Sujuva ilmavirtaus on auton aerodynamiikan kannalta ensisijaisen tärkeää, kun tavoitellaan mahdollisimman pientä ilmanvastusta, hiljaisuutta ja taloudellisuutta. Uudet Enyaq-mallit ovat tästä erinomaisia esimerkkejä.
Uuden Enyaqin ilmanvastuskerroin on alkaen vain 0,245. Enyaq Coupé -mallissa kerroin on vastaavasti alkaen 0,225, mikä tekee siitä yhden luokkansa parhaista ja Škodan nykymalliston aerodynaamisimman automallin.
Ajonopeus vaikuttaa merkittävästi ilmanvastukseen ja siten myös sähkönkulutukseen. Ilmanvastuskerroin kasvaa auton nopeuden kasvaessa ja muuttuu hallitsevaksi tekijäksi noin nopeudesta 50 km/h alkaen. Esimerkiksi moottoriteillä nopeudella 120 km/h ajettaessa jopa 80 % energiasta kuluu ilmanvastuksen voittamiseen.
Ilmanvastusta minimoidessaan aerodynamiikan asiantuntijat viettävät tuhansia tunteja simuloimalla auton ympärillä virtaavaa ilmaa ja testaamalla tuloksia tuulitunnelissa. Alhainen ilmanvastus pidentää toimintamatkaa: niinpä esimerkiksi Enyaq 85 -mallin WLTP-toimintamatka on jopa 575 km ja Enyaq Coupé 85 -mallin 585 km.
Uusi keulan muotoilu on suuri etu
Enyaqin jo entuudestaan hyvää aerodynamiikkaa edistävät uusissa malleissa monet muotoiluratkaisut ja muutokset. Niitä ovat esimerkiksi Modern Solid -muotokielen mukaisen keulan Tech Deck -etumaski ja sen lähes saumaton liittyminen konepeltiin, etupuskurin Air Curtain -ilmanohjausaukot, jäähdytysilmasäleikön ja etupuskurin välinen tiiviimpi rako sekä uudet aerodynaamisesti optimoidut kevytmetallivanteet.
”Uusi konepelti itsessään ei ole niin tärkeä aerodynamiikan kannalta, koska se ei ole paikka, jossa ilma kirjaimellisesti pysähtyy kohdatessaan auton”, aerodynamiikan parissa työskentelevä Štěpán Janda kertoo. Niin kutsuttu pysähdyspiste eli paikka, jossa ilma osuu autoon voimakkaimmin, on hieman alempana rekisterikilven alueella. Tälle alueelle osuessaan ilma ohjautuu eri suuntiin kiertääkseen auton.

Enyaqin konepellin pyöristetty muotoilu on pienentänyt ilmanvastuskerrointa noin kahdella tuhannesosalla. ”Sillä, onko konepellissä pyöreä merkkilogo vai Škoda-tekstilogo, ei ole aerodynamiikan kannalta merkitystä”, Janda toteaa.
Enyaq-mallien ilmanvastuskertoimet vertailussa
● Enyaq vm 2021-2025: ≥ 0,256
● Uusi Enyaq vm 2026: ≥ 0,245
● Kehitys: 0,011
● Enyaq Coupé vm 2021-2025: ≥ 0,234
● Uusi Enyaq Coupé vm 2026: ≥ 0,225
● Kehitys: 0,009

Yksi merkittävistä virtausalueista on jäähdytysilmasäleikkö. Uusissa Enyaq- ja Enyaq Coupé -malleissa se on muotoiltu siten, että säleikön läpi virtaa juuri se määrä ilmaa, jonka autot tarvitsevat luotettavaan jäähdytykseen.
”Edelliseen malliin verrattuna uusien Enyaq-mallien jäähdytysilmasäleikköä on optimoitu, koska olemme pystyneet parantamaan ja tiivistämään ilman kulkua jäähdyttimiin. Sivusuuntaisia ilmavuotoja ei ole”, Janda kertoo. Myös materiaaleilla on merkitystä: kova muovi takaa tarkan ohjauksen, pehmeä muovi hyvän tiiviyden.
Tärkeässä roolissa ovat niin ikään etupuskurin sivuilla olevat Air Curtain -ilmanohjausaukot, jotka ohjaavat nimensä mukaisesti ilman pyörän ulkopuolelle luoden niin sanotun ilmaverhon.
”Pyörät ovat alue, jossa turbulenssi on voimakkainta, mikä lisää ilmanvastusta”, Janda selittää. Pelkästään tällä osa-alueella asiantuntijat ovat saavuttaneet neljän tuhannesosan parannuksen ilmanvastuksen vähentämiseksi. Myös pyörien optimoitu muoto auttaa vähentämään ilmanvastusta.

Etupuskurin sivuilla olevat Air Curtain -ilmanohjausaukot ohjaavat ilman pyörän ulkopuolelle ja luovat niiden ympärille ilmaverhon.
Aerodynamiikan lait
Vaikka Enyaq- ja Enyaq Coupé -mallien muutokset ovat identtiset, lopputulos on erilainen. Edeltäjäänsä verrattuna uuden Enyaq Coupé -mallin ilmanvastuskerroin on pienentynyt yhdeksällä tuhannesosalla ja Enyaqin yhdellätoista tuhannesosalla. Yksittäisten muutosten summa on kymmenen tuhannesosaa. Tämä osoittaa, miten muutos yhdessä osassa vaikuttaa muihin osiin. "Voi sanoa, että kaikki liittyy kaikkeen", Janda toteaa.
Neljä keskeistä muutosta aerodynamiikan kehittämiseksi
● Pyöristetty konepelti: -0,002
● Jäähdytysilmasäleikkö: -0,002
● Uudistetut ilmanohjausaukot: -0,004
● Optimoidut kevytmetallivanteet: -0,002
”Enyaq Coupén ilmanvastus on samaa luokkaa kuin noin 70-senttimetrisen neliön muotoisen eli suunnilleen pienen pesukoneen kokoisen esineen", Janda kertoo. Auton todelliset mitat ovat siihen nähden moninkertaiset, mutta hyvän ilmanvirtauksen varmistaminen korin ympärillä vähentää tehokkaasti ilmanvastusta.
Myös auton takaosan muotoilu vaikuttaa Enyaq-mallien väliseen kokonaiseroon. Auton taakse syntyy virtauksen myötä turbulenssia, joka luo tyhjiön, joka puolestaan vetää autoa ikään kuin taaksepäin. Perinteisen katumaasturikorin korkeampi takaosa antaa enemmän tilaa tällaiselle turbulenssille kuin Coupé-mallin matalampi takaosa.
Ilma pyrkii seuraamaan korin muotoja mahdollisimman tarkasti ja irtoaa vain kohdista, joissa on äkillisiä katkoja tai kulmia. Aerodynamiikan asiantuntijat torjuvat tätä suunnittelemalla niin sanottuja takareunoja, jotka auttavat ilmaa virtaamaan mahdollisimman sujuvasti.
"Aerodynaamiikan näkökulmasta kannattaa suunnitella autoja, joiden etuosa on mahdollisimman sileä ja pyöristetty, kun taas takana suositaan teräviä reunoja”, Janda kertoo.
Kaiken tämän lisäksi suunnittelijat korostavat auton esteettisyyttä ja lukuisten yksityiskohtien toimivuutta. Siksi aerodynamiikka virtausmekaniikan osa-alueena yhdistyy muotoiluun ja tekniikkaan. Tämä tarkoittaa myös sitä, että suunnittelijoilla on tärkeää olla taskussaan uusia ideoita tulevaisuuden automalleja ajatellen.
Lue lisää Enyaqista tästä linkistä
Lue lisää Enyaq Coupésta tästä linkistä