14.6.2021
VAIN YKSI VOI VOITTAA | Ajankohtaista & Uutta

Octaviaa on valmistettu jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta. Octavia on Suomen suosituin ŠKODA-automalli.

Uusi OCTAVIA on Vuoden Auto Suomessa 2021. Voiton myötä ŠKODA teki historiaa, sillä arvostettu autoalan tunnustus tuli jo toisena vuotena peräkkäin.

TEKSTI Sari Okko, KUVAT Esko Tuomisto

Škodan suosituimman automallin neljäs sukupolvi palkittiin Vuoden Auto Suomessa 2021 -tunnustuksella tammikuussa. Palkinnon takana on Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry:n yli satapäinen ammattislaisraati.

Kisan ensimmäisellä kierroksella mukana olivat kaikki marraskuun 2019 jälkeen ja ennen lokakuun 2020 loppua Suomessa myyntiin tulleet uudet automallit. Näistä 27 kilpailijasta kuusi äänestettiin toiselle kierrokselle eli finaaliin, jossa Octavia vakuutti raadin ja nousi selkeällä 26 pisteen erolla voittajaksi.

Palkinto jaettiin nyt seitsemättä kertaa. Škoda on ainut merkki, jonka automalli on voittanut tittelin kahdesti jokavuotisessa palkintogaalassa. Vuonna 2020 Vuoden Autoksi Suomessa valittiin Škoda-malliston kompakti crossover-katumaasturi Kamiq. Tätä ennen finaaliin ovat päässeet myös katumaasturit Karoq (2019) ja Kodiaq (2018).

Octaviaan on tarjolla mallihistorian monipuolisin voimalinjavalikoima: bensiini (TSI), diesel (TDI), kaasu (G-TEC), ladattava hybridi (iV) ja kevythybridi (e-TEC).

Käyttöautojen aatelia

Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailun tuomaristo kiitti kommenteissaan muun muassa Octavian hyvää kokonaisuutta, laajaa mallivalikoimaa eri käyttövoimineen ja voimalinjoineen sekä auton hinta-laatu-suhdetta.

Raadin mukaan ”Octavia tarjoaa monipuolisen malliston tilavassa korissa ja kaikin puolin hyvän vastineen rahalle – siis sen, mitä tarvitaan kilpailun voittoon”. Octavian todettiin olevan myös ”käyttöautojen aatelia sopivan kokoisessa paketissa”.

Kiitosta tuli niin ikään varustelusta, varmuudesta, käytännöllisyydestä, tilavuudesta, monipuolisuudesta ja mukavuudesta. ”Škoda jatkaa menestyksen tiellä myös Octavian kanssa. Enemmän kaikkea, mutta kuitenkin perinteitä kunnioittaen”.

Jo finaaliin pääsy on voitto

Vuoden Auto Suomessa -kilpailu on toteutettu seitsemän kertaa. Kilpailu on löytänyt paikkansa ja sen merkitys on huomattava niin kuluttajien kuin koko autoalan kannalta.

“Octavia on voittonsa ansainnut”, VAS-toimikunnan puheenjohtajana toimiva Tekniikan Maailman toimittaja Ragnar Mehisto sanoo.

”Pystymme esittelemään kilpailun kautta kuluttajille objektiivista, puolueetonta ja riippumatonta tietoa autoista ja autoteknologian kehityksestä, ja näin helpottaa kuluttajan valintaprosessia”, VAS-toimikunnan puheenjohtajana toimiva Tekniikan Maailman toimittaja Ragnar Mehisto sanoo.

”Jo finaalikuusikkoon pääsy on voitto, mutta lopulta vain yksi voi voittaa. Voittaja on ison auto- ja liikennetoimittajista koostuvan ammattilaisraadin valinta, johon voi luottaa. Octavia on voittonsa ansainnut.”

Suomen markkinoille sopivin

Škoda on ollut Vuoden Auto Suomessa -kilpailun finaalissa poikkeuksellisen monta kertaa ja voittanut kahdesti. ”Se on komea saavutus, sillä kisassa on mukana vain hyviä autoja eli kovia kilpakumppaneita”, Helkama-Auton toimitusjohtaja Maija Koskela summaa.

”Vuonna 2020 voitto tuli täysin uudella automallilla Kamiqilla. Saimme paljon julkisuutta, joten uutuus tuli vauhdilla autoilijoiden tietoisuuteen ja Vuoden Auto löysi nopeasti paikkansa.”

”Octavia tekee koeajossa vaikutuksen”, Maija Koskela sanoo.

”Tänä vuonna voiton vei jo 60 vuotta markkinoilla ollut suomalaisten suosikki Octavia täysin uudistuneena mallina. Tuplavoitto on meille osoitus Škodan laadukkaasta työstä, onnistumisesta ja uudistumiskyvystä.”

”Arvostamme suuresti suomalaisista auto- ja liikennetoimittajista koostuvan raadin työtä: voittaja on alan ammattilaisten valinta ja Suomen markkinoille sopivin auto. Myös valmistaja seuraa mielenkiinnolla maakohtaisten kilpailujen tuloksia”, Koskela sanoo.

Vuoden Auto Suomessa 2021 julkistettiin tammikuun lopulla Auto- ja Liikennegaalassa, jossa voittajaa pääsi onnittelemaan järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Jukka Suomela (vas.). Palkinnon vastaanottivat Helkama-Auton toimitusjohtaja Maija Koskela ja viestintäpäällikkö Kari Aalo. Kuva: AuLi

Poikkeuksellinen virtuaaligaala

Vuoden Auto Suomessa 2021 -kilpailu huipentui tammikuun lopulla järjestettyyn Auto- ja Liikennegaalaan, jossa voittaja julkistettiin poikkeuksellisesti virtuaalisesti.

”Yleensä gaalaa on juhlittu vuoden loppupuolella, mutta koronatilanteen takia gaalaa siirrettiin”, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Jukka Suomela sanoo.

Suomela otti vetovastuun gaalasta 2017, jolloin Vuoden Auto Suomessa -gaalasta tuli Auto- ja Liikennegaala. Vuonna 2018 gaalaa alettiin järjestää osana joka toinen vuosi järjestettävää Auto-näyttelyä, ja mukaan on tuotu lisää viihdettä, haastatteluita, palkintoluokkia ja huomionosoituksia.

Ennen kuin tämän vuoden virtuaalinen gaala saatiin toteutettua, juhlasta oli suunniteltu muuttuneiden koronatilanteiden ja -rajoitusten takia kahdeksan eri versiota. Muutoksia tuli kalkkiviivoille asti.

”Gaalan toteutuminen poikkeusoloissa lisäsi me-henkeä: emme luovuttaneet vaan saimme toteutettua gaalan turvallisesti ja tyylikkäästi. Tämä on selkeä osoitus siitä, että gaalalle on kysyntää”, Suomela toteaa.