25.2.2020
Yhä enemmän kaasua | Kaasuautot

OCTAVIA G-TEC on Suomen suosituin kaasuauto. Lisävauhtia kaasuautoiluun tarjoilevat myös KAMIQ G-TEC ja SCALA G-TEC.

TEKSTI: SARI OKKO

Kaasuautojen määrä kasvaa Suomessa nopeammin kuin koskaan: määrä on kolminkertaistunut viimeisen parin vuoden aikana, ja vuoden 2019 aikana rikottiin 10 000 kaasuauton raja.

Kaasuautoja rekisteröitiin viime vuonna Traficomin tietojen mukaan yhteensä noin 2000, kun edellisenä vuonna vastaava määrä oli reilut 1100. Škoda johtaa Suomen kaasuautojen tilastoja yli tuhannella vuoden 2019 aikana myydyllä kaasuautolla.

”Viime vuoden luvut kertovat siitä, että Škodan osuus kaasuautojen kasvavasta markkinasta oli noin puolet. Octavia G-TEC johtaa myyntitilastoja omassa luokassaan kirkkaasti ja suosio vain kasvaa”, myynnin suunnittelupäällikkö Petri Gesterberg Helkama-Autosta kertoo.

Lisää kaasuautoja kasvavaan kysyntään

Kaasuautoille povataan kasvavaa kysyntää, sillä valtiovallan ilmastotavoitteisiin on kirjattu 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Hallitusohjelmassa kaasu on saanut uutta painoarvoa ja esimerkiksi erilaisiin biokaasuhankkeisiin on listattu ohjelman mukaan yhteensä 31 miljoonaa euroa. Ruotsissa 50 000 kaasuauton määrä on jo saavutettu.

”Tavoitteisiin yltäminen edellyttää myös sitä, että tarjolla on riittävästi kiinnostavia kaasuautoja. Octavia G-TEC on jo näyttänyt kyntensä ja kasvavaan kysyntään vastaavat myös Škodan uudet kaasuautomallit Kamiq G-TEC ja Scala G-TEC”, Gesterberg sanoo.

Kaasulla ajettaessa CO₂-päästö on noin 25 prosenttia pienempi kuin bensiinillä ajettaessa. Myös typen oksidien NOx-päästö jää huomattavasti pienemmäksi eikä hiukkaspäästöjä synny lainkaan.

Kaasuautojen yhteydessä esiintyvä kirjainyhdistelmä CNG tulee sanoista Compressed Natural Gas, mikä tarkoittaa paineistettua maakaasua. CNG sisältää enemmän energiaa kuin bensiini tai dieselöljy. Se on myös edullisempaa ja palaa puhtaammin.

Sama auto, mutta hieman erilainen

Kaasuauto kiinnostaa sekä sen taloudellisuuden että ympäristöystävällisyyden takia. Autoon voi tankata joko biokaasua tai maakaasua. Jäteveden ja maatalousjätteen käsittelystä saatava kotimainen biokaasu on ympäristön kannalta se ystävällisin vaihtoehto – etenkin, kun kaasun valmistuksessa käytetään uusiosähköenergiaa.

Škodan G-TEC-malleissa on kaasusäiliöiden ohella myös bensiinitankki. Kaasuauto käyttää bensiiniä käynnistyessään ja seuraavan kerran siinä vaiheessa, kun kaasutankit pääsevät tyhjenemään. Autoilija huomaa automaattisesti tapahtuvan polttoaineen muutoksen vain mittaristosta. Kaasu sopii Suomen vaativiin ajo-olosuhteisiin, sillä se kestää polttoaineena hyvin pakkasta.

Ulospäin kaasuautoa ei erota sen sisarmalleista muusta kuin auton perässä olevasta G-TEC-merkistä. Erojakin kuitenkin löytyy. Kaasuautossa on kolme kaasusäiliötä alustassa, erillinen kaasun täyttöaukko, kaasun suihkutussuuttimet ja kaasuputket sekä -letkut. Tavaratila on kaasusäiliöiden takia piirun verran tavallista matalampi, mutta esimerkiksi Scala G-TEC -mallissa se on siitä huolimatta 339 litraa eli kokoluokassaan maa-/biokaasuautojen suurin.

KAMIQ G-TEC