Timo Koivukankaalla on tapana kysyä koiraltaan ”Onko työhaluja?”. Vastaus on selvä, kun Isku menee suoraan autolle. Kyseessä on pelastuskoiratoiminta ja mukana menossa myös maastokelpoinen Enyaq 85x.
Timo Koivukangas on ollut mukana Pirkanmaan Pelastuskoirat ry:ssä toiminnassa kymmenisen vuotta. Koiria Timolla on ollut reilut parikymmentä vuonna, ja aina saksanpaimenkoiria.

"Pelastuskoiratoiminta on elämäntapa", Timo Koivukangas tuumii.
”Pelastuskoiratoiminta on enemmän kuin vapaa-ajan harrastus. Se on vapaaehtoista valmiutta, joka vie mennessään 24/7 – tekemistä, jolla on yhteiskunnallisesti merkitys”, Timo tuumii.
Isku (2,5 v) on Timon mukana myös retkeillessä, meloessa, patikoidessa ja vaelluksilla. ”Koira on reissuilla parasta seuraa. Se pysyy aina tyytyväisenä eikä koskaan moiti mistään”, hän lisää hymyillen.
Hälytysryhmä lähtee, kun viranomainen pyytää
Pirkanmaan Pelastuskoirat ry on vuonna 1990 perustettu pelastuskoirayhdistys, joka toimii osana Vapaaehtoista pelastuspalvelua (Vapepa). Tarkoituksena on kouluttaa kadonneiden henkilöiden etsintään erikoistuneita koiria ja niiden ohjaajia.
”Hälytysryhmämme osallistuvat etsintään viranomaisten niin pyytäessä. Pirkanmaalla hälytyksiä tulee vuosittain muutamia kymmeniä. Etsinnässä voi olla esimerkiksi maastoon kadonneita marjastajia, muistisairaita, karkuteillä olevia nuoria tai eksyneitä lapsia”, Timo kertoo.
Valmiuden ylläpitämiseksi hälytysryhmä harjoittelee säännöllisesti ja seuraa toiminnassa mukana olevien koirien, koiranohjaajien, apuohjaajien ja harjoittelijoiden osaamista ja toimintakykyä. Pirkanmaan Pelastuskoirien hälytysryhmään kuuluvat ryhmät treenaavat viikoittain niin maastossa kuin tottelevaisuuskentällä.
Terverakenteinen, maastokelpoinen ja säänkestävä
Pelastuskoirien kouluttaminen on yhteispeliä ja pitkäjänteistä tekemistä. Viranomaistason pelastuskoiran kouluttaminen vie keskimäärin 3-5 vuotta. Koiran tulee suorittaa kansallinen pelastuskoirakoe sekä Suomen Palveluskoiraliiton ja Suomen Pelastuskoiraliiton yhdessä poliisin kanssa kehittämä käytännön etsintätilannetta simuloiva testi eli niin sanottu viranomaistarkastus.
Koiran lisäksi myös koiranohjaajan tulee kouluttautua ja ylläpitää taitojaan jatkuvasti. Koiranohjaajalta vaadittavia taitoja ovat koiran ohjaamisen ja lukemisen lisäksi muun muassa ensiaputaito, suunnistustaito sekä erilaisten etsintätaktiikoiden hallitseminen.
”Meillä hälytyskelpoisia koiria on tällä hetkellä neljä ja ainakin kuusi koirakkoa on valmistautumassa viranomaistarkastukseen. Isku on vielä koulutusvaiheessa”, Timo sanoo.
”Pelastuskoiraksi soveltuu monenlainen koira rodusta riippumatta. Tärkeintä on rohkeus, ihmis- ja koiraystävällisyys sekä hyvä hajuaisti. Pelastuskoiran tulee olla myös terverakenteinen, maastokelpoinen ja säänkestävä, jotta se jaksaa liikkua metsässä ja hankalissa maastoissa tuntikausia kaikkina vuoden aikoina.”
”Niin hyvä hajuaisti, että ihmisen järki loppuu”
Koirat hahmottavat maailmaa äärettömän tarkan hajuaistinsa avulla. Niiden nenässä on yli sata miljoonaa hajureseptoria, kun ihmisellä niitä on vain noin kuusi miljoonaa. Arvioiden mukaan koiran hajuaisti voi olla jopa 10 000 kertaa tarkempi kuin ihmisen. Siksi koirat pystyvät erottamaan suuren määrän erilaisia hajuja ja niiden pitoisuuksia.
”Koira hajuaisti on niin vahva, että ihmisen järki loppuu sitä ymmärtäessä. Vaikka kyseessä olisi metallinen paperiliitin, koira löytää sen hajun perusteella luonnosta.”
Nenänsä hallitseva ja pitkälle koulutettu koira voi haistaa muutamia päiviä tai jopa viikon vanhan jäljen, jos alueella ei ole liikkunut muita ihmisiä. Pelastuskoira osaa hyödyntää etsinnöissä sekä jäljestystä eli maasta otettua hajua että ilmavainua.
”Uutta autoa etsiessä, katson lähinnä peräkontteja”
Olennainen osa toimintaa on koiraharrastukseen sopiva auto. ”Kun lähden autoliikkeeseen katsomaan uusia autoa, käyn lähinnä katsomassa peräkontteja”, Timo naurahtaa. ”Autoa tilatessa mietin myös, miten varustelen sen koirankuljetuskäyttöön.”
Noin 40-kiloiselle saksanpaimenkoiralle tulee olla autossa riittävästi tilaa ja turvalliset oltavat, sillä koira saattaa viettää autossa pelastustoiminnassa pitkiäkin aikoja, ennen kuin se voidaan päästää maastoon. Isku kulkee tavaratilaan asennetussa, jykevässä ja ovellisessa kuljetushäkissä.
”Enyaqin tavaratila yksi tilavimmista markkinoilla olevista. Kuljetushäkki mahtuu sopivasti auton tavaratilaan, jota edesauttaa pohjakorkeuden säätömahdollisuus. Tilasin turvallisuussyistä myös verkkojärjestelmän tavaratilan ja matkustamon välille, sillä kyydissä kulkee monenlaista varustetta.”
Pelastuskoiratoimintaan sopiva Enyaq
Enyaqissa on paljon ominaisuuksia, jotka tekevät siitä Timon mukaan pelastuskoiratoimintaan sopivan. ”Hieno ominaisuus on esimerkiksi se, että voin ajastaa viilennyksen, lämmityksen ja ilmastoinnin etänä kännykällä maastosta käsin koiran kannalta parhaaksi mahdolliseksi.”
”Samoin voin tarvittaessa avata ja sulkea auton lukituksen etänä. Kun koira on autossa, näkyvillä on aina lappu, joka kertoo, millä asialla ollaan sekä puhelinnumero, johon voi soittaa tarpeen tullen. Joskus voi olla myös sellainen tilanne, että kollegan pitää saada autostani jotakin, kun itse olen maastossa.”
”Auton takaikkunoissa olevat aurinkosuojat ovat kätevät: voin avata ikkunat ja laittaa suojat ylös, jolloin koira saa raikasta ilmaa sitäkin kautta. Lisäksi auton takatilassa on virtalähde, johon voin tarvittaessa kytkeä vaikka lisäpuhaltimen.”
”Takaluukun avaaminen ja sulkeminen ilman kosketusta on fiksu toiminto. Hyvä ominaisuus on sekin, että auton ovet voivat olla lukittuna, vaikka takaluukku olisi auki. Ulostaittuva suojamatto puolestaan suojaa auton takapuskuria koiran tassun jäljiltä.”
Autokuume iski uutta Enyaqia odottaessa
”Koskaan aiemmin en ole potenut autokuumetta, mutta kun tilasin Enyaqin, odotusaikana kuume nousi. Kun auto sitten tuli, se yllätti positiivisesti, vaikka osasin hyvää odottaa”, Timo kertoo.
Sähköautoista Timolla ei ollut aiempaa kokemusta, mutta jo muutaman viikon jälkeen kokemus osoitti, ettei paluuta polttomoottoriautoon ole. Ja mikä tärkeintä, myös Isku on tykästynyt Enyaqiin.
”Aiemmin ajoin vaellusreissuilla koiran kanssa pääsääntöisesti retkeilyautolla. Tässä on nyt iso ero entiseen: Isku hyppää paljon mieluummin Enyaqin kyytiin ja on aina valmis lähtöön.”
”Enyaq on myös mainio retkeilyauto. Pitkätkin matka sujuvat hyvin, kiitos riittävän WLTP-matkan. Lataaminen ei ole reissuilla ongelma, sillä ihminen tarvitsee pidemmän tauon kuin auto aikaa latautumiseen.”
Lue lisää Enyaqiasta tästä linkistä
Lue lisää Pirkanmaan Pelastuskoirat ry:n toiminnasta tästä linkistä