Autoilu sähköistyy ja huoltotarpeet muuttuvat. ŠKODA Service -merkkihuollosta löytyy aina uusin tietotaito ja mallikohtainen osaaminen.
Täyssähköautot ja ladattavat hybridit tuovat autojen huoltamiseen uusia tuulia. Vaikka autoilun sähköistyessä jotain jää pois, jotain tulee lisää ja moni perushuollon toimenpide pysyy muutoksista huolimatta ennallaan.
”Nykyautot ovat yhä enemmän liikkuvia tietokoneita. Esimerkiksi täyssähkökatumaasturi ENYAQ iV:ssä on noin 70 erilaista ohjainlaitetta. Sähköistyminen korostaa merkkihuollon erityisosaamista ja sen vaatimaa koulutusta, uusia autojen huoltamiseen ja korjaamiseen vaadittavia laitteistoja sekä mm. merkkihuollossa tehtäviä ohjelmistopäivityksiä”, Škodan tekninen päällikkö Petri Haapaniemi sanoo.
”Sähköautojen huoltaminen ja korjaaminen vaatii erikoisosaamista ja -työkaluja sekä sitä varten eristetyn paikan, jossa toimenpiteet korkeajännitekomponenttien kanssa on turvallista tehdä”, Haapaniemi sanoo.
”Sähköautoja saavat korjata vain tehtävään vaaditun mallikohtaisen koulutuksen saaneet henkilöt.”
PETRI HAAPANIEMI
Jotain uutta, jotain tuttua
Täyssähköauton huoltoväli on ajomäärän mukaan katsottuna polttomoottoriautoon verrattuna pidempi, koska huolto painottuu monien vaihtotoimenpiteiden sijaan tarkastusten tekemiseen. ”Kuitenkin myös sähköautoissa on ajallisesti kiinteät huoltovälit”, Haapaniemi muistuttaa.
Sähköautossa esimerkiksi jarrupalat eivät välttämättä kulu samaan tapaan kuin perinteisillä käyttövoimilla varustetuissa autoissa. Tämä johtuu siitä, että sähkömoottoria käytetään avuksi auton hidastamiseen jarrutustilanteessa, jolloin varsinaisia jarruja käytetään vähemmän.
”Sähköautojen huolto-ohjelmassa on jarrujen osalta enemmän työkohteita, kuten jarrujen puhdistus- ja herkistys luotettavan toimivuuden varmistamiseksi haasteellisissa ilmasto-olosuhteissamme”, Haapaniemi kertoo.
”Vaikka sähköautoissa ei tarvita autoilijoille tuttuja moottoriöljyn, öljynsuodattimen tai jakohihnan vaihtoja, huoltokohteisiin kuuluvat edelleen mm. renkaisiin, koriin, jarrunesteisiin, valoihin sekä raitisilmasuodattimeen liittyviä tarkastuksia. Sähköautoissa tarkistetaan myös auton pohja sekä korkeajännitejärjestelmän komponentit siltä varalta, että akut ja korkeajännitejohtimet ovat kunnossa.”
”Vaikka sähköautoissa ei tarvita autoilijoille tuttuja moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihtoja, huolto-ohjelmaan kuuluu edelleen perinteisiä kohteita kuten auton jarruihin ja koriin liittyviä tarkastuksia”, Petri Haapaniemi kertoo.
Huoltojen pätevyydet kunnossa
ŠKODA Service -merkkihuolloissa pidetään huolta siitä, että kaikki tarvittavat täyssähköautojen ja ladattavien hybridien huolto- ja korjaustöissä tarvittavat pätevyydet ovat aina kunnossa. Vain koulutusten kautta saavutetut pätevyydet mahdollistavat korkeajännitejärjestelmiin kohdistuvien töiden tekemisen.
”Järjestämme jälleenmyyjäverkostollemme ja huoltohenkilöstöllemme mallikohtaisia eMobility-koulutuksia uusimman tiedon ja osaamisen varmistamiseksi. Koulutus koskee kaikkia Škoda-merkin parissa työskenteleviä henkilöitä niin myynnin kuin huollon puolella”, Haapaniemi toteaa.
Koulutus- ja osaamistasot jakaantuvat eri vaativuustasoihin. Perustason koulutuksissa käydään läpi mm. perustietoja sähköautoista ja niiden käyttöön sekä huoltoon ja korjaamiseen liittyviä turvallisuusasioita.
Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien korkeajännitejärjestelmään liittyvien töiden osa-alueet kuuluvat korkeajännitemekaanikkojen ja korkeajänniteasiantuntijoiden osaamistasoon.