11.11.2025
Näin pidät sähköautosi ajoakun kunnossa ja lataat tehokkaasti Sähköautoilu

Oikeilla lataustavoilla voit tehostaa sähköautosi lataamista ja pidentää ajoakun käyttöikää. Näin se tehdään – katso kaksi videota.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Sähköautot ovat monin tavoin käyttäjäystävällisiä, mutta edellyttävät autoilijoilta erilaista huomiota kuin polttomoottoriautot. Huomio kiinnittyy erityisesti lataamiseen, joka kannattaa optimoida ja noudattaa autovalmistajan suosituksia.

Katso alta video 1, jossa annetaan vinkkejä ajoakun kunnossapitoon (in English).

Ajoakku on sähköauton käyttöiän kannalta keskeinen komponentti. Avaintekijöitä ovat lataustavat, lämmönhallinta, käyttötavat ja olosuhteet. Etenkin säännöllisessä käytössä kannattaa välttää pitkiä jaksoja, joissa akun varaustaso on lähes olematon tai täysi.

Ihannetilanteessa akun varaustaso tulisi pitää 20 ja 80 %:n välillä. Škoda-autoissa oleva Battery Care -toiminto auttaa autoilijaa seuraamaan ja ylläpitämään optimaalista varaustasoa. Toiminnon voi ottaa käyttöön ja poistaa käytöstä tarpeen mukaan.

Katso alta video 2, jossa annetaan vinkkejä akun lataamiseen eri tilanteissa (in English).

Sähköauton voi ladata joko AC-latauksella (vaihtovirta) tai DC-latauksella (tasavirta). AC-lataus on hitaampaa ja hellävaraisempaa ajoakulle. Se sopii etenkin työpaikka- ja kotikäyttöön. Julkisilla pikalatausasemilla tehtävä DC-lataus on huomattavasti nopeampaa ja sopii siten pidemmille matkoille. AC-lataus 0 %:sta 100 %:iin vie automallin ja varustelun mukaan noin 5,5-8,5 tuntia. Vastaavasti DC-lataus 10 %:sta 80 %:iin vie vain noin 24-28 minuuttia.

Pikalatauksessa akkua kannattaa ladata 10 ja 80 %:n varaustason välillä, sillä näin lataus on tehokkainta. Yli 80 %:n varaustasoon lataaminen pikalatausasemalla tuo vähemmän hyötyä, koska lataus hidastuu huomattavasti 80 %:n jälkeen. Pitkillä matkoilla kannattaakin tehdä tarpeen mukaan useita lyhyempiä latauspysähdyksiä.

Ohjeet ajoakun kunnossapitoon ja tehokkaaeen lataamiseen

● Vältä jättämästä akkua lähes tyhjäksi tai täysin ladatuksi pitkäksi aikaa. Optimivaraustaso on 20 ja 80 %:n välillä.

● Voit ladata AC-latauksella (vaihtovirta) tai DC-latauksella (tasavirta). AC-lataus on hitaampaa ja sopii kotikäyttöön, kun taas DC-lataus julkisilla pikalatausasemilla on huomattavasti nopeampaa ja sopii pidemmille matkoille.

● Juuri ennen pitkää matkaa akku kannattaa ladata täyteen 100 %:n varaustasoon.

● Anna auton navigoinnin suunnitella latauspysähdykset ja hyödynnä mahdollisuuksien mukaan ajoakun esilämmitystoimintoa ennen pikalatausasemalle saapumista kylmällä säällä.

● Suunnittele latauspysähdykset ennen lähtöä mukavasti kotonasi MyŠkoda-sovelluksella.

Lataus on nopeampaa ja tehokkaampaa, kun ajoakun lämpötila on kohdillaan. Ajoakun esilämmitystoiminnolla varustetuissa autoissa akun lämmittämiseen on kaksi tapaa. Voit käyttää auton navigointijärjestelmää, joka suunnittelee latauspysähdykset automaattisesti ja esilämmittää akun ennen pikalatausasemalle saapumista. Vaihtoehtoisesti voit käynnistää esilämmityksen auton Infotainment-järjestelmän Lataus-valikon kautta kosketuspainikkeella.

Myös Škodan digitaaliset palvelut helpottavat lataamista. MyŠkoda-sovelluksella voit suunnitella reitin ja latauspysähdykset mukavasti kotona ja lähettää ne suoraan autoosi. Matkan varrella Powerpass-palvelu tarjoaa kätevän pääsyn yli 900 000 latausasemalle ympäri Eurooppaa, mukaan lukien Ionity-suurteholatausasemat. Osa asemista tukee Plug & Charge -toimintoa, jolloin käyttäjän tunnistautumista latausasemalla ei tarvita.


Lue lisää Enyaqista tästä linkistä
Lue lisää Enyaq Coupésta tästä linkistä
Lue lisää Elroqista tästä linkistä


Lue myös nämä

Uusi Elroq autotoimittajien koeajossa – lue tuoreet arviot

Škoda mediassa

Varmista autosi talvikunto

Škoda Palvelee

Sami Kauhanen luotsaa Leijonia ja lajin tulevaisuutta

Ajankohtaista & Uutta
Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa