Mladá Boleslav 3. maaliskuuta 2020. ŠKODA tuo RS-mallistoonsa ensimmäisen lataushybridimallin. Uudessa ŠKODA OCTAVIA RS iV:ssä on 1.4 TSI -bensiinimoottori ja 85-kilowattinen sähkömoottori. Voimalinjan yhteisteho on 180 kW (245 hv). Korin mustista yksityiskohdista OCTAVIA RS iV:n tunnistaa heti Škodan jo neljänteen sukupolveen ehtineen suosikkiautomallin urheilullisimmaksi versioksi.
Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Strube: ”OCTAVIA RS iV:n esittelyllä aloitamme RS-mallistomme menestystarinan uuden luvun. Käytämme suorituskykyisimmässä mallissamme ensimmäistä kertaa lataushybriditekniikkaa. Uudessa OCTAVIA RS iV:ssä tämä tekniikka parantaa suorituskykyä, pienentää polttoaineen kulutusta ja vähentää CO2-päästöä.”
ŠKODA on asentanut OCTAVIA RS iV -malliin 1,4-litraisen TSI-bensiinimoottorin (110 kW / 150 hv) ja 85 kilowatin sähkömoottorin. Yhdessä ne kehittävät tehoa 180 kW (245 hv) ja vääntöä 400 Nm. Vaihteisto on kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. WLTP-testisyklin mukainen CO2-päästö on noin 30 g/km*. Tämä automalli täyttää jo nyt uuden ja tiukemman, tammikuun 2021 alussa voimaan astuvan EU6d-päästöstandardin vaatimukset.
Korkeajännite-litiumioniakun kapasiteetti 37 Ah / 13 kWh riittää jopa 60 kilometrin ajoon pelkästään sähköllä (WLTP*). Sähkömoottorin suuren 330 Nm:n väännön ansiosta RS iV lähtee rivakasti liikkeelle. Sport-ajoasetus valitsemalla käytettävissä on auton täysi teho, ja sillä OCTAVIA RS iV kiihtyy paikaltaan nopeuteen 100 km/h vain 7,3 sekunnissa. Huippunopeus on 225 km/h. Vakiovarustukseen sisältyvät progressiivinen ohjaus ja Sport-jousituksen dynaaminen sovitus luovat perustan aidosti RS-tyylisille ajo-ominaisuuksille.
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/octavia-rs-iv-01.4d92a57f08c56c3db884230feb379d16.fit-1450x760.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=1d44541b91df452fa6df1874d5bfc9f3)
Sporttisen mustat yksityiskohdat
Škodan muotoilujohtaja Oliver Stefani: ”RS-yksityiskohdilla teimme uuden Octavian dynaamisesta muotoilusta vieläkin sporttisemman. Monet mustat designpiirteet kuten jäähdyttimen ŠKODA-säleikkö, etuhelma, takadiffuusori ja kevytmetallivanteet liittävät uuden mallin selvästi RS-mallistomme jäseneksi.”
Dynaaminen RS-tyylinen sisustus
OCTAVIA RS iV:n sisätiloja hallitsee korostava musta. Kolmipuolaisessa, nahkaverhoillussa ja vRS-logollisessa monitoimi-urheiluohjauspyörässä on DSG-vaihteiston vaihteenvalitsimet. Vakiovarusteisten Sport-etuistuimien verhoiluna on musta kangas. Lisävarusteiset Ergo-istuimet on verhoiltu Alcantaran ja nahkan yhdistelmällä, ja näissä istuimissa on myös istuinosan syvyyssäätö. Istuimia koristavat RS-logot ja saumojen punaiset tai hopea-harmaat koristeompeleet, jollaiset ovat myös nahkaverhoillussa ohjauspyörässä, kyynärnojissa ja Alcantara-verhoillussa kojelaudassa. RS-tyyliset koristelistat ja alumiinimaiset poljinlevyt viimeistelevät sisätilojen sporttisen yleisilmeen.
*Tiedot ovat ennakkotietoja, jotka voivat muuttua.
![](https://skodamagazine-production.imgix.net/octavia-rs-iv-interior-01.fbd71979626a86106a14742dc1f9d5e8.fit-1450x760.jpg?auto=compress&blur=32&fit=max&h=64&w=64&s=72bdb959d90c4ddd4b50751244ece25e)