24.7.2025
Miten mallintajat työskentelevät autojen suunnittelussa – katso video Ajankohtaista & Uutta

Tulevaisuuden Škoda-autojen savimallit luodaan perinteisen käsityötaidon ja digitaalisten työkalujen yhdistelmänä. Mallintajilla on kuitenkin tapana sanoa, että heidän tärkeimmät työkalunsa ovat silmät ja tuntoaisti.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Škoda Design -osaston mallipajassa taitavat käsityöläiset antavat suunnittelijoiden ideoille ensimmäisen fyysisen muodon. Täällä valmistetaan tunnetut savimallit, jotka näyttävät tulevien autojen mahdollisen ulkonäön.

Erityistä muovailusavea on käytetty teollisuudessa jo vuosikymmeniä hyvästä syystä: se on muovailtavaa, sitä on helppo lisätä tai poistaa ja se on myös tarpeeksi kiinteää tarkan muotoilun mahdollistamiseksi. Yksittäisen mallin valmistaminen on aikaa vievä prosessi. Vaikka nykyaikaiset työkalut nopeuttavat työtä huomattavasti, mallin linjojen viimeistely vie viikkoja tai jopa kuukausia.

Kuvassa on Škoda Kodiaqin savimalli.

”Viime vuosikymmenen aikana suunnitteluprosessimme on kokenut merkittävän digitaalisen muutoksen, jonka ansiosta voimme tutkia nopeasti ja tehokkaasti erilaisia suunnittelusuuntia tulevia autojamme varten”, muotoilumallinnuksen ja digitalisoinnin johtaja Martin Bogner kertoo.

"Täydellinen suunnittelu syntyy yhdistämällä virtuaalimaailma fyysiseen todellisuuteen. Siksi me käytämme edelleen fyysisiä suunnittelumalleja digitaalisten konseptien validointiin, yksityiskohtien hienosäätöön ja suunnittelun viimeistelyyn piirilevytasolla. Digitaalisten työkalujen ja perinteisen käsityötaidon yhdistelmä mahdollistaa huipputasoisen suunnittelun ja sen laadun", Bogner lisää.

Kerros kerrokselta

Fyysisten mallien valmistelu alkaa "luurangosta", jonka tekninen kehitysosasto on rakentanut suunnitteluryhmän ohjeiden mukaisesti. Ennen mallintamisen aloittamista savi levitetetään luurankoon.

"Rakenne on toteutettava tarkasti, jotta savikerros mahtuu siihen. Tyypillisesti levitämme mallin päälle noin 4 cm:n paksuisen savikerroksen, mutta tämä vaihtelee mallikohtaisesti, Škoda Design -osaston mallintaja Mick Allbutt kertoo. Kaikkiaan yhteen malliin käytetään noin kaksi tonnia savea.

Mallintaja Mick Allbutt levittää malliin savikerroksia.

Ennen käyttöä savi pehmennetään kuumentamalla se 60 °C:n lämpötilaan uunissa. Täyden kuorman lämmittäminen kestää noin neljästä viiteen tuntia. Yhtä mallia kohti käytetään noin neljän uunin verran savea. Savi levitetään vähitellen kerroksittain, aloittaen 10 millimetrin kerroksella, joka peittää luurankoon.

”Kuusi mallintajaa levittää ensimmäisen kerroksen noin kahden tunnin aikana”, Allbutt kertoo. Koska polyuretaanivaahto sitoo lämpöä, saven jäähtyminen ja kovettuminen kestävät jonkin aikaa. Kun savea lisätään jo jäähtyneen saven päälle, prosessi on nopeampi.

Uuden kerroksen kovettuminen kestää noin kaksi tuntia. Silti mallintajat antavat saven levätä ja jäähtyä yön yli varmistaakseen, että se on täysin kovettunut.

Muovailusavi kuumennetaan 60 °C -asteeseen ennen levittämistä.

Tarkkaa työstöä

Lämmin savi on pehmeää ja hyvin muovailtavaa. Siksi se ei sovellu jyrsintään – prosessiin, joka antaa mallille sen ensimmäisen tarkan muodon. Jyrsinkone käyttää tietoja, jonka digitaaliset mallintajat ovat laatineet. Ensimmäinen jyrsintävaihe voi kestää kauan.

”Puolen auton jyrsintä voi kestää helposti 20 tuntia, minkä vuoksi annamme koneen käydä usein yön yli”, František Hladík kertoo.

Tavallinen 10 mm:n kuulapääjyrsin on ensisijainen työkalu, jota käytetään pinnan tarkkaan muotoiluun. ”Työkalun asennolla ja kulmalla on merkitystä, mutta tavallisesti pyrimme neljän kymmenesosamillimetrin tarkkuuteen”, Hladík toteaa. Jyrsimellä voidaan käsitellä noin 95 prosenttia mallin pinnasta erilaisilla työkaluilla.

Tässä vaiheessa kuvaan astuvat mallintajat, jotka hiovat pinnat, joihin kone ei pääse käsiksi, ja antavat mallille viimeistellyn ulkonäön. Mallintajat voivat tehdä myös manuaalisia muodonmuutoksia, jotka vaihtelevat hienovaraisista säädöistä isomman mittakaavan säätöihin.

"Saven joustavuus on yksi sen suurimmista eduista mahdollistaen helpot ja suhteellisen nopeat muutokset. Yksittäisen mallin yksityiskohdan muuttaminen saattaa kestää vain muutaman tunnin”, mallintaja Andy Settle sanoo.

Mallintajat käyttävät työssään niin perinteisiä käsityökaluja kuin erikoistyökaluja. Savihöylällä muokataan pintoja alhaalta päin, kaapimilla poistetaan savea 5-30 mm:n kerroksina ja erimuotoisilla teräslapioilla tasoitetaan ja hienosäädetään laajoja alueita.

Esimerkiksi raspit, kaapimet ja veitset ovat yleisiä työkaluja uusien autojen pienoismallipajassa.

Veitset auttavat tarkentamaan saumoja ja korostamaan reunoja, jotka on usein ensin merkitty ohuella teipillä.

"Teippi auttaa visualisoimaan ja tarkistamaan muotoja. Tärkeimmät työkalumme ovat kuitenkin silmät", Settle korostaa. Mallintajien kädet ja työkalut ovat uskomattoman tarkkoja hienosäätäessään pintoja ajelemalla ohuimmat savihiutaleet pois.

Mallintaja Andy Settle hallitsee uuden automallin linjoja.

Paljon yksityiskohtia

Kun mallintajien ja suunnittelijoiden päätiimi keskittyy ajoneuvon kokonaisuuden muotoiluun, muut asiantuntijat työskentelevät yksittäisten lisäosien parissa. Mallin edetessä ja kypsyessä näitä osia lisätään mukaan. Monet osista valmistetaan erikseen yksityiskohtaisen arvioinnin kautta. Myös niin sanottu komponenttistudio luo osia sisustusmalleihin.

Mallintajat viimeistelevät monet yksityiskohdat käsin. Kuvassa Dušan Stejskal valmistelee automallin peiliä.

Mallintajat toimivat monipuolisina käsityöläisinä ja tee-se-itse -tekijöinä. Vaikka 3D-tulostimet auttavat usein rakentamaan osan perusmuodon, kuten ajovalot, mallintajat viimeistelevät monet yksityiskohdat käsin. Mallintajat miettivät, miten osat tulisi koota digitaalisten mallintajien ja suunnittelijoiden kanssa.

”Jopa yksinkertainen tuuletusaukko on pieni palapeli, joka koostuu useista paloista”, mallintaja Dušan Stejskal selittää. Sisustuselementit verhoillaan, kääritään kalvoihin tai kiillotetaan käsin.

Monet osat on myös maalattava, jotta ne saisivat lopullisen ilmeensä. Škoda Design -osastolla on oma sisäinen maalaamo, jossa tehdään muun muassa läpinäkyviä, mattapintaisia, kiiltäviä ja metallipintaisia pintakäsittelyjä. Usein maali jäljittelee tietyn materiaalin, esimerkiksi maalaamattoman muovin, ulkonäköä.

Maalaamisessa vaikein tehtävä on värin sekoittaminen. "Se tehdään täysin silmämääräisesti. Testaamme ja sekoitamme paljon näytteitä ja valitsemme sitten yhdessä suunnittelijoiden kanssa oikean sävyn", maalari Oldřich Chalupa kertoo.

Ajovalojen maalaaminen on erityisen haastavaa ja kokonaisten savimallien maalaaminen harvinaisen herkkä prosessi. ”Kun malli halutaan maalata, käytämme erityistä menetelmää, jolla varmistamme maalin tarttuminen saveen.”

Maalattujen mallien myötä tulevan auton matka ja suunnitteluprosessi ovat lähellä valmistumista. Joskus mallit asetetaan myöhemmin näytteille esimerkiksi Škoda-museoon, kun mallit on julkistettu.


Lue lisää Enyaqista tästä linkistä
Lue lisää Enyaq Coupésta tästä linkistä
Lue lisää Elroqista tästä linkistä


Lue myös nämä

Kurkista Škoda-kesän hyvän mielen tunnelmiin

Ajankohtaista & Uutta

Uusi Elroq autotoimittajien koeajossa – lue tuoreet arviot

Škoda mediassa

Uusi Enyaq autotoimittajien koeajossa

Škoda mediassa
Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa