4.9.2025
Uudistettu ikoni: leikkisä Felicia Fun Škoda 130 vuotta

Mitä, jos yksi Škodan omaperäisimmistä malleista uudistettaisiin Modern Solid -muotokielellä? Näin kävi, kun Škodan suunnittelija teki legendaarisesta Felicia Fun Pickup -avolavamallista uudenlaisen vision.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Škodan historia on täynnä käytännöllisiä autoja, mutta aikojen saatossa on valmistettu myös autoja, jotka on tarkoitettu puhtaasti hauskan pitämiseen. Yksi omaperäisimmistä malleista on Felicia Fun Pickup -avolavamalli, joka seurasi aiempia konsepteja, kuten Favorit 781 Tremp ja Favorit Fun. Toisin kuin edeltäjänsä, Felicia Fun vei ”ranta-Škoda”-idean aina sarjatuotantoon asti.

Škodan 130-vuotisen historian kunniaksi toteutettu juttusarja on kunnianosoitus legendaarisille malleille. Nykypäivän suunnittelijoiden tulkinnat historiallisista ajoneuvoista eivät edusta tulevia Škoda-malleja.

Tuloksena syntyi kulttiauto – yksi epätavallisimmista tuotantoautoista, joita Škoda on koskaan valmistanut. Auto tunnettiin muun muassa siitä, että kaksipaikkainen auto muuttui kädenkäänteessä kaksipaikkaisesta nelipaikkaiseksi. Tätä automallin vakiovarustukseen sisältynyttä nerokasta mekanismia kutsuttiin sisäpiirissä nimellä ‘party trick’.

Ranskalainen suunnittelija Julien Petitseigneur on nyt suunnitellut nykypäivän Felicia Fun -mallin Modern Solid -muotokieltä edustavien linssien läpi katsottuna.

”Alkuperäinen auto oli puhdasta hauskuutta. Se oli myös selkeä valinta vapaa-ajan kevyeksi sivuprojektikseni. Innostuin niin, että aloin jopa miettiä alkuperäisen auton ostamista”, suunnittelija kertoo hymyillen.

Kun hauskuus ja realismi kohtaavat

Julien lähestyi suunnitteluaan realistisella asenteella välttäen alkuperäisen mallin tavallisuudesta poikkeavaa liioittelua. Kun hän kehitti visiotaan, alkuperäisen mallin kaikkia tunnusomaisia piirteitä ei ollut mahdollista säilyttää, mutta Julien halusi vangita ranta-tunnelman muodossa, joka sopisi Škodan nykymallistoon.

Mikä Felicia Fun?

Škoda Auto valmisti legendaarisia Felicia Fun Pickup -avolavamallista Kvasinyn tehtaallaan vuosina 1997–2000. Malli perustui tavalliseen Felicia Pickupiin, mutta siinä oli useita ainutlaatuisia elementtejä.

  • Huomattavin niistä oli etuistuinten takana oleva liukuva väliseinä, joka siirrettynä tavaratilaan loi tilaa kahdelle lisäistuimelle, jotka voitiin peittää kangaskatoksella. Mallissa oli myös huomiota herättävä takaspoileri.
  • Mallia oli saatavana kolmessa värikombinaatiossa, mutta kaikki korit oli maalattu keltaisiksi. Asiakkaat saivat valita keltaisen, vihreän tai oranssin värin muun muassa puskureille, lokasuojien koristelistoille, sivukynnyksille ja spoilerille.
  • Autoa valmistettiin ainoastaan 4 216 kappaletta, mikä tekee siitä yhden harvinaisimmista malleista.

Julienin Modern Solid Felicia Fun -mallin etuosa on saanut inspiraationsa merkin nykyisistä sähköautoista ja erityisesti Vision 7S -konseptiautosta. Tech Deck -etumaski on nyt yhdistetty kapeisiin T-muotoisiin LED-ajovaloihin.

Sama toistuu takana: Julien on lisännyt leikkisän ilmeen: vaaleanpunaiset takavalot, joita yhdistää 1990-luvun tyylinen LED-valopalkki. Vaaleanpunainen väri esiintyy myös logossa, ikkunoiden sävytyskalvoissa, pyörän koristeissa ja puskurin yksityiskohdissa.

”Juuri tämä antaa autolle 1990-luvun ranta-fiiliksen”, Julien kertoo.

Ulkoasu on moderni: jykevä kokonaisvaikutelma, suuret renkaat aerodynaamisilla suojuksilla, mustat puskurit, pyöräkotelot ja kynnyslistat. Spoileri ja etupilarit sopivat yhteen mustan viimeistelyn kanssa muodostaen selkeän kontrastin alkuperäisen mallin tunnusomaiselle keltaiselle korille.

”1990-luvun autot olivat muodoltaan varsin yksinkertaisia ja koristeiltaan minimalistisia, joten ulkonäön päivittäminen oli suhteellisen helppoa”, Julien sanoo.

Sisätiloissa muotoilu viittaa alkuperäisen mallin aikakauteen koko leveydeltä ulottuvalla kojelaudan näytöllä, jossa on retrohenkisiä videopeligrafiikoita. Julien ei edes kuvitellut sitä tyypillisenä LCD- tai OLED-näyttönä, vaan modernina tulkintana vanhoista CRT-näytöistä.

AI-avusteinen luova harjoitus

Julien käytti moderneja työkaluja saattaakseen retromodernin visionsa eloon.

”Näin sen mahdollisuutena kokeilla AI-työkaluja. Tutkin autoa, testasin erilaisia ohjeita ja muokkasin niitä tekoälyllä luodakseni alkuperäisen hengen vangitsevia konsepteja. Näin pystyin nopeasti tutkimaan mahdollisuuksia ja päättämään, miten edetä.”

Kun Julien oli tyytyväinen tekoälyn tuottamiin ideoihin, hän kehitti yksityiskohdat käsin. ”Sovelsin omaa tyyliäni ja hioin sitä perusteellisesti.”

Vaikka tekoäly nopeutti alkuvaiheita, projekti vei aikaa. ”Työskentelin noin kaksi viikkoa ja noin kolme tuntia joka ilta töiden jälkeen”, hän muistelee. ”Verrattuna tyypilliseen projektiin, jonka valmistuminen kestää vuosia, tämä oli lyhyt aikataulu, mutta opin paljon ja koin sen rentouttavaksi.”

Kuka Julien Petitseigneur?

Sisustussuunnittelija Julien Petitseigneur on haaveillut autojen suunnittelusta niin kauan kuin hän muistaa.

”Piirsin autoja jo varhaislapsuudesta lähtien”, hän hymyilee. ”Peruskoulussa en edes tajunnut, että se voisi olla oikea ammatti.”

Intohimo ei koskaan hiipunut. Lukion jälkeen hän kirjoittautui muotoiluun keskittyvään yliopistoon kotimaassaan Ranskassa, jossa hän löysi autojen sisustussuunnittelun maailman – ja ihastui siihen välittömästi.

Siitä lähtien Julien on pysynyt alalla. Škoda Auton brändiin hän liittyi kristallimaisen muotoilukielen nousun aikana ja auttoi muovaamaan sen visuaalista identiteettiä.

”Se oli jännittävää aikaa, jolloin tunsin voivani todella vaikuttaa brändin kasvuun.”

Lue myös nämä

Näin aerodynamiikan asiantuntijat tekevät taikojaan

Ajankohtaista & Uutta

Miten mallintajat työskentelevät autojen suunnittelussa – katso video

Ajankohtaista & Uutta

Seikkailu tuntemattomaan, autolla Albaniassa

Ajankohtaista & Uutta
Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa