14.2.2021
Uusi FABIA valmistautuu lunastamaan odotukset | Ajankohtaista & Uutta

Udesta Fabiasta on julkaistu virtaviivainen siluettikuva. Kuva paljastaa mallin muuttuneet mittasuhteet.

Neljännen sukupolven ŠKODA Fabian siluetti on paljastettu. Uusi FABIA ottaa harppauksen tekniikassa ja muotoilussa. Katsotaan kuitenkin ensin ajassa taaksepäin eli miten ensimmäinen sukupolvi viime vuosisadalla syntyi ja miltä se näytti.

TEKSTI JA KUVAT: ŠKODA AUTO

Suositun Fabian uudesta neljännestä sukupolvesta julkaistun ensimmäisen siluettikuvan perusteella auton mittasuhteet ovat muuttuneet selvästi, ja tietojen mukaan nyt toteutetaan runsaasti huipputason tekniikkaa, entistä parempi turvallisuus ja vieläkin suurempi tavaratila.

Uusi FABIA pohjautuu Volkswagen-konsernin perustekniikkaan MQB-A0, joka on poikittain eteen asennetuilla moottoreilla varustettujen VW-konsernin skaalautuva perustekniikka. Tämän perustekniikan ansiosta FABIA voi kasvaa joka suuntaan. Vaikka ŠKODA varsinaisesti esittelee uuden Fabian myöhemmin tänä keväänä, jo nyt tiedetään, että edeltäjämalliin verrattuna tavaratila suurenee 50 litralla. Entistä jäykempi kori sekä lukuisat modernit avustinjärjestelmät merkitsevät parannuksia ajo-ominaisuuksissa sekä aktiivisessa ja passiivisessa turvallisuudessa.

Neljännen sukupolven Fabian voimanlähteinä ovat modernit EVO-moottorisarjan bensiinimoottorit, joiden polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt ovat pienet. Vaihteistoksi tarjolla ovat käsivalintainen vaihteisto ja seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Valinnanvaran runsauden perusteella uusi ŠKODA FABIA on yksi kokoluokkansa monipuolisimmista ‒ aivan kuten ensimmäisen sukupolven FABIA oli ensiesittelyvuonnaan 1999.

Fabian ensimmäinen sukupolvi esiteltiin jo yli 20 vuotta sitten

Václav Capouchin piirtämä ensimmäisen sukupolven ŠKODA Fabian yksityiskohtainen luonnos.

Uutta tekniikkaa ja uusi muotoilu

Ensimmäisen sukupolven FABIA oli 1980-luvulla suunniteltujen mallien FAVORIT ja FELICIA seuraajamalli. Vuosituhannen vaihteessa FABIA oli jo vakiinnuttanut hyvän asemansa pienten autojen kokoluokassa. Sen mallinimi jatkoi edeltäjämallien perinnettä alkamalla kirjaimella F. Ensimmäinen ŠKODA FABIA oli nykyajan Škodan ensimmäinen ns. B-segmentin automalli, joka kokonaan suunniteltiin Volkswagen-konserniin kuulumisen aikana.

Ensimmäisen sukupolven Fabiassa käytettiin VW-konsernin tuon ajan pienten autojen perustekniikkaa PQ24. Edeltäjämalleihin verrattuna FABIA oli aidosti täysin uusi automalli, niin tekniikaltaan kuin muotoilultaankin.

Toimeksianto kuulosti yksinkertaiselta. "Meille kerrottiin auton perusmitat ja perustekniikan sanelemat tekniset spesifikaatiot, ja tehtävämme oli suunnitella moderni, mutta silti suhteellisen perinteisen näköinen pieni auto," muistelee Václav Capouch, joka tuolloin oli ulkonäkösuunnittelun koordinaattori Škodan muotoilutiimissä. Suunnitteluvaiheessa kehitettiin rinnan kolme vaihtoehtoista muotoilua. Václav Capouchin version lisäksi muotoilusuunnitelmansa tekivät belgialainen Luc Donckerwolke ja brasilialainen Raul Pires.

