24.9.2025
Nuottivihko vei Ennin ja Reetan rallimaailman huipulle Ajankohtaista & Uutta

Suomalaiskartturit Reeta Hämäläinen ja Enni Mälkönen edustavat rallimaailman kärkeä. He ovat saavuttaneet WRC-luokan mestaruuden ensimmäisinä naisina maailmassa. Heidän tiensä huipulle kertoo siitä, että mahdottomiksi ajatelluista unelmistakin voi tulla totta.

Teksti Sari Okko, Kuvat Merita Mäkinen / Meritapix, Joonas Hänninen, Haellaphotos ja Škoda Auto

Reetan ja Ennin tiet ovat kulkeneet omia polkujaan heppahalleilta rallitalleille. Reetan lajiksi tuli aikanaan kouluratsastus, Ennin esteratsastus. Vaikka ralli on sittemmin vienyt mennessään, hevoset ovat edelleen mukana kummankin kartturin elämässä.

Hevosten ohella Reetaa ja Enniä yhdistää ralli, joka sekin on ollut osa heidän lapsuuttaan ja nuoruuttaan: molempien isät ovat ajaneet rallia, ja heppatytöt ovat kasvaneet ralliautojen pihapiirissä.

”Olin isän mukana ralleissa pikkutytöstä lähtien, joten kasvoin hevosmaailman ohella rallimaailmaan. Vuonna 2008 olin talkoohommissa SM-rallissa Kouvolassa, mikä oli se ratkaiseva askel uudelle uralle”, Reeta kertoo.

Ennin elämä sai uuden suunnan, kun hänen hevosensa loukkaantui ja kilpaura päättyi. ”Koska elämässäni oli yhtäkkiä paljon aikaa ja kilpailuhenkisyys piti suunnata johonkin, ralli oli luonteva valinta”, Enni sanoo.

Kartturin rooli on Reetalle luontaisempi

Kun rallikärpänen puraisi Reetaa kunnolla, hän toimi isänsä Teuvo Hämäläisen kartturina Tšekin Historic EM-rallissa vuonna 2009. Vuosien varrella Reeta on kokeillut kartturin paikan ohella myös kuljettajan paikkaa.

”Kolme kisaa olen ajanut itse, mutta niistä ei ole jäänyt paljon muuta kerrottavaa kuin suhteellisen komeita ulosajoja suoralla tiellä. Lajista irtoaa paljon enemmän, kun saa olla mukana vauhdikkaan kuljettajan kartturina. Kartturin rooli on minulle luontaisempi”, Reeta hymyilee.

Keväällä 2021 täyttyi yksi Reetan suurista unelmista, kun rallikuljettaja Emil Lindholm soitti ja pyysi kartturiksi. ”Olin iloisesti yllättynyt ja todella innoissani. Vastausta ei tarvinnut miettiä.”

Ennille kakkoskuskina toimiminen tiesi menoa

Hevosurheilun jälkeen moottoriurheilusta tuli myös Ennille yhä tavoitteellisempaa. ”Pääsin kuskien kyytiin testipätkille ja itsekin ajamaan muutaman kisan, mutta vuonna 2012 Rajamäellä ajetussa rallissa kakkoskuskina toimiminen tiesi menoa”, Enni muistelee.

”Lähdin selvittämään, miten ralliuraa voisi viedä eteenpäin ja oppia lisää. Pääsin autourheilun kattojärjestön AKK:n kartturivalmennukseen, jota kautta sain paljon apua, tietoa ja hyviä kontakteja. Tutustuin myös Reetaan, jonka kanssa olemme tukeneet toisiamme siitä lähtien myötä- ja vastamäessä.”

Vuonna 2014 Enni lähti ajamaan SM-sarjaa ja pari vuotta myöhemmin Historic EM-sarjaa. Rallikuljettaja Sami Pajarin kanssa Enni kilpaili ensimmäistä kertaa Arctic Rallyssa MM-tasolla talvella 2021.

Enni ja Reeta jakavat WRC-luokan mestaruuden

Vuosien varrella Enni ja Reeta ovat saavuttaneet paljon ja voittaneet lukuisia voittoja ympäri maailmaa. Kirkkaimpiin kohokohtiin kuuluu vuosi 2022, jolloin Enni voitti Sami Pajarin kanssa MM-sarjan WRC3-luokan kartanlukijoiden mestaruuden. Vain pari kuukautta myöhemmin Reeta ajoi mestaruuteen MM-sarjan WRC2-luokassa Emil Lindholmin kanssa.

”Jaamme Reetan kanssa kartanlukijoiden WRC-luokan mestaruuden ensimmäisinä naisina maailmassa”, rakennusalalla siviilissä työskentelevä Enni summaa hymyillen.

Tänä vuonna Reeta ja Emil ajavat Škoda Fabia RS Rally2:lla MM-sarjaa Škoda Motorsport -tiimissä. Enni ajaa Esapekka Lapin kanssa Škoda Motorsport Suomen tiimissä SM1-sarjaa niin ikään Škoda Fabia RS Rally 2:lla

Ilman hyviä nuotteja ei voi ajaa voitosta

Karttureiden mukaan parasta rallissa on vauhti, adrenaliini ja se flow-tila, johon rallireiteillä pääsee – sekä tietenkin myös ihmiset, yhteistyö ja itse autot. Mutta mikä tekee kartturista mestarin?

”Kartturin tärkeimpiä ominaisuuksia ovat rauhallisuus ja tarkkuus. Yksi tärkeimmistä tehtävistäni on saada kuljettaja suoriutumaan parhaalla mahdollisella tavalla kussakin hetkessä ja jokaisessa kilpailussa”, Enni korostaa.

”Kartturi tuntee kisan säännöt ja vastaa siitä, että nuotti osuu kohdilleen eli ollaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Mitä kokeneempi kartturina on, sitä enemmän kyse on fiiliksestä. Vauhdissa tietä ei ehdi katsoa, vaan se pitää tuntea penkissä”, Reeta sanoo.

Molempien mielestä nuotittamisen merkitys on luonnollisesti suuri. Ilman hyviä nuotteja ei voi ajaa voitosta.

Missiona tehdä tyttöjen ralliunelmista totta

Enni on kiitollinen siitä, että niin monet unelmat rallimaailmassa ovat täyttyneet. Suurin tavoite ei kuitenkaan ole ollut palkintojen ja titteleiden voittaminen. Omia saavutuksia suurempi missio on tehdä tyttöjen autourheilu-unelmista mahdollisia ja tuoda näkyväksi sitä, että myös tytöt pystyvät kovalla työllä nousemaan huipulle.

"Haluan raivata esimerkilläni tietä ja näyttää, että näistä unelmista voi tulla totta. Jos on edes pieni unelman jyvä, haluaisin auttaa, jotta se lähtee itämään. Itselläni on ollut perheen kautta jonkinlainen ovi rallin maailmaan, mutta kaikilla sitä ei ole lainkaan”, Enni sanoo.

Reeta on samaa miltä: ”On helpompaa haaveilla ja unelmoida, kun on esikuvia – kun on nähnyt, että mahdottomiltakin vaikuttaneet asiat voivat kääntyä mahdollisiksi. Uskon, että menemme rallissa kohti tasa-arvoisempaa maailmaa askel askeleelta.”

Enni Mälkönen ja Reeta Hämäläinen ovat saavuttaneet WRC-luokan mestaruuden ensimmäisinä naisina maailmassa.

Rallista ja hevosista potkua elämään

Reeta iloitsee paluusta Emil Lindholmin kanssa Škoda Motorsport -tiimiin parin vuoden tauon jälkeen.

”Olemme olleet mukana kärkitaisteluissa, mutta meillä on ollut myös pieniä haasteita, mikä kuuluu ralliin. Menestys edellyttää aina pitkäjänteisyyttä ja sinnikkyyttä. Kun kaikki palaset loksahtavat paikoilleen, alkaa tapahtua. Toivon, että pääsemme ajamaan mahdollisimman paljon ralleja, ja jonain päivänä myös WRC1-luokassa”, Reeta tuumii.

Hevoset, Zeni ja Hani, ovat Reetan elämässä edelleen. ”Tänä kesänä olen ehtinyt jopa kilpailla kouluratsastuksessa, mikä on mennyt paremmin kuin koskaan: olemme voittaneet kuudesta kisasta viisi.

"Kävimme kesällä kisoissa Kotkassa, jonne ajettiin neliveto-Kodiaqin voimin. Vetomassaa tarvitaan paljon, sillä traileri ja kaksi hevosta painavat varusteineen jopa 2400 kiloa”, Reeta kertoo.

Miten ralli ja hevoset sopivat yhteen? ”Nopeus, vauhtilajit, jännitys ovat aina kiinnostaneet minua. Molemmat lajit vaativat intensiivistä keskittymistä ja molemmista löytyy sitä potkua, jota kaipaan elämääni”, Reeta vastaa.

Lue myös nämä

Rallimestarin haaste: 300 km pyörällä läpi yöttömän yön

Ajankohtaista & Uutta

Esapekka Lappi elää rallin rytmissä perheen tahtiin

Ajankohtaista & Uutta

Seikkailu yli Alppien toteutti pitkäaikaisen unelman, osa 2

Ajankohtaista & Uutta
Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa