12.8.2025
Esapekka Lappi elää rallin rytmissä perheen tahtiin Ajankohtaista & Uutta

Esapekka Lapin uratie on vienyt pikkupojasta lähtien mutkien kautta rallimaailman huipulle. Nyt Škoda Motorsport -tiimissä SM1-sarjaa Škoda Fabia RS Rally 2:lla ajava rallitähti voi yhdistää perheen ja uran – rallin nuoria tulevaisuuden lupauksia samalla etsien.

Teksti Sari Okko, Kuvat Esko Tuomisto, Tonigraphs, Merita Mäkinen/Meritapix

Pieksämäeltä kotoisin oleva 34-vuotias ralliautoilija on ehtinyt urallaan paljon. Merkkipaaluja löytyy matkan varrelta useita, mutta juuri nyt Esapekka on kiitollinen voidessaan ajaa elämäntilanteeseensa parhaalla mahdollisella tavalla Škoda Motorsport tiimissä SM-rallia.

”Pääsen tekemään tätä hommaa rennosti, mutta vakavissaan – ystävien kanssa ja perheeni huomioiden. En oikein keksi, mikä voisi olla parempaa”, Jämsän ´metiköstä´ rallihommista tavoitettu Esapekka tuumii.

Rallikipinä syttyi vuonna 1991 syntyneen Esapekan elämässä jo lapsena. ”Isä harrasti rallia, joten sitä kautta ralli on takaraivoon alun perin tullut. Myös isoveli ajoi mikroautoilla sekä myöhemmin rallisprinttiä ja rallia. Halusin tietysti itsekin kokeilla.”

”Aina sanotaan, ettei kotoa tulla hakemaan, mutta…”

Ensimmäiset kosketukset ralliautoiluun Esapekka sai Pieksämäen jääradalla. Tuolloin isoveljen autoon tehtiin jonkinmoiset jatkot, jotta noin 10-vuotias pikkuveli ylsi polkimiin. Muutamaa vuotta myöhemmin Esapekka oli jo lahjakas ratakuljettaja kartingissa – voittaen 16-vuotiaana Suomen mestaruuden 2007 ja ajaen kansainvälisestikin korkealla tasolla.

”Kartingia tuli ajettua kymmenen vuotta. Haaveena oli formulat, mutta kun pöytään olisi pitänyt iskeä 600 000 euroa, se ei onnistunut. Tähän nähden ralli oli edullista, joten tie vei melko luonnostaan siihen suuntaan. Eka vuosi meni rallisprintin parissa, kun ei ollut vielä ajokorttia”, Esapekka muistelee.

Vuonna 2011 Esapekka osallistui ensimmäistä kertaa Jyväskylän MM-ralliin voittaen Paras keltanokka -palkinnon. Nuoren rallilupauksen huomasi myös norjalainen manageri, joka kutsui Esapekan shootout -tilaisuuteen Norjaan, jossa testattiin kuljettajan fyysistä kuntoa, psyykkisiä voimavaroja, kansainvälistä mediaesiintymistä ja ajamista sekä neliveto- että etuvetoautoilla.

”Tulin valituksi tukiohjelmaan ja seuraavana vuonna ajoin SM1-luokassa. Homma lähti aika lennokkaasti liikkeelle: voitimme kaikki kisat, jonka myötä Škoda kiinnostui ajamisestani. Kesällä 2012 pääsin ilman yhtään ulkomaan kisaa Škodan tehdaskuljettajaksi. Aina sanotaan, ettei kotoa tulla hakemaan, mutta joskus sekin on mahdollista”, Esapekka naurahtaa.

”Katuisin myöhemmin, jos vielä laittaisin itseni perheen edelle”

Esapekan rallivuosiin mahtuu monenmoista matkaa, mutkaa ja mestaruutta.

”Kaikki voitot ovat tärkeitä. Yksi erityisistä on EM-sarjan voitto 2014, koska se oli ensimmäinen iso mestaruus. Hienoihin hetkiin kuuluu myös 2024 MM-rallikauden voitto Ruotsin osakilpailussa.”

Ura on ollut pari kertaa katkolla, kuten viime vuonna, jolloin se päättyi MM-tasolla. Painava syy oli rallikuskille selkeä: yli 200 matkapäivää vuodessa.

”Halusin neuvotella silloisessa tallissa keikkakuskin sopimuksesta täyden kauden sijaan perheeni takia”, 9- ja 7-vuotiaiden tyttärien sekä ja 4-vuotiaan pojan isä vahvistaa.

”Koko kauden kestävä ohjelma on perheelliselle liian rankka, sillä se tarkoittaa lähes koko ajan olemista jossain päin maailmaa. Se on ikävää lapsille ja epäreilua puolisolleni Pinjalle, joka on aina tukenut uraani ja samalla odottanut omien unelmiansa toteuttamista. Nyt on hänen vuoronsa. Katuisin myöhemmin, jos vielä laittaisin itseni perheen edelle. En halua viisikymppisenä miettiä, että tulipa toimittua tyhmästi.”

”Olen kokenut samoja fiiliksiä kuin lajiin rakastuessani”

Tammikuussa 2025 Esapekan ura sai hieman yllättäen ja erittäin vauhdikkaasti rallikuljettajalle sopivan käänteen. ”Olin rallitapahtuman haastattelussa, jossa minulta kysyttiin, mitä mieltä olen SM-sarjasta. Siinä haastattelun aikana tuli mieleen idea sarjaan palaamisesta, ja siitä se sitten lähti”, Esapekka kertoo.

”Aika puskista ajatus tuli itsellekin, mutta kun sitä pari päivää mietiskelin, se alkoi tuntua hyvältä. Oli erittäin hieno asia, että Škoda innostui lähtemään mukaan kanssani. Kartturiksi lähti yhtä vauhdikkaasti Enni Mälkönen – häntä ei tarvinnut paljon houkutella.”

”Vuoden ensimmäinen SM-kisa tältä vuodelta Kuopiossa missattiin, mutta toivottavasti ensi vuonna ajetaan kausi alusta loppuun. Ajaminen on ollut todella hauskaa. Olen kokenut samoja fiiliksiä kuin silloin joskus viitisentoista vuotta sitten, kun lajiin rakastuin. Ensi vuosi houkuttaa yhtä lailla kuin tämä vuosi.”

”Nykyinen kuvio SM-rallissa mahdollistaa sen, että saan olla perheeni kanssa kotona mahdollisimman paljon enkä koe olevani koko ajan väärässä paikassa. Tämä sopii juuri nyt elämäntilanteeseeni”, huhtikuussa 2025 Pinjan kanssa naimisiin vihdoin ennättänyt rallikuskipuoliso tuumii.

Esapekka johtaa 2025 SM-rallia viiden osakilpailun jälkeen, ja takana on hattutemppukin. ”Voittoputkessa mennään ja sitä yritetään Lahdessa elokuun puolivälissä jatkaa. Pistetilanne näyttää hyvältä, mutta viimeiset kisat määrittelevät lopputilanteen. Vakavissaan ja rennosti edetään.”

Helkama-Auton nuorten kuljettajien ohjelma julkistettiin huhtikuussa 2025 Inkoossa Marcus Grönholmin yksityisessä rallimuseossa. Kuvassa toimitusjohtaja Maija Koskela sekä rallikuljettajat Esapekka Lappi ja Niclas Grönholm.

Talenttia, treeniä, työtä ja mahdollisuuksia

Esapekka lähti etsimään tulevaisuuden rallilupauksia, kun Škodan maahantuoja Helkama-Auto Oy starttasi keväällä 2025 kaksi merkittävää nuoren kuljettajan ohjelmaa ralli SM-kaudelle 2026. Yhtiö jatkaa näin perinnettä auttaa suomalaisia nuoria rallilupauksia urallaan eteenpäin.

Ensimmäisessä ohjelmassa tänä vuonna 23 vuotta täyttävä tai sitä nuorempi rallilupaus kilpailee tukipaketista, jonka avulla häntä autetaan ajamaan rallin SM1-luokan SM-pisteistä Toni Gardemeisterin TGS Worldwide -tallin Škodalla kaudella 2026.

Toisessa ohjelmassa etsitään 15 vuotta täyttänyttä kuljettajaa, jolle Helkama-Auto Oy tarjoaa autokalustosta ja SM-luokasta riippumatta TGS Worldwiden teknisen paketin. Tämä paketti sisältää huolto- ja ralli-insinööriapua sekä tulevaisuuden kannalta tärkeätä kokemusta ammattilaistiimin kanssa toimimisesta käytännön tasolla. Ohjelmaan kuuluu myös lajiliitto AKK:n valmennusta nuorelle kuljettajalle.

Škoda Motorsport Suomen Esapekka Lappi pitää tärkeänä sitä, että nuoret kuljettajat saavat mahdollisuuksia edetä urallaan.

Škoda Motorsport Suomi sekä tiimin autokunnat Esapekan, Teemu Asunmaan ja Niclas Grönholmin johdolla seuraavat nuoria kuljettajia ralli SM-sarjassa ja tekevät ehdotuksia sopivista kandidaateista.

"Huipulle pääseminen vaatii talenttia sekä paljon treeniä ja työtä, mutta myös mahdollisuuksia, joita nämä ohjelmat tarjoavat. Todellisia rallilupauksia yhdistävät kova motivaatio, aito kiinnostus lajia kohtaan ja halu menestyä. Tuntuu mukavalta, että voin antaa kokemuksestani nyt eteenpäin jotakin, mitä olen itse ainakaan saanut", Lappi summaa.

5 kysymystä Esapekalle

Miten lapset seuraavat isänsä ralliuraa?

”Poika (4 v) on vielä pieni, mutta tykkää jo pyöriä autotallissa. Tyttöjä (9 ja 7 v) kiinnostavat lähinnä tulokset. He yleensä kysyvät, voititko isi vai voittiko Kalle?”, Esapekka vastaa naurahtaen.

Mikä rallissa on parasta?

”Kovavauhtinen kontrollointi – kun mutkat onnistuvat ihan rajoilla ja mennään niin limitillä kuin vain mahdollista, siitä saa parhaat fiilikset.”

Mikä tekee ralliautoilijasta mestarin?

”Urheilijan tulee olla jossain määrin törkeästikin itsekeskeinen ja tosi päättäväinen. Tarvitaan myös tietynlaista psyykkistä kylmyyttä, jotta pystyy työntämään sellaisia asioita pois mielestäsi, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti suorituksen. Tästä on pitänyt perheen myötä koittaa päästä pois, mikä on haastavaa.”

Kartturin ja nuotittamisen merkitys?

”Nuotittaminen on ensiarvoisen tärkeää varsinkin, kun edessä on uusia pätkiä. Sinänsä ei ole väliä, kuka nuotittamisen tekee, mutta kun nuotit luetaan, silloin tullaan siihen, kuka ne osaa rytmittää oikein ja kuskille sopivasti. Se tulee vain kokemuksesta. Yhteistyön on pakko synkata, kun ollaan pitkiä aikoja menossa. Olin varmasti aikanaan kartturi Janne Fermin kanssa tekemisissä enemmän kuin vaimoni kanssa.”

Mikä Pieksämäessä on parasta?

”Täällä asumme, emmekä ole lähdössä mihinkään. Olemme vaimon kanssa molemmat Pieksämäeltä kotoisin: lapsuuden kotipaikoistamme on linnuntietä vain noin 200 metriä. Parasta on rauha. Täällä kaikki asiat sujuvat eikä koskaan tarvitse etsiä parkkipaikkoja tai olla liikenneruuhkissa. Pieksämäeltä on Mikkeliin, Kuopioon, Varkauteen ja Jyväskylään maksimissaan tunnin ajomatka, jos kaipaa jotain muuta.”

Kartturi Enni Mälkönen ja rallikuljettaja Esapekka Lappi ajavat tänä vuonna rallin SM-sarjassa Škoda Fabia RS Rally 2:lla.

Lue myös nämä

Miten mallintajat työskentelevät autojen suunnittelussa – katso video

Ajankohtaista & Uutta

Kurkista Škoda-kesän hyvän mielen tunnelmiin

Ajankohtaista & Uutta

Škoda Enyaq RS Race: tulevaisuus saapuu nopeasti – katso video

Ralli
Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa