Yksi uuden Octavia-laivueen helmistä on moderni ja helppokäyttöinen e-TEC kevythybridi. Siinä yhdistyvät vaivattomuus, keveys ja taloudellisuus tavalla, johon kannattaa syventyä perusteellisemmin.
Ensi kertaa Škoda-mallistossa ja sen myötä myös uudessa Octavia-mallistossa on otettu käyttöön kevythybriditekniikka. Se perustuu entistä tehokkaampaan energian talteenottoon.
Hihnakäyttöinen käynnistysgeneraattori lataa jarrutuksissa 48 voltin akkua. Akku on sijoitettu etumatkustajan istuimen alle.
Tekniikan ansiosta käytössä on haluttaessa 50 Newtonmetrin lisäbuusti kiihdytyksissä. Toisaalta sähkötekniikka mahdollistaa rullaamisen moottori sammutettuna.
Näin kulutus ja ennen kaikkea päästöt leikkaantuvat. Suurin ympäristöhyöty tekniikasta saadaan taajama-ajossa, jossa syklit ovat lyhyitä ja pysähdyksiä sekä kiihdytyksiä tulee paljon.
Octavia on kokoonsa nähden helppo kaupunkiauto.
Ketterä käännellä
Huippumodernin tekniikan hienous on siinä, että se tukee ajamista vaatimatta mitään erityishuomiota tai toimenpiteitä ajajalta. Auto siis huolehtii itse itsestään. Helppoa, eikö totta.
Maltillista kulutusta tukevat kevythybridin lisäksi muun muassa moottorin käynnistys-sammutusautomatiikka ja erinomaiset vaihteiston välitykset. Lisäksi pieni, mutta terhakka moottori on erinomainen alaväännöltään. Näiden ominaisuuksien ansiosta autolla on äärettömän helppo liikkua esimerkiksi kaupungissa.
Ohjaus on kevyt, mutta silti sopivan tunnokas. Ohjausvaste on ensiluokkainen. Toisin sanoen Octavia reagoi ohjaukseen loogisesti ja viiveittä. Nämä piirteet antavat ajajalle luottamusta autoon.
Ohjaus myös palauttaa hyvin. Ohjauksen hyvästä vasteesta, palautuksesta ja keveydestä on aivan erityistä hyötyä juuri taajama-ajossa. Yhdessä jämäkän alustan kanssa päteväksi hienosäädetty ohjaus muodostaa paketin, jonka ansiosta auto on ketterä käännellä kadunkulmissa ja pysäköintialueilla.
Juuri ketteryys onkin yksi uuden Octavian hienouksia. Pitkästä akselivälistään huolimatta auto kääntyy yllättävän pienessä tilassa. Tämän ominaisuutensa ansiosta se on mitä parhain kaupunkiauto.
Toinen positiivisesti yllättävä seikka nimenomaan kaupunkiajossa on se, että bensiininkulutus pysyy todella hillityissä lukemissa. Kevythybriditekniikka vakuuttaa siis heti koeajon ensi metreiltä alkaen.
Toimiva jousitus ja voimalinja ovat hyvän ajettavuuden perusta.
Mainio ohituskiihtyvyys
Maantieajossa sitkeä moottori, automaattivaihteisto ja kevythybriditekniikka toimivat jopa odotettua paremmin. Kiihdytyksissä voimalinja reagoi nopeasti. Esimerkiksi ohitustilanteissa 50 Newtonmetrin sähköinen apu antaa haluttaessa mukavan lisän.
Automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii sekin sulavasti. Viiveitä liikkeelle lähdössä ei ole. Lisäksi vaihteisto on optimoitu niin, että polttoaineenkulutus pysyy myös maantieajossa erittäin pienenä.
Pienestä kulutuksesta huolimatta auton käytännön suorituskyky on erinomainen. Moottori ja vaihteisto pelaavat mallikkaasti yhteen myös tilanteessa, jossa on tarve kiihdyttää nopeasti esimerkiksi liikennevirran mukaan.
Sekä moottorin nöyrä luonne että onnistunut äänieristys antavan osansa matkustusmukavuuteen. Varsinkaan tasaisella nopeudella moottorin ääni ei kantaudu matkustamoon.
Uusi Octavia on edeltäjiensä tapaan vakaa ja mukava myös pitkällä matkalla. Maantienopeuksissa pitkä akseliväli tuo autoon rauhallisuutta.
Pitkän ajomatkan mukavuutta lisää erinomainen ohjaamon ergonomia. Ohjauspyörän muotoilu on onnistunut. Laajat säädöt pituus- ja korkeussuunnassa tuovat ohjauspyörän juuri oikealle etäisyydelle ajajan fyysisistä mitoista riippumatta.
Mittariston näkymä on muokattavissa ajajan mieltymysten mukaan. Kaikissa vaihtoehdoissa näkymä on selkeä ja tarjolla on kaikki tarpeellinen informaatio.
Hallintalaitteet ulottuvilla
Hallintalaitteet ovat kaikki mainiosti käden ulottuvilla. Selkeä mittaristo sekä isokokoinen kosketusnäyttö välittävät informaatiota kuljettajalle. Lisäksi näytön kautta ohjataan useita auton toimintoja.
Parasta uusitussa näytössä on se, että ilmastoinnin ja istuinlämmitysten valikot ovat koko ajan näkyvissä. Näin valikkoa ei tarvitse selata näiden tärkeimpien ja usein käytettävien toimintojen löytämiseksi.
Toinen erinomainen oivallus on audiojärjestelmän äänenvoimakkuuden säätö kosketusliukusäätimellä. Se on sijoitettu erilliseen paneeliin kätevästi näytön alapuolelle.
Näyttö on asennettu keskelle kojelautaa ja sopivaan asentoon. Tämän ansiosta myös etumatkustaja voi käyttää esimerkiksi audiolaitteita tai navigaattoria ajon aikana.
Merkittävää lisäarvoa antaa se, että niin Apple Car Play- kuin Android Auto -järjestelmät toimivat moitteettomasti. Näin oman puhelimen kytkeminen autoon on vaivatonta.
Pikantti yksityiskohta on myös se, että kuljettaja voi räätälöidä kosketusnäytön näkymää. Pyyhkäisemällä näyttöä ylhäältä alas löytyy erilaisia näkymiä, joista voi valita mieleisensä.
Tukeva istuinosa ja upottavan pehmeä selkäosa varmistavat mukavan matkanteon. Selkä ei puudu pitkälläkään reissulla.
Monipuolinen tietoviihdejärjestelmä
Näytön valikoista löytyy useita alasivuja, joiden kautta ohjataan niin auton toimintoja, itse tietoviihdejärjestelmää kuin navigaattoriakin. Octavian oma navigaattori on helppokäyttöinen. Osoitteet on helppoa valita, joskin valinnan ajaksi auto on luonnollisesti syytä pysäyttää.
Online liikennetiedot -palvelu reagoi aktiivisesti liikennetilanteisiin ja esimerkiksi ruuhkat sekä tietyöt saatetaan ajajan tietoon. Näin vältytään kiusallisilta yllätyksiltä matkan aikana.
Näyttö palvelee erinomaisesti myös silloin, kun Octavialla peruutetaan. Peruutuskamera on erinomaisen tarkka ja siinä näkyvät apulinjat toimivat reaaliaikaisesti ohjauspyörän liikkeiden kanssa. Näin ahtaaseenkin paikkaan peruutus on riskitöntä. Pikanttina lisänä peruutuskamerassa on pesuri, joten epäselvä ja kuran peittämä kameran kuva on siltä osin historiaa.
Isokokoinen näyttö hallitsee ohjaamon ilmettä, mutta huomiota kannattaa kiinnittää muuallekin. Sisätilojen yleisilme on moderni, rauhallinen ja ennen kaikkea laadukas. Eri pintamateriaalit ovat laadukkaita. Pehmeitä, helposti puhdistettavia ja niin kosketusta kuin silmää miellyttäviä pintoja yhdistää rauhallinen värimaailma.
Erinomaiset istuimet
Erinomaisten ajo-ominaisuuksien ja alhaisen sisämelun ohella uudessa Octaviassa on tarjolla paljon muutakin mukavuutta. Sekä etu- että takamatkustajia hemmotellaan entistäkin runsaammilla jalkatiloilla sekä istuimilla, jotka mukailevat vartaloa.
Erityisesti paljon pitkiä matkoja ajava kiittää siitä, että kuljettajan istuimen selkäosa on upottavan pehmeä ja istuinosa jämäkkä. Näin istuma-asento on ryhdikäs ja selkä on levossa koko ajomatkan ajan. Kun selkänoja muotoutuu vartalon mukaan ja istuintyyny tarjoaa tukea, selkä tai pakarat eivät puudu pitkälläkään ajomatkalla.
Takaistuimella on škodamaisen väljät ja mukavat tilat. Istuinkorkeus on aikuiselle levollinen. Sekä polville että kengän kärjille on runsaasti tilaa takana. Uusi Octavia tarjoaa mukavaa matkantekoa kaikille matkustajille.
Tutkat ja kamerat tarkkailevat ympäristöä, jolloin ajaja saa informaatiota mahdollisista vaaratekijöistä. Laadukkaat materiaalit ja ajaton muotoilu tekevät ohjaamosta kotoisan ja helposti lähestyttävän.
Toimiva jousitus
Jousituksen yleisilme on jämäkkä. Auto kantaa kuormaa hyvin, olematta silti missään tilanteessa epämukavan kova. Koeajo nupukivillä päällystetyllä kadulla ei sekään tuottanut tuskaa.
Progressiivisesti toimiva jousitus rauhoittaa auton liikkeitä, jolloin häiritsevää värinää ei välity ohjaamoon saakka. Kantava jousitus palvelee ajamista myös mutkaisella tiellä ja kaupunkiajossa. Kun kori ei tarpeettomasti keinahtele, auton hallinta on helppoa ja liikkuminen mukavaa.
Ajettaessa erilaisilla pinnoilla ja hetkittäin hyvinkin huonokuntoisilla teillä käy ilmi, että Octavian jousitus on kauttaaltaan tasapainossa. Auto ei keinahtele häiritsevästi sivuttais- eikä pitkittäissuunnassa. Kuorman lisääminen ei sekään muuta auton tasapainoa.
Edelleen keskeinen osa mukavuutta on äänimaailma. Octavian alustasta ei välity ohjaamoon häiritseviä kolinoita, joten kaikki on kunnossa myös huonokuntoisilla teillä ajettaessa.
Monipuolisia avustimia
Pitkiä matkoja ajava tervehtii ilolla ajajan käteviä avustimia. Monet keskeiset avustimet vapauttavat ajajan huomiota rutiineista liikenteen seurantaan.
Liikennetilanteeseen mukautuva vakionopeudensäädin toimii erinomaisesti. Se reagoi pehmeästi muuhun liikenteeseen tekemättä kiusallisia äkkijarrutuksia. Muutakaan nykimistä ei esiinny.
Octavian järjestelmä havaitsee hitaamman ajoneuvon jo kaukaa, jolloin vauhti hidastuu maltillisesti. Lisäksi auto muistuttaa automaattisesti ilmestyvien symbolien avulla ajajaa siitä, jos liikennesykli vaihtelee ja edessä oleva ajoneuvo on vaarallisen lähellä.
Järjestelmä tunnistaa sekä kameran että navigaattorin avulla voimassa olevat nopeusrajoitukset. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että myös väliaikaiset, esimerkiksi tietyön takia pystytetyt nopeusrajoitukset, saatetaan ajajan tietoon.
Vakionopeuden säädin voidaan säätää ennakointitoiminnon avulla niin, että se reagoi automaattisesti rajoituksiin.
Octavian aktiivinen turvallisuus on huipputasoa mm. erilaisten avustimien ansiosta. Esimerkiksi sulavatoiminen kaista-avustin suojaa onnettomuuksilta.
Aktiivista turvallisuutta
Turvallisuutta tukee myös kaista-avustin. Se tunnistaa kaistaviivat ja tarvittaessa huomauttaa kuljettajalle ensin hienovaraisesti, jos auto on ajautumassa pois ajoradalta. Mukautuvan toiminnon sisältävä järjestelmä ohjaa vähäeleisesti autoa, pyrkien pitämään sen keskellä kaistaa.
Jos Octavia on syystä tai toisesta vaarassa ajautua pois omalta kaistalta, kaista-avustin antaa ensin keltaisella symbolilla mittaristossa merkin, kun auto käy kaistaviivan lähellä. Jos auto edelleen harhailee toistuvasti viivojen päällä, mittaristoon syntyy näkyvä symboli.
Kaista-avustin vaikuttaa myös ohjaukseen. Viimeistään ohjauspyörän hienovarainen liike havahduttaa ajajan. Samalla se varmistaa, ettei auto tahattomasti ajaudu pientareelle tai vastaan tulevan kaistalle.
Järjestelmän suurin etu on siinä, että se toimii pehmeästi, mutta määrätietoisesti. Tämä piirre on arvokas, sillä hillitty toiminta on osa ajomukavuutta. Kun kaista-avustin ei tee äkkinäisiä liikkeitä eikä anna liian voimakkaita ärsykkeitä, ajajalle ei tule kiusausta kytkeä sitä pois päältä.
Yksi merkittävä varuste on hätätilanneavustin. Jos ajaja nukahtaa tai saa vaikkapa sairauskohtauksen, auto koettaa herättää ajajan huomion. Mikäli esimerkiksi ohjauspyörän nykiminen tai äänimerkki eivät saa ajajaa reagoimaan, järjestelmä kytkee hätävilkut ja pysäyttää auton.