Ensimmäiset hahmotelmat: Václav Capouchin varhainen luonnos.

Ensimmäiset hahmotelmat: Raul Piresin luonnoksessa näkyvät Fabian futuristiset linjat.

Ensimmäiset hahmotelmat: Luc Donckerwolken luonnos ensimmäisen sukupolven Fabian ulkonäöstä.

Kolmen muotoilusuunnittelijan kolme erilaista tulkintaa hahmottelivat tulevan Fabian ulkonäköä. Jokaiselle näistä kolmesta muotoilututkielmasta oli yhteistä, että kori oli selvästi pyöreämpi katon takapäästä ja takaikkunoiden alueelta kuin sitten lopulliseksi valitussa muotoilussa. Vaikka nuo kolme tutkielmaa olivat erilaisia, niissä oli selvästi yhteisiäkin piirteitä: kylkien vahva muotoilu selkein tasopinnoin ja tapa, jolla auton kylkimuodot erottuivat muista koripinnoista yhdellä korostavalla etupuskurista takavaloyksikköihin yltävällä linjalla.

Muotoilusuunnittelijat ensimmäisen sukupolven takana

Ensimmäisen sukupolven ŠKODA Fabian muodot syntyivät noin 20 muotoilusuunnittelijan tiimityönä. Tiimin jäseninä oli kokeneita tekijöitä sekä nuoria lupauksia eri puolilta maailmaa. Tuohon aikaan Škodan päämuotoilija oli Dirk van Braeckel ja ulkonäkösuunnittelun koordinaattori Václav Capouch, joka aiemmin oli työskennellyt FAVORIT-mallin ja sen seuraajamallin FELICIA Bertone-muotoiluprojekteissa. Hänen ja Luc Donckerwolken sekä Raul Piresin lisäksi ulkonäön suunnittelussa oli mukana kanadalainen Martin Uhlárik, jolla on slovakialais-tšekkiläiset sukujuuret. Eri korimallien muotoilusta vastasi suurimmaksi osaksi Daniel Petr, joka edelleen työskentelee Škodan muotoiluosastolla.

Kansainvälinen kilpailu

Aluksi ŠKODA halusi antaa jokaisen kolmen muotoilusuunnittelijan visioiden kehittyä. Kansainvälisen kilpailuasetelman luominen on hyvin tyypillistä tällaisissa tilanteissa, sillä sen avulla saadaan enemmän ideoita ja pystytään harkitsemaan erilaisia designvaihtoehtoja. Sen myötä kommentit ja vaatimukset yrityksen johdon suunnalta alkoivat kirkastua. "Aluksi emme oikeasti tulleet ajatelleeksi, että uuden automallimme pitäisi liittyä Octaviaan, joka oli esitelty ennen Fabiaa, mutta tuo ajatus lausuttiin ääneen suunnitteluprosessin aikana. Syntyi ajatus Škodan muotokielestä. Siksi FABIA sai luonteenomaisen jäähdyttimen säleikkönsä", selvittää Václav Capouch ensimmäisen sukupolven Fabian ulkonäön taustoja.

Raul Piresin luonnos ŠKODA Fabian perän muodoista.

Raul Piresin luonnos jäähdyttimen säleiköstä ja perästä.

Yksi Raul Piresin ensimmäisistä ŠKODA FABIA -visioista.

Kansainvälisessä kilpailussa voittanut Raul Piresin suunnitelma eteni tuotekehitysvaiheeseen. Silti autossa näkyy selvästi sekä Václav Capouchin että tiimin muiden jäsenten käsiala. "Auton muotoilusuunnittelu on tiimityötä: jokaisella on oma annettavansa. Minä esimerkiksi työstin ajovaloyksikköjä. Yleensä yksittäiset suunnittelijat vastaavat ovenkahvoista, vanteista, puskureista ja monista muista yksityiskohdista", Capouch kertoo.

Kolme korimallia

Yksi yksityiskohtien parissa työtään tehnyt oli Daniel Petr, joka tuolloin oli tiimin aika uusi jäsen. Hän sai vastuulleen RS-mallin. "Jo tuolloin oli ideana, että FABIA olisi se ŠKODA-malli, jolla ajettaisiin rallin WRC-maailmanmestaruussarjaa, joten yksi tehtävistämme oli tehdä autosta yli nelimetrinen, mikä siihen aikaan oli ralliauton luokitteluvaatimus", Daniel Petr muistelee. "Siksi suunnittelin uudelleen etupuskurin, joka RS-mallissa on pitempi kuin muissa malleissa", hän jatkaa.

Daniel Petr ja hänen FABIA WRC -designversionsa.

Daniel Petr teki myös luonnoksen cabriolet-mallista, vaikka tiesi, ettei sellaista alettaisi valmistaa.

Sporttiseen muotoiluun keskittynyt Daniel Petr rohkeni luoda myös kaksi muuta FABIA-versiota, joita ei koskaan tehty: GTC Coupé ja GTC Roadster. Hänelle oli alusta alkaen selvää, että ne olivat vain kokeellisia hahmotelmia. "Muotoilun kehittämisvaiheessa etenimme käytännöllisemmin, loimme farmalimallin, jollainen oli ollut sekä FELICIA- että FAVORIT-malleistakin", Daniel Petr toteaa. "Sedanmalli kehittyi yllättäen vastaavanlaisista kokeellisista FAVORIT-mallin aikaisista hahmotelmista ja oli jonkintasoinen yllätys, mutta tuohon aikaan pienten autojen kokoluokassa tapahtui paljon", hän lisää.

Ensimmäisen sukupolven ŠKODA Fabian kolme korimallia.

ŠKODA Fabiasta olisi voinut syntyä neljäskin versio, mutta sillä ei olisi ollut tekemistä korimallin kanssa. "Myös luonnos tämän auton Volkswagen-versiosta on olemassa. Konsernissa kaavailtiin, että tätä versiota olisi tehty Meksikossa paikallisille markkinoille", Daniel Petr muistelee.

Ajaton

Ensimmäisen sukupolven ŠKODA Fabian muotoilu osoittautui onnistuneeksi, ja auto sai markkinoilla lämpimän vastaanoton. "Auto näytti erilaiselta kuin mitä ihmiset odottivat, ja he pitivät siitä. Se näyttää vieläkin hyvältä. Minusta se on tyylikäs. Minusta ensimmäinen FABIA näyttää nykyaikaiselta tänäänkin. Sen muotoilussa on selkeät linjat, terävät kulmat ja ajaton ilme" Daniel Petr kuvailee. Hän kuitenkin myöntää, että nykypäivän perspektiivistä tarkasteltuna jotkin yksityiskohdat olisi voitu tehdä eri tavalla. "Joskus kun haluaa muuttaa jotakin yksityiskohtaa, sillä on jatkovaikutus eli syntyy auton jonkin toisen kohdan tai osan muuttamistarve", Václav Capouch sanoo nostaen esiin automuotoilun jälkiviisauteen liittyviä vaaroja.

Ensimmäisen sukupolven ŠKODA FABIA.

Auton muotoilu ikääntyy väistämättä tekniikkansa ikääntymisen lailla, ja juuri siksi ensimmäisen sukupolven FABIA näyttää niin erilaiselta kuin nykyautot. "Nykyään autojen muotoilussa keskittyy paljon huomiota valoihin ja vanteisiin. Tämän päivän ajovalotekniikka on huomattavasti edistyksellisempää ja monipuolisempaa, Václav Capouch toteaa. Sama koskee myös autojen sisätiloja. "Kojelaudan ja mittariston järjestelmällinen selkeys näyttivät tuohon aikaan modernilta, mutta nykyihmisen silmissä melkein lapsellisen yksinkertaisilta", hän lisää.

Ensimmäisen sukupolven ŠKODA Fabian sisätilat.

Uusi neljännen sukupolven ŠKODA FABIA ensiesitellään kansainvälisesti keväällä 2021.