ŠKODA AUTON katsaus koronaviruksesta huolimatta menestykselliseen vuoteen 2020

Mladá Boleslav 24. maaliskuuta 2021. ŠKODA AUTON vuosi 2020 oli koronaviruspandemiasta huolimatta menestyksellinen. Seitsemäntenä vuonna peräkkäin uusia autoja toimitettiin yli miljoona kappaletta. ŠKODA myös päivitti automallistoaan esittelemällä uuden OCTAVIA-sukupolven ja laajensi mallistoa uudella ENYAQ iV -täyssähkökatumaasturilla. Volkswagen-konsernin Intian toiminnoista jo vastannut ŠKODA sai lisää vastuita konsernin toiminnoista Venäjällä ja Pohjois-Afrikassa. Kattavalla tulevaisuuden NEXT LEVEL ŠKODA -ohjelmalla ŠKODA keskittyy malliston laajentamiseen alkaen-tason segmenteissä, uusien markkinoiden hyödyntämiseen kasvun lisäämiseksi sekä ympäristövastuullisuuden ja monimuotoisuuden edistämiseen kaikessa toiminnassaan. ŠKODA jatkaa mallistonsa uudistamista uudella FABIA-sukupolvella, ENYAQ iV -täyssähkökatumaasturin coupémallilla sekä KODIAQ- ja KAROQ-katumaastureiden malliuudistuksilla. Lisäksi Kiinassa tuodaan markkinoille uusi OCTAVIA PRO ja Intiassa uusi KUSHAQ-katumaasturi.
ŠKODA AUTO

ŠKODA AUTON pääjohtaja Thomas Schäfer: "ŠKODA AUTOLLA on takanaan vuosi täynnä tapahtumia ja menestystä. Olemme jo vastanneet Volkswagen-konsernin Intian toiminnoista, ja nyt olemme saaneet lisää vastuita konsernin toiminnoista Venäjällä ja Pohjois-Afrikassa. Suunnittelemme Mladá Boleslavissa uuden sukupolven SUPERB-mallin ja Volkswagen Passatin, joita aletaan tehdä Volkswagenin tehtaalla Bratislavassa 2023. Näin saamme 150 000 auton verran lisää kapasiteettia valmistaa ŠKODA-autoja Kvasinyn tehtaallamme Tšekissä. Tämän lisäkapasiteetin käytämme suosittujen katumaasturimalliemme ja FABIA COMBI -farmarin seuraajamallin valmistamiseen. Samaan aikaan pitkän aikavälin NEXT LEVEL ŠKODA -ohjelmamme myötä otamme seuraavat askeleet, joilla luomme edellytykset viedä yrityksemme menestykseen myös uudella vuosikymmenellä. Tavoitteemme on vahvalla muuntumisprosessilla nostaa ŠKODA ja Tšekin tasavalta autoteollisuuden vahvaksi tekijäksi. Tästä syystä haluaisimme tulevaisuudessa nähdä gigaluokan tehtaan myös Tšekin tasavallassa".

Myynnistä ja markkinoinnista vastaava ŠKODA AUTON hallituksen Martin Jahn: "Yli miljoonan auton toimittaminen asiakkaille on ŠKODALLE suuri menestys, etenkin kun otamme huomioon koronaviruspandemian vaikutukset. Haluan kiittää koko myyntiorganisaatiotamme, maahantuojiamme ja jälleenmyyjiämme, jotka päättyneenä vuonna antoivat kaikkensa. Kiitän myös kaikkia asiakkaitamme luottamuksesta eri puolilla maailmaa. Uuden ENYAQ iV:n, uuden FABIA-sukupolven ja ENYAQ iV:n coupémallin esittelyn sekä kahden suositun KODIAQ- ja KAROQ-katumaasturin malliuudistusten myötä meiltä tulee vuoden mittaan paljon uutta. Lisäksi tuomme Kiinassa myyntiin uuden OCTAVIA PRO -mallin, joka on erityisesti räätälöity kiinalaisten asiakkaiden makuun. Ja uusi kompaktikokoinen KUSHAQ-katumaasturi tuodaan myyntiin Intiassa".

Yli miljoona uutta autoa, markkinaosuus Euroopassa kasvoi

ŠKODA AUTO selvisi hyvin vuoden 2020 haasteellisessa toimintaympäristössä; uusia autoja toimitettiin asiakkaille kaikkiaan 1 004 800 kappaletta, joten miljoonan uuden auton raja ylittyi seitsemäntenä vuonna peräkkäin. OCTAVIA jatkaa 257 400 kappaleella suosituimpana automallina.

