-perustekniikkaan pohjautuvalla Enyaq-mallilla. Tähän päivään mennessä Enyaq- ja Enyaq Coupé -malleja on valmistettu jo yli 340 000 kappaletta. Vuonna 2025 markkinoille saapunutta kompaktin katumaasturiluokan täyssähköistä Elroqia on myyty yli 100 000 kappaletta. Vuonna 2026 täyssähkömallisto laajenee jälleen kahdella uudella mallilla.
Enyaq ja Enyaq Coupé -mallit valmistetaan Škoda Auton päätehtaalla Mladá Boleslavissa.
Lisää faktoja ja lukuja
- 4 000 000 valmistettua katumaasturia (syyskuuhun 2025 mennessä)
- 6 000 000 valmistettua 7-vaihteista DSG-vaihteistoa (helmikuuhun 2025 mennessä)
- 1 000 000 valmistettua autoa kalenterivuoden aikana (ensimmäisen kerran 2014)
- 15 000 000 valmistettua moottoria (vuoteen 2024 mennessä)
- Vuodesta 1996 lähtien Octavia-mallia on myyty enemmän kuin Škoda-autoja valmisetettiin vuosina 1905-1991 yhteensä (5 000 000)
Lue lisää Elroqista tästä linkistä
Lue lisää Enyaqista tästä linkistä
Lue lisää Enyaq Coupésta tästä linkistä
Lue lisää Superbista tästä linkistä
Lue lisää Kodiaqista tästä linkistä
Lue lisää Karoqista tästä linkistä
Lue lisää Kamiqista tästä linkistä
Lue lisää Octaviasta tästä linkistä
Lue lisää Scalasta tästä linkistä
Lue lisää Fabiasta tästä linkistä