23.1.2022
Voimalla seitsemän veljen | Koeajossa

Kodiaqissa on paljon uutta, mutta myös monet vanhat ja hyväksi havaitut peruspalaset ovat tallella. Lisävarusteena saatava kolmas penkkirivi kasvattaa Kodiaqin peräti seitsemän hengen ajoneuvoksi.

Uudistunut KODIAQ on väkivahva katumaasturi, jonka tilat riittävät jopa seitsemälle matkustajalle. Nurmijärven Palojoella, kansalliskirjailija Aleksis Kiven syntymäkodin pihapiirissä, auto on kuin kotonaan.

TEKSTI: Jari Kohonen, KUVAT: Esko Tuomisto

Škoda-perheen upea, suurin katumaasturi Kodiaq on kokenut perusteellisen päivityksen. Kyseessä ei ole enää pelkkä pintapuolinen kasvojen kohotus, sillä uudistukset ulottuvat tekniikasta koriin, ohjaamoon ja aina varusteisiin saakka.

Hiukan ulkonäköönkin, mutta ennen kaikkea polttoaineen kulutukseen vaikuttava seikka on huippuunsa hiottu aerodynamiikka. Ilmanvastusta on pienennetty mm. vanteiden ja etupuskurin suunnittelulla sekä ilmanohjaimilla.

Kattospoileri jatkaa auton kaarevaa kattolinjaa. Yhdessä takalasia reunustavien ilmanohjainten kanssa se luo dynaamista vaikutelmaa auton tyylikkääseen takaosaan.

Parantuneen aerodynamiikan ohella uudistuksessa on panostettu muuallakin ulkoiseen näyttävyyteen. Takapuskuri ja näyttävät takavalot on uusittu.

Vielä selkeämmin uudistunut Kodiaq on tunnistettavissa keulasta. Vahva muotokieli erottuu täysin uudesta, entistä pystymmästä ja kuusikulmaisesta etusäleiköstä. Myös konepeltiä on reunoistaan kohotettu. Nämä yhdessä tuovat keulan ilmeeseen voimakkuutta.

Ohjaamossa koko yleisilme on suunniteltu alusta loppuun uudelleen. Värisävyt ja materiaalit ovat kokeneet kattavan uudistuksen.

Tyyliä ja näyttävyyttä

Kodiaq jatkaa uudistusten linjaa myös sisätiloissa. Koristelistat ja verhoilujen kontrastitikkaukset antavat yhdessä led-tunnelmavalaistuksen kanssa elegantin ilmeen ohjaamoon.

Ensimmäistä kertaa Kodiaqiin on nyt saatavana valinnaisvarusteena ylelliset ja ergonomiset etuistuimet. Rei’itetyllä nahalla päällystetyissä etuistuimissa on laajojen sähkösäätöjen ohella tuuletus- ja hierontatoiminnot.

Ambition- ja Style-varusteltuihin autoihin on myös saatavana Eco-istuimet. Niiden verhoilun valmistukseen on käytetty vegaanista kierrätysmateriaalia.

Kodiaq-malleihin on saatavissa digitaalinen mittaristo, jonka koko on peräti 10,25 tuumaa. Näyttöön on valittavissa neljä erilaista näkymää. Lisäksi Kodiaq RS- ja SportLine -malliversioissa mittaristonäytössä on lisänä viides näkymävaihtoehto, nimeltään Sport.

Uutuutena Kodiaqiin on nyt saatavana ylelliset erikoisistuimet.

Kookas nelivärinen kosketusnäyttö on käden ulottuvilla. Keskeiset toiminnot on sijoitettu omien kytkimien taakse, jolloin esimerkiksi ilmastoinnin säätäminen on turvallista ajon aikana.

Uudistunut Kodiaq ihastuttaa ajo-ominaisuuksillaan ja mukavuudellaan.

Uutta ja tuttua

Ohjaamoon istuttaessa kaikki on sopivassa suhteessa uutta ja silti tuttua. Laadukas keskusnäyttö on helppokäyttöinen ja toiminnoiltaan selkeä.

Paljon toimintoja on myös säilytetty käden ulottuville sijoitettujen kytkimien ja painikkeiden taakse. Näin kaikkia normaaliin ajoon tarvittavia toimintoja ei ole tarvetta hakea näytöltä. Tämä on helppouden ohella myös turvallisuustekijä.

Jo aiemmin tunnustusta saanut ajettavuus on hioutunut entistäkin paremmaksi. Isokokoinen auto onnistuu tarjoamaan ajoelämyksen, jossa fyysinen koko ei tunnu ongelmalta.

Yksi syy ajamisen helppouteen on hyvä näkyvyys. Ohjaamosta näkee suurien lasipintojen ansiosta kaikkiin suuntiin häiriöttömästi, joten auton ulkomittojen hahmottaminen on helppoa. Kookkaat sivupeilit kruunaavat kokemuksen.

Liikuttaessa ahtaissa tiloissa sekä pysäköitäessä lisähelpotusta saadaan erinomaisen näkymän tarjoavan peruutuskameran avulla. Lisäksi pysäköintitutkat varoittavat lähellä olevista esteistä myös ajon aikana. Näin turhia kolhuja on helppo välttää.

Pikanttina yksityiskohtana nimenomaan kiusallisia pysäköintipaikkakolhuja vastaan Škodan insinöörit ovat kehittäneet oviin kolhusuojat. Avattaessa sivuovia niiden reunan suojaksi ponnahtaa suojus. Näin vältytään sekä omien ovien että viereen pysäköityjen autojen kolhuilta, jos ovi vahingossa lennähtää päin naapuriautoa.

Uudistunut Kodiaq tarjoilee kauttaaltaan laatua, tilaa ja tyyliä.

Kuin ilmatyynyaluksella

Ajettavuus ja jousitus ovat olleet Kodiaqin ensiesittelystä alkaen mallisarjan suurimpia vahvuuksia. Myös uuden Kodiaqin jousitus on mukava. Lisäksi iskunvaimennus sitoo liike-energiaa tehokkaasti. Näin auto ei keinahtele häiritsevästi, olivatpa tien epätasaisuudet teräviä tai laakeita.

Nupukivipäällysteinen tie on ollut perinteisesti hyvänkin auton äärimmäinen koetinkivi. Uudistunut Kodiaq kulkee kivetyllä tiellä ilman tärinää ja häiritsevää kolinaa. Olo on kuin ilmatyynyaluksella.

Melko usein jousituksen mukavuus ja suorituskyky ovat toisensa poissulkevia ominaisuuksia. Sellaista joko/tai -kokemusta ei Kodiaqin ohjauspyörän takana kuitenkaan tarvitse pelätä.

Progressiivisuus toimii kauttaaltaan. Mainitulla nupukivellä jousituksen pintaherkkyys vaimentaa pienen liikkeen lähes kokonaan. Toisessa ääripäässä jousituksen haastaminen nostaa esiin toimivuuden isoissa liikkeissä.

Kun ajetaan maantienopeudella mutkaista tietä, Kodiaq tarjoilee jämäkkyyttä, johon voi aidosti luottaa. Auto ei kallistele kohtuuttomasti ja ohjautuvuus säilyy muuttumattomana myös jouston aikana.

Tunnokas ohjaus

Johdonmukaisesti toimivan jousituksen kumppanina on ohjaus, joka välittää riittävästi informaatiota ajajalle. Erityisesti vaihtelevissa keliolosuhteissa, joita käytännössä koetaan loppusyksystä pitkälle kevääseen, on tärkeää, etteivät esimerkiksi pitovaihtelut tule yllätyksenä.

Hyväkään ajonvakautus tai ABS-jarrut eivät tee ihmeitä. Avustimista ei ole fysiikan lakien kumoajiksi. Siksi ajajan on tärkeää tietää, missä ja miten mennään. Tässä ohjaustunto on tärkeässä roolissa. Jos yhteys ohjauspyörästä tienpintaan on kokonaan häivytetty, ajaja on käytännössä omien silmiensä ja mahdollisten varoitusvalojen varassa.

Kodiaqin ohjaustunto on kunnossa. Ajaja saa ohjauspyörän välityksellä tarvittavan tiedon ja pystyy reagoimaan tuntuman perusteella myös esimerkiksi mustaan jäähän.

Tunnokkuudesta huolimatta ohjaus on riittävän kevyt, mistä on verraton apu varsinkin taajama-ajossa. Maantienopeuksilla tehostus säätyy siten, ettei liiallisesta keveydestä johtuvia tahattomia ohjausliikkeitä tule.

Ohjausvaste on hyvä. Auto reagoi ohjauspyörän liikkeisiin tarkasti ja viiveettömästi. Samoin palautus toimii, jolloin esimerkiksi risteyksen jälkeen etupyörät palautuvat suuntaansa ilman tarpeetonta veivaamista.

Kaikki seitsemän veljestä mahtuvat sujuvasti mukaan, sillä Kodiaq on saatavana lisäistuimilla.

Erinomaiset avustimet

Kuljettajaa avustava automatiikka on hiottu huippuunsa. Ajamista avustavat muun muassa kaista-avustimen ja Front Assist -hätäjarrutusjärjestelmän ohella esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Avustinjärjestelmissä on saatavana kuljettajan ja matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist.

Myös pimeällä ja sateessa ajettaessa avustinjärjestelmät ovat kuljettajalla koko ajan käytössä. Tästä on kiittäminen laadukasta tutka- ja kameratekniikkaa.

Syksyn pimeydessä sai koeajon aikana tilaisuuden nauttia muistakin ajajaa palvelevista ominaisuuksista. Erinomainen sadetunnistin säätää lasinpyyhkijät toimimaan riittävällä nopeudella vallitsevan sateen mukaan.

Koeajon aikana useana päivänä sade vaihteli nopeasti tihkusta kaatosateeseen. Automatiikka oli erinomaisesti tehtäviensä tasalla, ja jo ennen ajajan ajatusta tahti muuttui kulloisenkin tarpeen mukaiseksi.

Kansalliskirjailijamme Aleksis Kivi on syntynyt tässä talossa Nurmijärven Palojoella vuonna 1834. Kivelle rakkaan Taaborinvuoren maisemissa sijaitsee tänä päivänä monipuolinen museo- ja kulttuurialue. Myös Kiven syntymäkoti pihapiireineen on museona ja se on vierailijoille auki kesäisin.

Runsaat sisätilat

Kodiaqissa on paljon uutta, mutta myös monet vanhat ja hyväksi havaitut perusteet ovat tallella. Pitkän auton reilu akseliväli tuntuu tilavilla takaistuimilla ja tavaratilaa lastattaessa. Lisävarusteena saatava kolmas penkkirivi kasvattaa Kodiaqin peräti seitsemän hengen ajoneuvoksi. 5-paikkaisen mallin tavaratilan koko on peräti 835 litraa. Kun takaistuimien selkänojat on käännetty eteen, tavaratilan vetoisuus on huimat 2 065 litraa.

Huippuluokan ajovalot

Kodiaq on nyt varustettu erinomaisilla ja energiatehokkailla led-ajovaloilla. Lisäksi valinnaisvarusteena on saatavana uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot.

Näiden AFS- ja Matrix-toiminnot tuovat paitsi valotehoa myös käyttömukavuutta. Matrix-valojen automatiikka tunnistaa niin katuvalot kuin muun liikenteenkin. Automatiikka ei kuitenkaan vaihda kohdattaessa lähivaloille. Matrix-tekniikalla valoja säädetään siten, etteivät ajovalot häikäise edellä ajavia tai vastaantulevaa liikennettä.

Yksi erinomainen seikka nousi esiin syksyisessä säässä tehdyssä koeajossa. Matrix-tekniikalla valaisu ulottuu tien pientareelle hyvinkin laajalle alueelle, vaikka edessä on muuta liikennettä.

Ympäristön valaiseva tekniikka on keskeinen turvallisuustekijä, sillä se auttaa niin kevyen liikenteen kuin vaikkapa eläinten havaitsemista. Edellä ajavaa tai vastaantulijaa valot eivät häiritse, sillä nerokas tekniikka vähentää valotehoa juuri oikeilta alueilta.

Varsinkin syksyisessä pimeydessä ajettaessa erityistä kiitosta saavat valonpesimet. Runsas ja voimakas vesisuihku kattaa koko valaisimen alueen, jolloin ne pysyvät vaikeassakin kelissä puhtaana, ja koko valoteho on aina käytössä.

Kodiaq on nyt varustettu erinomaisilla led-ajovaloilla. Valinnaisvarusteena on saatavana myös uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot.

Taloudelliset moottorit

Koko komeutta kuljetetaan uusien, entistäkin taloudellisempien moottoreiden voimalla. Tarjolla ovat nyt ahdetut 1,5- ja 2-litraiset bensiinimoottorit, tehoiltaan 110 kW (150 hv) ja 140 kW (190 hv). Dieselversioita on kaksi. Molemmat TDI-moottorit ovat iskutilavuudeltaan 2-litraisia. Tehoiltaan ne ovat 110 kW (150 hv) ja 147 kW (200 hv).

Bensiinimoottoreista 1,5-litrainen TSI on tarjolla etuvetoisena ja isompi nelivetoisena. Dieseliä on tarjolla molemmilla vetotavoilla. Vaihteisto on 7-portainen ja vaivaton DSG-automaatti. 1,5 TSI on saatavana myös 6-portaisella manuaalivaihteistolla.

Varusteluvaihtoehtoja on kolme: Active, Ambition ja Style. Näiden ohella ovat mallistosta valittavissa uudistuneet L&K, SportLine ja RS.

Tehokas ja urheilullinen, nelivetoinen RS on Kodiaq- malliston kruununjalokivi. RS on nyt varustettu huipputehokkaalla bensiinimoottorilla. TSI-suorasuihkutusmoottori on kaksilitrainen ja turboahdettu. Tehoa on tarjolla peräti 180 kilowattia (245 hv).

Taakse kaartuva kattolinja parantaa aerodynamiikkaa ja tuo Kodiaqin ulkonäköön keveyttä.