14.3.2022
Octavia-perhe – suuri & suosittu | Ajankohtaista & Uutta

Viiden suora: OCTAVIA G-TEC, OCTAVIA iV, OCTAVIA RS, OCTAVIA Scout ja OCTAVIA e-TEC.

ŠKODA OCTAVIA tarjoilee 25-vuotiaana ja neljänteen sukupolveen ehtineenä kokoluokkansa laajimman malliston. Suomalaisten suosikki on mm. kaikkea tätä: Liftback, Combi, RS, Scout, SportLine, etuveto, neliveto, ladattava iV-hybridi, G-TEC-kaasuhybridi, e-TEC-kevythybridi, TSI ja TDI.

TEKSTI Sari Okko, KUVAT Esko Tuomisto ja ŠKODA AUTO

ŠKODA AUTO aloitti uuden aikakauden syyskuussa 1996, jolloin Mladá Boleslavissa starttasi yksi Euroopan nykyaikaisimmista autotehtaista. Tuolloin käynnistyi myös Škodan uuden automallin, Octavian, tuotanto. Octavioita on valmistettu neljässä sukupolvessa ja 25 vuodessa jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta.

Octavia on tunnettu alusta asti reilun väljistä sisätiloista, nykyaikaisesta tekniikasta, huippuluokan turvallisuudesta ja erinomaisesta vastineesta rahalle. Jokainen sukupolvi on myös tuonut tullessaan uutta innovatiivista tekniikkaa. Vahvojen ominaisuuksiensa ja suosionsa ansiosta Octavia onkin Škodan sydän ja sielu.

Octavia RS -mallin dynaamisen olemuksen voi viimeistellä vaikka raikkaalla Mamba Green -erikoisvärillä.

Škodan kahdeksas malli

Vuonna 1996 ŠKODA AUTO toi markkinoille ensimmäisen Volkswagen-konsernin osaksi liittymisen jälkeisen perheautokokoluokan mallinsa, jonka nimeksi tuli perinteikkäästi Octavia.

Myynnin aloitusvuonna 1996 tarjolla oli kaksi nelisylinteristä bensiinimoottoria - 1.6 MPI/55 kW (75 hv) ja 1.8 20 V/92 kW (125 hv) sekä yksi taloudellinen turbodiesel - 1.9 TDI/66 kW (90 hv). Seuraavaksi moottorivalikoimaan tuli huippumoottoriksi 1.8 20 V Turbo/110 kW (150 hv).

Ensimmäisen sukupolven Octavia.

Toisen sukupolven Octavia.

Kolmannen sukupolven Octavia.

Neljännen sukupolven Octavia.

Octavia-nimellä jo pitkät perinteet

Škoda valmisti jo vuosina 1959-1971 samannimistä automallia yli 280 000 kappaletta sekä Liftback- että Combi-malleina. Latinan kielen sana ‘octavia’ tarkoittaa kahdeksatta. Tuolloinen uutuusmalli oli toisen maailmansodan jälkeen Škodan kahdeksas automalli, jossa käytettiin autovalmistajan jo vuonna 1933 esittelemää pyörien edistyksellistä erillisjousitusta.

Suositumpi kuin koskaan

Farmarimallinen Octavia Combi esiteltiin maaliskuussa 1998 ja sen nelivetoinen versio vuonna 1999. Ensimmäisen sukupolven Octavioita ehdittiin valmistaa marraskuuhun 2010 mennessä yli 973 000 kappaletta Liftback-korimallina ja yli 472 000 Combi-korimallina.

Vuosina 2004-2013 valmistetun nykyajan toisen sukupolven Octaviasta tuli vieläkin suositumpi ja entistäkin käytännöllisempi. Kolmatta sukupolvea valmistettiin 2012-2020. Neljäs sukupolvi astui julkisuuteen marraskuussa 2019.

Kaiken kattava valikoima

Tarjolla ovat edelleen Liftback- ja Combi-korimallit sekä etuveto- ja nelivetomallit. Tehokkaiden ja taloudellisten bensiini- ja dieselmoottoreiden ohella mallistossa on useita vaihtoehtoisen voimanlähdetekniikan malleja, kuten ladattavat hybridit, kevythybridit sekä bio-/maakaasumallit.

Octavia-mallisto on nyt laajempi kuin koskaan.

Octavian viisi voimalinjaa.

Octavia RS

Škodan RS-mallit saivat alkunsa vuonna 2000, jolloin esiteltiin ensimmäisen sukupolven Octavia RS. Siitä alkaen Škodan suorituskykyisimpien mallien mallimerkinnöissä on ollut kirjainyhdistelmä RS, joka tulee sanoista Rally Sport.

Neljännen sukupolven Octavia on tuonut markkinoille RS-mallin kolmella eri voimalinjavaihtoehdolla. Bensiini- ja dieselmoottoristen Octavia RS -mallien lisäksi tarjolla on ladattava Octavia RS iV -hybridimalli. Dieselvaihtoehto on saatavissa myös nelivetoisena.

Kaikki Octavia RS -mallit ovat tuttuun tapaan sporttisia mustine yksityiskohtineen.

Octavia e-TEC

Octavia e-TEC -malleissa käytetään Škodan kevythybriditekniikkaa. Moottorivaihtoehdot ovat uusimman EVO-sukupolven kolmisylinterinen 1.0 TSI 81 kW (110 hv) ja nelisylinterinen 1.5 TSI 110 kW (150 hv). Kummassakin on hihnakäyttöinen 48 voltin käynnistysgeneraattori ja 48 voltin litiumioniakku.

Kevythybriditekniikan ensisijainen tehtävä on tarvittaessa tukea polttomoottoria jopa 50 Newtonmetrin voimalla, minkä ansiosta e-TEC-mallilla pystytään kiihdyttämään ripeämmin ja myös rullaamaan jopa polttomoottori sammutettuna.

Rullaamalla polttoaineen kulutus vähenee ja hiilidioksidipäästöt pienenevät.

Octavia SportLine

Dynaaminen Octavia SportLine -malliversio tekee vaikutuksen ulkonäkönsä mustilla elementeillä, nahkaverhoillulla kolmipuolaisella Sport-monitoimiohjauspyörällä sekä Sport-etuistuimilla.

SportLine-malliversiossa on vakiona lukuisia innovatiivisia avustinjärjestelmiä ja mukavuusvarusteita. SportLine on saatavissa bensiini- tai dieselmoottorisena, e-TEC-kevythybridinä tai ladattavana iV-hybridinä sekä bio-/maakaasukäyttöisenä G-TEC-kaasuhybridimallina.

Octavia Scout

Scout-malliversiot ovat sisältyneet Škodan mallistoon vuodesta 2007, jolloin toisen sukupolven Octaviasta tehtiin ensimmäinen maastohenkinen nelivetoinen malliversio. Ainoastaan Combi-mallina saatavilla olevat Octavia Scout -mallit soveltuvat monenlaisiin käyttötarkoituksiin ja haastavimpiinkin ajo-olosuhteisiin.

Neljännen Octavia-sukupolven Scout-malleihin on tarjolla Octavian historian tehokkain dieselmoottori: 2.0 TDI EVO (147 kW/200hv ja 400 Nm).

Scout-mallien yhteydessä on aina neliveto ja 7-vaihteinen DSG-vaihteisto.

Octavia G-TEC

Bio-/maakaasulla kulkevan Octavia G-TEC -mallin 1.5 TSI -moottori kehittää tehoa 96 kilowattia (130 hv). Kaasu palaa moottorissa puhtaammin, minkä seurauksena hiilidioksidipäästö jäävät jopa noin 25 prosenttia pienemmiksi. Lisäksi typen oksidien (NOx) päästöt ovat merkittävästi pienemmät eikä hiukkaspäästöjä synny lainkaan.

Kaasusäiliöiden 17,33 kilogramman kaasumäärällä auton toimintamatka on WLTP:n mukaan jopa noin 500 kilometriä. Lisänä olevalla yhdeksän litran bensiinisäiliöllä toimintamatka pitenee jopa noin 190 kilometrin verran.

Lue myös

Octavia iV voitti Moottori-lehden parivertailun

ŠKODA mediassa

Talvivertailun ykkönen: OCTAVIA COMBI iV

Ajankohtaista & Uutta

Valoilmiö

Ajankohtaista & Uutta