22.1.2021
ENYAQ iV -kiertue starttasi vauhdilla | Ajankohtaista & Uutta

ŠKODA ENYAQ iV Road Tour 2021 starttasi etelästä pohjoiseen ja pohjoisesta etelään 18.1.2021. Porvoon Veljekset Laakkosella kiertue vieraili alkumatkasta parin päivän ajan.

Täyssähkökatumaasturi ENYAQ iV hurmaa tammikuussa startanneella Suomen kiertueellaan. Porvoossa kiertueen tähti herätti heti alkumatkalla suurta huomiota. Kiertue jatkuu 27.2. asti vieraillen kaikissa ŠKODA-jälleenmyyjien liikkeissä.

TEKSTI Sari Okko, KUVAT Esko Tuomisto

ENYAQ iV Road Tour 2021 käynnistyi 18. tammikuuta kahden auton voimin. Toinen ENYAQ iV lähti etelästä pohjoiseen ja toinen pohjoisesta etelään. Autot vierailevat useamman viikon ajan Škoda-jälleenmyyjien luona ympäri Suomen.

Veljekset Laakkonen Porvoo osui etelästä pohjoiseen suuntautuvan reitin kärkeen. Kaksipäiväinen vierailu veti autoilijoita puoleensa.

”Kiinnostus on odotetun hyvä. Kävijöitä on riittänyt päivien aikana tasaiseen tahtiin. Autoilijoita kiinnostaa erityisesti ENYAQ iV:n koko, laatu, hinta, muotoilu ja toimintamatka. Uskomme vahvasti mallin menestykseen”, myyntipäällikkö Benjamin Schwab sanoo.

Antti Surokivi tuli Kotkasta asti Porvooseen tutustuakseen ENYAQ iV-malliin. ”Täyssähköauto kiinnostaa”, Surokivi tunnustaa.

Kiinnostaako ENYAQ iV?

”Ai että kiinnostaako. Senhän takia tulin Kotkasta asti tänään Porvooseen”, Antti Surokivi hymyilee.

Surokivi on ajanut kotikaupungistaan ENYAQ iV-esittelyyn tositarkoituksella. ”Täyssähköauton teknologia kiinnostaa eläkkeelle jäänyttä insinööriä. Ajokilometrit ovat edullisia ja sähköautoilu tarjoilee liikkumisen vapautta ja aktiivista näkökulmaa elämään. Sähköauto kiinnostaa myös fossiilisten polttoaineiden vaihtoehtona”, Surokivi sanoo.

Kerrostalossa asuva Surokivi on jo varmistanut latausmahdollisuudet, joten kaikki on periaatteessa valmiina täyssähköauton tuloon. Vuodessa kilometrejä kertyy 20 000 – 30 000.

”Olen asettanut kattohinnan, johon toivon saavani mahdollisimman paljon toivomiani ominaisuuksia. Perheen nykyiset autot ovat valmiita lähtöön romutuspalkkion kannustamina. Auton valinnassa tärkeitä asioita ovat muun muassa mukavuus, ajettavuus, laatu ja taloudellisuus”.

Annika ja Mikael Östman ovat kiinnostuneet ENYAQ iV:n käyttövoiman lisäksi auton hinta-laatu-suhteesta.

Kiinnostava vaihtoehto

Annika ja Mikael Östman ovat kiinnostuneet sähköautoilusta jo parin vuoden kokemuksella. Lehdestä bongattu ilmoitus toi paikalle tutustumaan ENYAQ iV:hen. Mallin tarjoamista vaihtoehdoista kiinnostaa suurin akkuvaihtoehto ja nelivetoinen versio.

”Asumme maalla, joten olisi hienoa pärjätä täyssähköautolla haastavimmissakin olosuhteissa. Täyssähköautossa kiinnostaa myös ns. ideologinen puoli ympäristöystävällisenä ja vähäpäästöisenä vaihtoehtona”, Annika ja Mikael pohtivat.

Östmanin perheessä kilometrejä karttuu vuositasolla noin 35 000. Sähköauton edellyttämä latauspiste on omakotitaloasujilla hallussa. Kotona lataus onnistuu yön yli ja työpaikalla päivän aikana.

”Sähköautoissa riittää vääntöä ja liikkeelle pääsee nopeasti, joten tarjolla on rivakkaa sporttistakin vivahdetta. ENYAQ iV:n sisätilat ja tavaratila ovat häkellyttävät suuret. Käyttövoiman lisäksi myös auton hinta-laatu-suhde ja ulkonäkö sekä eurooppalaisuus vaikuttavat valintaamme”, Östmanin tuumivat.

Taksiautoilija Lars Salomaata kiinnostaa täyssähkökatumaasturi vähäpäästöisenä ja taloudellisena vaihtoehtona.

Taksiautoilijan valinta

Lars Salomaa kiinnostui ENYAQ iV:stä jo viime joulukuussa, jolloin oli mahdollisuus tehdä ennakkovaraus. Salomaalla on pitkä Škoda-historia taksiautoilijana vuodesta 2006. Takana on yli 1 700 000 Škoda-kilometriä. Vuodessa mittariin kertyy noin 60 000 – 70 000 kilometriä, parhaimmillaan jopa 100 000.

”Oman Škoda-historiani takia uusi täyssähkökatumaasturi kiinnostaa erityisesti. ENYAQ iV:n toimintamatka on jo niin pitkä, että sillä pystyisi ajamaan yhden vuoron yhdellä latauksella. ENYAQ iV sopii erinomaisesti taksiajoon myös tiloiltaan”, Salomaa sanoo.

Taksiautoilijaa kiinnostaa suurin akkuvaihtoehto ja nelivetoversio. Täyssähköauto on vähäpäästöisenä ja taloudellisena versiona vaihtoehto, jonka tulisi Salomaan mielestä kiinnostaa taksiautoilijoita jo tulevaisuuden julkisten kuljetushankintojen näkökulmasta.

Kyllä kiinnostaa! Myyntipäällikkö Benjamin Schwab esitteli Antti Surokivelle täyssähköauton ominaisuuksia. Keulapellin alta ei löydy enää moottoria.

”Kiirettä on pitänyt. Kävijöitä kiinnostaa erityisesti ENYAQ iV:n toimintamatka sekä akkujen latausmahdollisuudet ja ajat”, kiertue-esittelijä Emilia Tanninen kertoo.

ENYAQ iV Road Tour 2021 -kiertueaikatauluun pääsee suoraan artikkelissa (yläpuolella) olevasta linkistä tai osoitteesta: skoda.fi

Lisää artikkeleita:

ENYAQ iV nyt Suomen kiertueella

Ajankohtaista & Uutta

Lisää sähköä – lisää vaihtoehtoja

Sähköinen tulevaisuus