Katumaasturimallien KAROQ, KODIAQ ja KAMIQ myyntimäärä 397 300 autoa vastasi yli kolmannesta kokonaismyynnistä. Euroopassa (EU 27+4) ŠKODA nosti markkinaosuuttaan 0,5 prosenttiyksiköllä 5,4 prosenttiin.

Automalliston vuoden 2020 kohokohdat: uuden sukupolven OCTAVIA ja uusi ENYAQ iV

Uusi OCTAVIA-sukupolvi esiteltiin viime vuonna. OCTAVIA-mallisto on nyt monipuolisempi kuin koskaan aiemmin Suursuosikki on saatavissa myös COMBI-farmarina, etu- ja nelivetoisena, bensiini- tai dieselmoottorisena, kaasuhybridinä, kevythybridinä sekä ladattavana hybridinä. Sporttiset RS- ja RS iV -malliversiot täydentävät OCTAVIA-malliston monipuolisuuden.

Täyssähköisen ŠKODA ENYAQ iV -katumaasturin tuotanto käynnistyi Mladá Boleslavissa marraskuun lopussa. Se on ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva ŠKODA. Sitä on tilattu jo yli 20 000 kappaletta.

ŠKODA AUTO suhtautuu myönteisesti Tšekin tasavaltaan kaavailtuun gigaluokan tehtaaseen

Jo yli vuoden ajan ŠKODA AUTO on valmistanut korkeajänniteajoakkuja Mladá Boleslavin tehtaalla. Näitä akkuja käytetään ladattavissa hybridimalleissa SUPERB iV, OCTAVIA iV ja OCTAVIA RS iV sekä muissa Volkswagenin, Audin ja SEATIN ladattavissa hybridimalleissa. Sähköautojen yleistymisen kannalta vihreän sähkön tuotanto ja latausasemainfrastruktuuri ovat ratkaisevan tärkeitä, ja näitä kehitetään myös Škodan kotimaassa. ŠKODA AUTO haluaa ottaa huomioon kaikki yhteistyömahdollisuudet ja projektit, jotka edistävät Tšekin tasavallan asemaa autoteollisuuden sijaintipaikkana. ŠKODA suhtautuu positiivisesti kaavailuihin saada Tšekin tasavaltaan gigaluokan autotehdas, mikä vahvistaisi Tšekin asemaa autoteollisuuden maana.

Lisätuotantokapasiteetti kasvun jatkumisen perustana

Viime vuoden lopulla ŠKODA teki merkittäviä strategisia päätöksiä menestyksellisen kasvunsa jatkamiseksi: Seuraavan sukupolven ŠKODA SUPERB suunnitellaan rinnan Volkswagen Passatin kanssa Mladá Boleslavissa, ja niiden tuotanto käynnistyy 2023 Volkswagenin tehtaalla Slovakian Bratislavassa. Näin Škodan Kvasinyn tehtaalta saadaan vapautettua kapasiteettia 150 000 auton verran. Lisäkapasiteetti käytetään suosittujen katumaasturimallien sekä FABIA COMBI -farmarin seuraajamallin valmistamiseen. Lisäksi päätettiin, että KODIAQ-katumaasturin tuotanto säilyy Kvasinyn tehtaalla.

Lisää vastuita Volkswagen-konsernin toiminnoista Venäjällä ja Pohjois-Afrikassa; ensimmäinen INDIA 2.0 -projektin myötä syntynyt automalli esitelty

ŠKODA on saanut lisää vastuuta Volkswagen-konsernin toiminnoista ja tulee mukaan uusille kasvun markkinoille. Volkswagen-konsernin Intian toiminnoista jo vastannut ŠKODA AUTO vastaa nyt myös konsernin toiminnoista Venäjällä (mukaan lukien CIS-maat eli entisten neuvostotasavaltojen muodostama itsenäisten valtioiden yhteisö) sekä Pohjois-Afrikan Egyptissä, Algeriassa, Marokossa ja Tunisiassa. ŠKODA tutkii, miten näiden maiden potentiaali parhaiten voidaan hyödyntää.

Intiassa ŠKODA AUTO sai 2018 koko Volkswagen-konsernia koskevalle vastuulleen kehittää paikallisesti mukautetun autojen perustekniikan. Samalla ŠKODA sai vastuulleen konsernin kaikki Intia-kohtaiset toiminnot. Škodan uusi aika Intiassa alkoi uuden KUSHAQ-mallin ensiesittelyllä maaliskuussa 2021. Tämä uusi keskikokoluokan katumaasturi pohjautuu Volkswagenin MQB-perustekniikasta johdettuun MQB-A0-perustekniikaversioon, jonka ŠKODA AUTO on erityisesti mukauttanut Intiaa varten. KUSHAQ tulee myyntiin kesällä 2021.

NEXT LEVEL ŠKODA: kolmen päätavoitteen ohjelma uutta vuosikymmentä varten

Tulevaisuuden NEXT LEVEL ŠKODA -ohjelma keskittyy kolmeen päätavoitteeseen: Niistä yksi on malliston laajentaminen alkaen-tason segmenteissä. Tarkoitus on lisätä jokaiseen nykyiseen automallisarjaan alkaen-tason versio, jolla vedotaan vieläkin laajempaan asiakaskohderyhmään. Samalla ŠKODA säilyttää ja kehittää nykyisen tuotevalikoimansa automalleja esimerkiksi tuomalla myyntiin uuden FABIA COMBI -sukupolven. Päätavoitteista toinen on uusien markkina-alueiden hyödyntäminen volyymimallien kasvun lisäämiseksi. Venäjän ja Pohjois-Afrikan ohella ŠKODA tutkii Kaakkois-Aasian maiden (ASEAN-maiden) tarjoamia mahdollisuuksia. Kolmantena päätavoitteena on ympäristövastuullisuuden ja monimuotoisuuden edistäminen kaikessa toiminnassa. Vihreän tulevaisuuden GreenFuture Strategy -ohjelmansa myötä ŠKODA on sitoutunut pienentämään automallistonsa CO2-päästöjä 30 prosentilla vuosien 2015 ja 2025 välisenä aikana. Vrchlabín tehdas on vuoden 2020 lopussa ŠKODA AUTON ensimmäinen CO2-neutraali tuotantolaitos.

Noin 2,5 miljardia euroa investoidaan tekniikan kehittämiseen seuraavan viiden vuoden aikana

Seuraavan viiden vuoden kuluessa ŠKODA AUTO investoi noin 2,5 miljardia euroa alan huipputekniikkaan: siitä noin 1,4 miljardia kohdistetaan sähköautoihin. ŠKODA AUTO panostaa digitalisointitoimintojen kehittämiseen 650 miljoonaa euroa ja 350 miljoonaa tehtaiden ja tuotantolaitteistojen kehittämiseen kannattavan kasvun turvaamiseksi.

Yli miljardi Tšekin kruunua investoitu terveyden suojaamiseen; omat rokotuspisteet valmiina avattaviksi

Keväästä 2020 alkaen ŠKODA AUTO on Tšekin tasavallassa tukenut eri järjestöjä ja toimijoita taistelussa koronavirusta vastaan. ŠKODA käynnisti kampanjan #SKODAAUTOhelps initiative avun koordinoimiseksi. Tukitoimintansa osana ŠKODA AUTO lahjoitti sata ŠKODA Octaviaa (arvo noin 85 miljoonaa Tšekin kruunua) sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen toteuttajien käyttöön. ŠKODA on investoinut yli miljardi Tšekin kruunua (38 miljoonaa euroa) terveyttä suojaaviin toimenpiteisiin. Hiljattain ŠKODA perusti omat rokotuspisteensä henkilökuntansa rokottamiseksi nopeasti ja ilmaiseksi heti kun rokotteet ovat saatavissa.

Vuosi 2021 on ŠKODA AUTON Volkswagen-konserniin liittymisen 30-vuotisjuhlavuosi

ŠKODA AUTO on ollut osa Volkswagen-konsernia jo 30 vuoden ajan. Tšekin tasavallan silloinen liikenneministeri Jan Vrba ja Volkswagen-konsernin pääjohtaja Carl Hahn allekirjoittivat ratkaisevan sopimuksen 28. maaliskuuta 1991. Se merkitsi eurooppalaisen menestystarinan alkua. Volkswagen-konsernin osaksi muuttumisen jälkeen ŠKODA on kuusinkertaistanut autojen vuosittaisen tuotantomäärän, on nyt läsnä yli 100 maassa ja valmistaa autoja kotimaansa Tšekin tasavallan kolmen tehtaan lisäksi myös Kiinassa, Venäjällä, Slovakiassa ja Intiassa. ŠKODA AUTO on Tšekin tasavallan suurin yksityisen sektorin yritys, jonka viennin arvo on yhdeksän prosenttia koko maan viennistä.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki