ŠKODA KODIAQ: suosittu katumaasturi nyt uudistuneena

Mladá Boleslav 13. huhtikuuta 2021. Suosittu KODIAQ uudistuu: nelisen vuotta sitten ŠKODA käynnisti Kodiaqin esittelyllä mallistonsa laajentamisen katumaastureihin, ja nyt KODIAQ päivittyy. ŠKODA on jalostanut myös seitsemänpaikkaisena saatavan Kodiaqin tunteisiin vetoavaa muotoilua ja parantanut aerodynamiikkaa. Innovatiiviset Matrix LED -ajovalot ovat nyt saatavissa myös tähän Škodan suurimpaan katumaasturimalliin. KODIAQ-malliston huipulle sijoittuvan RS-malliversion visuaalinen ilme on uudistunut, ja autossa on nyt TSI-moottori. Uudistunut KODIAQ tulee ennakkomyyntiin alkukesästä 2021.
ŠKODA AUTO

ŠKODA AUTON pääjohtaja Thomas Schäfer: "KODIAQ on ollut meille todellinen pelinrakentaja. Se oli mallistomme katumaastureihin laajentamisen ensimmäinen malli, ja se avasi tien meille uuteen, nopeasti kasvavaan segmenttiin. Asiakkaamme ja kansainvälinen lehdistö on kiittänyt Kodiaqin Škodalle tyypillisiä vahvuuksia: hyvä vastine rahalle, reilut sisätilat ja kattava varustelu. Nyt olemme jalostaneet suuren katumaasturimallimme; uusilla saatavilla olevilla varusteilla kuten Matrix LED -ajovaloilla ja ergonomisilla istuimilla se on entistäkin turvallisempi ja mukavampi."

Uusi keulailme ja Matrix LED -ajovalot

ŠKODA-muotokielen edelleen kehittämisen myötä uudistunut KODIAQ näyttäytyy nyt entistäkin vahvemmin tunteisiin vetoavalta ja itsevarmalta. Uudistunut KODIAQ on saatavissa varusteluversioina Active, Ambition ja Style sekä malliversioina L&K, SPORTLINE ja RS. Varusteluversioissa Active, Ambition ja Style on etu- ja takahelmassa alumiinin väriset yksityiskohdat, jotka tuovat tähän katumaasturiin aiempaa selvemmin offroad-tyyliä. Uudistettu keulailme, kohotettu konepelti ja entistä pystympi jäähdyttimen ŠKODA-säleikkö vahvistavat Kodiaqin itsevarmaa ulkonäköä. Škodan suurimmassa katumaasturimallissa on vakiona LED-ajovalot, ja nyt myös Matrix LED -ajovalot ovat saatavissa. Uudet, jopa 20-tuumaiset kevytmetallivanteet korostavat auton kokonaisuutta ja huomiota herättävää ulkonäköä. Erityiset Aero-kevytmetallivanteet, uudistetut etu- ja takapuskuri sekä uusi kiiltävän musta takaspoileri ja takalasin yläkulmien ilmanohjaimet pienentävät auton ilmanvastusta. KODIAQ RS:ssä on muista malleista erottava, dynaamisesti muotoiltu malliversiokohtainen etupuskuri.

Sisätilojen uusi ilme, ergonomiset istuimet saatavissa

ŠKODA on nostanut Kodiaqin sisätilojen ilmeen ja tunnun uudelle tasolle uusilla koristelistoilla, verhoilujen tyylikkäillä kontrastisaumoilla ja LED-tunnelmavalaistuksella. Tähän suurimpaan katumaasturimalliimme on nyt ensimmäistä kertaa saatavissa ergonomiset istuimet, joissa on rei'itetty nahkaverhoilu, monisuuntainen sähkötoiminen säätö, istuintuuletus ja hierontatoiminto. Ambition- ja Style-varusteluversioihin on tarjolla Eco-istuimet, joiden korkealaatuinen verhoilu on valmistettu vegaanisesta kierrätysmateriaalista. Saatavissa olevassa CANTON Sound System -äänentoistojärjestelmässä on kojelaudan keskellä olevan keskikaiuttimen ja tavaratilaan asennetun subwoofer-bassokaiuttimen lisäksi nyt kymmenen kaiutinta aiemman kahdeksan sijasta.

Virtual Cockpit -mittaristo ja edelleen kehitetty ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist

KODIAQ-malleihin saatavissa olevan Virtual Cockpit -mittaristonäytön koko on 10,25 tuumaa. Näyttöön on valittavissa neljä erilaista näkymää. KODIAQ RS- ja KODIAQ SPORTLINE -malliversioissa mittaristonäytössä on lisänä viides näkymävaihtoehto Sport. Avustinjärjestelmissä on uutena tarjolla edelleen kehitetty kuljettajan ja matkustajien ennakoiva turvajärjestelmä Crew Protect Assist. Tässä uudessa versiossa käytetään lisänä taakse asennettuja tutkatunnistimia, joilla havaitaan peräänajovaara.

KODIAQ RS:ssä nyt bensiinimoottori

KODIAQ-malliston huipulle sijoittuva RS-malliversio on saanut uuden visuaalisen ilmeen ja uuden moottorin. Volkswagen-konsernin EVO-moottorisukupolven 2.0 TSI -bensiinimoottori kehittää tehoa 180 kilowattia (245 hv), mikä on 4 kilowattia (5 hv) enemmän kuin aiemman RS-mallin bi-turbodieselmoottorissa. Uusi moottori on myös 60 kg kevyempi kuin edellinen TDI-moottori. Myös kaksi muuta bensiinimoottoria, 1.5 TSI teholtaan 110 kW (150 hv) ja 2.0 TSI teholtaan 140 kW (190 hv), sekä 2.0 TDI -dieselmoottorit 110 kW (150 hv) ja 147 kW (200 hv) ovat Volkswagen-konsernin uusinta EVO-moottorisukupolvea.

Kodiaqin ensiesittely vuonna 2016 merkitsi Škodan onnistuneen mallistolaajennuksen alkua katumaastureihin. Näyttävällä ja tunteisiin vetoavalla muotokielellä, erinomaisella viimeistelylaadulla ja rahalle saatavalla hyvällä vastineella tämä auto välittömästi valloitti asiakkaita ja sai kiitosta autoasiantuntijoilta ja autolehdiltä. Tämän 4,7 metriä pitkän katumaasturin sisätilat ovat poikkeuksellisen suuret. Saatavissa olevat kolmannen istuinrivin istuimet tekevät Kodiaqista seitsemänpaikkaisen. Takaistuimien selkänojat eteen käännettyinä autossa on tavaratilaa peräti 2 065 litraa.

Valmistetaan useassa maassa, kansainvälinen myyntimenestys

KODIAQ-mallien valmistus alkoi Škodan tehtaalla Tšekin Kvasinyssä vuonna 2016. Osana malliston laajentamista katumaastureihin ŠKODA investoi Kvasinyn tehtaan modernisointiin yli 290 miljoonaa euroa vuoteen 2018 mennessä. Kvasinyn tehtaasta luotiin katumaasturituotannon osaamiskeskus. KODIAQ-mallien suuren kansainvälisen kysynnän vuoksi ŠKODA käynnisti suuren katumaasturimallinsa tuotantolinjat myös Kiinassa, Intiassa ja Venäjällä. Maaliskuun 2021 loppuun mennessä KODIAQ-malleja on näiltä kaikilta tehtailta valmistunut yhteensä yli 600 000 kappaletta.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki