1.7.2025
Automuotoilijan mieli ja sielu Ajankohtaista & Uutta

Uuden automallin muotoileminen on monelle ammatti, josta haaveilu on alkanut jo lapsena. Unelmatyöstään kertovat nyt Škoda Auton muotoilijat Karl Neuhold ja Chan Park.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Autojen ulkopuolen muotoilusta vastaavaa osastoa johtava Karl Neuhold on työskennellyt Škoda Auton tehtaalla Mladá Boleslavissa jo 19 vuotta. Hänen kollegansa Chan Park aloitti työt autojen sisätilamuotoiluosaston päällikkönä 2024. Kun kaksikko pääsee puhumaan työstään, mikään ei pysäytä heitä. Muotoilu on yksinkertaisesti heidän suurin intohimonsa.

Ennen haastattelun aloittamista muotoilijat tarkastelevat kuvaukseen valmisteltua valkoista Elroqia suorastaan hellästi. "Auto on tähti", Neuhold sanoo viitaten siihen, että vaikka muotoilijat usein pursuvat luovuutta ja halua viedä ideoitaan käytäntöön, oma ego on työnnettävä syrjään. Tavoitteena on luoda vangitsevan kiehtova auto, jollaisen asiakkaat aidosti haluavat.

Škoda Auton muotoilijat Karl Neuhold (vas.) ja Chan Park tekevät tiivistä yhteistyötä.

Auton ydin istuu ratin takana

Karl Neuholdin tie muotoilijana sai suuntaa jo nuoruudessa, jolloin hän luonnosteli toinen toistaan upeampia autoja. "Olin lapsena täysin autojen lumoissa. Aloin piirtää niitä ollessani noin nelivuotias, jolloin Matchboxin pikkuautot olivat valtava inspiraation lähde", hän muistelee.

Visuaalisen ilmeen lisäksi autot kiinnostavat muutenkin: "Isäni alkoi opettaa minua ajamaan, kun olin 11-vuotias. Siitä alkaen ajaminen on ollut minulle meditatiivista tekemistä."

Neuholdin puhuessa Chan Park näyttää puhelimestaan leikkiautojen kuvia ja kaksikko innostuu pohtimaan, millaista niiden kehittyminen on ollut. Chan Parkin tie autojen muotoiluun ja estetiikan maailmaan on ollut Neuholdiin verrattuna erilainen.

"Opiskeluvuosieni aikana internet alkoi kukoistaa, älypuhelimet tulivat ja kaikki digitalisoitui. Se kaikki sai pohtimaan tulevaa uraani. Ajattelin, että autot pysyvät merkityksellisinä, koska ihmisillä on aina tarve liikkua ja halu matkustaa. Mutta että luonnostelemaan automalleja?", Park naurahtaa.

Kummankin muotoilijan mielestä auto on paljon enemmän kuin pelkkä funktionaalinen esine. "Jos pukeudut todella tyylikkäästi, sen noteeraavat lähinnä muotitietoiset kanssaihmiset. Mutta kun kaunis vintage-urheiluauto ajaa ohi, katseet kyllä kääntyvät", Park tuumii.

"Auton ulkonäkö voi paljastaa jotain alitajunnastasi ‒ siitä, millainen haluat olla. Ihmiset eivät yleensä halua ajaa huonosti menestyneen automerkin epäonnistuneella automallilla", Neuhold lisää.

Karl Neuhold ja Chan Park ovat innostuneet autojen muotoilusta erilaisista lähtökohdista ja näkökulmista.

Muotoilijat eivät ole vain taitelijoita

Muotoilijoita pidetään usein autojen muotoja veistävinä tai piirtävinä taiteilijoina. Neuhold ja Park tietävät, että työssä vaaditaan paljon enemmän. On kyettävä ilmentämään brändin ilmettä ja estetiikkaa, toteuttamaan omaa luovuutta sekä ottamaan huomioon melkoinen määrä teknisiä ja markkinoinnillisia tekijöitä.

"Minulle tärkeintä ovat hyvät mittasuhteet. Auton on istuttava nätisti pyörillään ‒ asia, jota on vaikea määritellä ja vielä vaikeampi saavuttaa. Muotoilussa on otettava huomioon myös kaikki se tekniikka, mitä nykyautoissa on", Neuhold sanoo.

"Tämä pätee ehkä vieläkin selvemmin sisätilojen muotoiluun. On muistettava, että auto tulee asiakkaiden nähtäväksi ja myyntiin vasta noin kolme vuotta myöhemmin. Kun tekniikka kehittyy nopeasti ja tekoälyn käyttö lisääntyy, kukaan ei tarkasti tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta meidän on luotava sisätilat, jotka ovat vuosienkin päästä ajantasaiset, mukavat ja kiinnostavat", Park pohtii.

Muotoilijoiden ensimmäiset autot

  • Karl Neuhold aloitti työuransa Volkswagen-konsernissa Audin designtiimissä. Barcelonassa sijaitsevassa Design Center Europessa ja VW-designtiimissä Wolfsburgissa työskenneltyään hän siirtyi Škoda Autoon johtamaan ulkopuolen muotoiluosastoa 2006.
  • Neuholdin ensimmäinen projekti oli Joyster-konseptiauto. Hän osallistui myös ensimmäisen sukupolven Superb Combin suunnitteluun ja johti Yeti-katumaasturin muotoilutiimiä Yetin tuotannon aloittamiseen saakka.
  • Chan Park aloitti kokeneena muotoilijana Škoda Design -tiimissä kesäkuussa 2024. Hänen ensimmäinen aiempi merkittävä muotoilumenestyksensä syntyi jo 2008: Pininfarina Sintesi -konseptiauto.

Muotoilijoiden mielestä on tärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat haluavat ja osata tulkita sitä käytäntöön viisaasti.

"Kun ihmisiltä kysyy, mistä he pitäisivät, he usein nimeävät jotain uutta ja yllättävää. Kun sitten yrität toteuttaa sen käytännössä, lopputulos ei aina toimi. Etenkin Euroopassa ihmiset ovat melko konservatiivisia", Park kertoo.

Myös Neuhold tarttuu aiheeseen: "Esimerkiksi uudenTech Deck -etumaskimme muoto muistuttaa polttomoottoriauton säleikköä. Se on muutosvaiheen askel. Asiakkaiden on edelleen voitava tunnistaa auto Škodaksi. Siksi me kehitämme tuttuja asioita vaiheittain ‒ kuten sen, että juuri hiljattain korvasimme Škoda-merkkilogon tekstilogolla."

Muotoilutiimien vetäjille on tärkeää saada tiimin jokainen jäsen pitämään yhteinen tavoite kirkkaana: kaunis auto teknisten mahdollisuuksien rajoissa.

Kiintopiste jatkuvan kehittymisen virrassa

Autojen muotoileminen on Neuholdin ja Parkin mukaan emotionaalisesti vaativaa.

"Me pistämme työhön syvintä sieluamme ja autot ovat kuin lapsiamme. Jos niissä ei jokin toimi tai tule hyväksytyksi, se saattaa koskettaa. Loppujen lopuksi meidän on kuitenkin oltava ammattilaisia ‒ ja sitä me Škoda Designissa taatusti olemme", Park sanoo.

Muotoilutiimien vetäjille on tärkeää saada tiimin jokainen jäsen pitämään yhteinen tavoite kirkkaana: kaunis auto teknisten mahdollisuuksien rajoissa.

"Ne rajat muuttuvat ja siirtyvät koko ajan, koska auto on nopeasti kehittyvä tekninen tuote", Neuhold toteaa.

Auton ulkopuolen ja sisätilojen suunnittelutyöt kulkevat käsi kädessä. "Yhteistyömme on luontevaa. Meillä on yhteinen strategia, jotka on luotu yhdessä Škodan muotoilujohtaja Oliver Stefanin kanssa. Esittelemme myös yhdessä suunnitelmiamme yhtiön johdolle, joten tiedämme aina, mihin olemme menossa", Park kertoo.

Chan Park ja Karl Neuhold ovat ylpeitä Škoda Auton designtiimeistä.

Menestykselliset muotoilijat

Neuhold ja Park ovat ylpeitä Škoda Auton designtiimeistä ja niiden työstä.

"Kun 19 vuotta sitten tulin taloon töihin, kaikki toimi jo silloin mainiosti: hienoja ihmisiä ja kodinomainen ilmapiiri. Se on totta tänäänkin", Neuhold sanoo hymyillen.

Miksi hän on pysynyt työssään näin kauan? "Sain tilaisuuden ja olen aina nauttinut tästä. Minun voimanani on positiivinen energia", hän paljastaa.

Neuhold on erityisen onnellinen siitä, että on saanut tehdä uransa autojen ulkopuolen muotoilussa. "Kokeilin kerran sisätilojen muotoilua ja muutama idea toteutettiinkin. Pidän kuitenkin enemmän isoista linjoista ja mittasuhteista", hän selventää.

Parkin ura alkoi onnekkaasti. "Ensimmäinen työpaikkani oli Pininfarina-muotoilustudiossa. Tärkeän konseptiauton ulkonäkö oli jo melkein täysin valmis, mutta sisätiloihin haettiin vielä sitä oikeaa ideaa", hän muistelee.

Hänen raikas lähestymistapansa teki muotoilustudiossa vaikutuksen ja hänen suunnitelmastaan tuli osa lopullista konseptiautoa. Se johti seuraavaan mahdollisuuteen ja juuri sisätiloihin keskittymiseen.

"Se ei ollut suunnitelmallista, vaan onnekas sattuma. Ala herätti syvimmät intohimoni", Park kuvailee uransa käännekohtia.

"Lontoossa opiskellessani jouduin maksamaan kaiken muotoilusuunnittelussa tarvittavat kalliit välineet itse. Ensimmäisessä työpaikassani mentorini avasi kaapin ja sanoi, että voit ottaa ihan mitä tarvitset ja milloin vain. Silloin tajusin, että olin päässyt perille".

Muotoilijat hymyilevät ja jatkavat: "Samanlaiset kaapit odottavat uusia nousevia kykyjä myös Škoda Autossa".

Muotoilu on tiivistä tiimityötä

Škoda-automallin muotoileminen on aina tiimityötä: ulkopuolen muotoilusta vastaa yksi designtiimi ja sisätiloista toinen. Molemmat tiimit tekevät tiivistä yhteistyötä maalaukseen, kankaisiin ja sisustusmateriaaleihin keskittyvän värit ja verhoilu -suunnitteluosaston kanssa.

Suunnittelun kokonaisvision toteutumiseksi kaikkia designtiimejä on vuodesta 2017 alkaen johtanut Škodan muotoilujohtaja Oliver Stefani. Škoda Design työllistää myös monen muun eri alan asiantuntijoita, joiden työpanoksia tarvitaan uuden automallin luomisessa.


Lue lisää Enyaqista tästä linkistä
Lue lisää Enyaq Coupésta tästä linkistä
Lue lisää Elroqista tästä linkistä


Lue myös nämä

Hyppää mukaan Škoda-kesän tapahtumiin

Ajankohtaista & Uutta

Uusi Enyaq autotoimittajien koeajossa

Škoda mediassa

Uusi Elroq autotoimittajien koeajossa – lue tuoreet arviot

Škoda mediassa
Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa