22.7.2025
Sähköauto mielessä – onko valintasi Enyaq vai Elroq? Ajankohtaista & Uutta

Auton tarve voimistuu joskus kuin jano auringon paahteessa. Koska tarpeita on monenlaisia ja vaihtoehtoja riittää, on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään. Olisiko sähköauto se oikea janonsammuttaja? Entä mikä vaihtoehto sopisi itse kullekin kuin sade kuivalle maalle?

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Sähköautoja riittää moneen menoon, mutta mitä niistä kannattaisi tietää? Tässä jutussa aiheeseen perehdytään uusinta tekniikkaa edustavien Škodan täyssähkökatumaasturien, Enyaqin ja Elroqin, kautta.

Metsäautotietä lähes äänettömästi lipuvan sähköauton hiljaisuus viehättää. Paikallisia päästöjä tuottamattoman sähköauton moottoreiden rakenne on polttomoottoriautoihin verrattuna huoltovapaampi ja ajoakun lataaminen edullista. Myös nopea lämpeneminen on päivittäin ilahduttava ja miellyttävä ominaisuus, varsinkin talvipakkasilla.

Itse ajaminen sähköautolla vastaa paljolti automaattivaihteisella polttomoottoriautolla ajamista. Tosin suorituskyky on varsinkin liikkeellelähdön jälkeisten ensisekuntien aikana rivakampaa kuin keskivertopolttomoottoriautossa. Tähän vaikuttaa toki se, millä teholla autonsa on valinnut.

Enyaqiin ja Elroqiin on saatavilla mukautuva alustan säätöjärjestelmä DCC, joka parantaa ajettavuutta entisestään.

Ylempänä olevat valot ovat päiväajovalot ja varsinaiset ajovalot ovat alempana. Škoda-logo on nyt tekstinä.

Vääntöä on sähköautoissa tyypillisesti paljon ja sitä voi hyödyntää vaikkapa pienemmän veneen nostossa ja vesille laskussa. Voimalinjan käyttö on äärettömän sujuvaa. Enyaq ja Elroq ovat tilattavissa niin takavetoisena kuin nelivetoisena. Tehoskaala on 125 kW:sta aina 250 kW:iin. Kiihtyvyysarvoina tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Elroq 50 kiihtyy 0-100 km/h yhdeksässä sekunnissa ja RS-malliset Elroqit ja Enyaqit 5,4 sekunnissa.

Nelivetomallit ovat etenemiskyvyn sotureita, jotka eivät pelkää märkää, liukasta tai jyrkkää. Kun yksi pyörä luistaa, muut kolme ovat tukena kuin luotettavat ystävät karaokebaarissa, kun esittää hieman liian kunnianhimoista kappaletta. Auton perään voi huolettomasti kytkeä kärryn, oli keli mikä hyvänsä.

Lataamisen tarve

Osa liikkumisen vaivattomuutta on se, ettei huoltoasemilla tarvitse käydä. Päivittäistä ajamista varten ladattava energia onkin tärkeä pohtimisen aihe. Liikkeelle kannattaa lähteä omiin tarpeisiin sopivasta akkukoosta ja latauspaikoista. Kotona lataaminen on sujuvaa, kunhan latausasema on asiallinen. Lataus on mahdollista hoitaa myös julkisella lataamispaikalla, vaikkapa kaupassakäynnin yhteydessä kerran viikossa.

Hyvä on pohtia sitäkin, mitkä ovat päivittäiset tai usein toistuvat matkat ja niiden pituudet latausmahdollisuudet huomioiden. Lähtökohtaisesti ei tarvitse ostaa pienintä akkua suurempaa, jos valtaosa päivittäisestä ajosta on esimerkiksi alle sata kilometriä ja latauspaikka helposti saavutettavissa.

Elroq 50 -mallin akku tarkoittaa nettokapasiteettina 52 kWh:n suuruista akkua, jonka WLTP-toimintamatka on noin 377 kilometriä. Enyaqissa pienin akku on 60-mallissa – nettokapasiteetiltaan 59 kWh ja WLTP-toimintamatka 434 kilometriä. Lukemat on syytä mieltää kesäkelissä ajettaviksi ja jättää talven varalle puskuria.

Merkittävimmät toimintamatkaan vaikuttavat tekijät, kuten ajonopeus, ulkolämpötila, ilmanvastus moottoritieajossa, ohjaamon lämmittäminen pakkasella sekä peräkärry, nostavat kulutusta – ihan niin kuin polttomoottoriautoissakin.

Pidemmälle matkalle lähtö

Pidempää matkaa ei sähköautolla kannata jännittää, sillä latausverkosto on Suomessa varsin kattava. Latausverkoston hyödyntäminen matka-ajossa toki vaatii pientä perehtymistä. Pitää muuttaa tuttuja toimintatapoja, jos haluaa edetä mahdollisimman joutuisasti. Enää ei ehkä mennä sinne tietylle huoltamolle mökkimatkalla, vaan olosuhteiden mukaisesti uskotaan sähköauton neuvoja, missä kannattaa ladata.

Navigointijärjestelmä arvioi, mikä on nopein tapa matkantekoon. Ennen navigointia kannattaa säätää oikeat toleranssit akun varaustasolle määränpäähän tultaessa.

Sekin on oleellista, että akku latautuu huipputeholla vain sen ollessaan tietyn lämpöinen. Tätä varten keskinäytössä on esilämmityspainike. Pikalatausta ei kannata jättää varsinkaan talvella matka-aamun lähtöhetkeen. Silloin akku on kylmä eikä vastaanota sähköä tehokkaasti. Akku latautuu myös hitaammin viimeisten prosenttien aikana, joten matkaa tehdessä ei ole syytä erikseen odottaa, että akku latautuu 100 prosenttiin.

Isolla akulla pitkälle

Iso akku antaa lähtökohtaisesti enemmän toimintamatkaa suuremman varauskapasiteettinsa vuoksi. Sekä Enyaqin että Elroqin 85-malleissa on mallistojensa suurimmat akut. Tämä tarkoittaa 77 kWh nettokapasiteettia – paitsi RS-malleissa, joista löytyy 79 kWh:n nettokapasiteetti. Kapasiteetin lisäksi on hyvä huomioida pikalatausaika 10 prosentista 80 prosenttiin. Se on kaikissa Enyaq- ja Elroq-malleissa hieman alle puoli tuntia, mikäli latauspisteestä saa riittävästi tehoa.

Latauspisteen on kyettävä antamaan 185 kW, jotta Elroq RS pystyy hyödyntämään koko latauskykynsä. Enyaq Coupé 85:n pisin toimintamatka on 591 kilometriä ja auto latautuu 10 prosentista 80 prosenttiin 28 minuutissa vaadittavan huipputehon ollessa 135 kW.

Enyaq Coupén ilmanvastuskerroin (alkaen 0,229) tekee siitä Škodan nykymalliston aerodynaamisimman auton.

Elroqin dynaamisen muotoilun ansiosta sen ilmanvastuskerroin on alkaen vain 0,26.

Mökkitie ei yllätä, sillä akustot on suojattu erillisellä levyllä, joka on vaihdettavissa ilman akuston irrottamista

Vetokoukun saa tilattua kumpaankin automalliin. Vetokyky on parhaimmillaan 1200 kg.

Mitä pienempi huipputehon tarve on, sitä varmemmin latauspaikalla on tehoa tarjolla. Latureiden tehot vaihtelevat ja muut lataajat jakavat latauspisteen kokonaistehoa. Huipputeho ei kerro koko totuutta latausnopeudesta, vaan tehon pysyminen korkealla koko latauksen aikana. Sen vuoksi ajallinen ilmaisu 10 prosentista 80 prosenttiin on oleellisempi tieto kuin huipputeho.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Esimerkiksi Enyaqin pieniakkuisimmalla 60-mallilla lähdettäessä liikkeelle täydellä akulla voidaan ajaa noin 400 km, pitää 24 minuutin lataustauko ja jatkaa siitä noin 300 kilometriä ajoa. Siinähän sitä onkin jo työpäivän verran ajamista.

Valinnan runsautta

Viisi vuotta sitten ensiesitelty Enyaq on Suomessa suosittu sähköauto, joka siirtyi tänä vuonna uuteen Modern Solid -muotokielen aikaan. Kysyntää mallille on ollut myös maailmanlaajuisesti, ja asiakkaille on toimitettu noin 250 000 Enyaqia. Nykyään tutkaparina on myös kompaktikokoluokan pienempi sähköinen sisar Elroq.

Enyaq on tilattavissa sekä Enyaqina että Enyaq Coupéna. Coupén virtaviivainen muotoilu mahdollistaa erinomaisen 591 kilometrin toimintamatkan. Aerodynaaminen kehitys tulee Škodan Modern Solid -muotokielen mukaisesta keulamuotoilusta, joka on tuttu myös Elroqista.

Kättä liu´uttamalla keulan muotoja pitkin aistii ilman liikeradan. Pinta on samalla sekä terävälinjaisen tarkka että jouhea. Konepellin muotoilussa on tunnusomainen linja, jossa logon kohta on hieman alempana. Tech Deck -maski kätkee taakseen tarvittavat anturit, kun ulospäin näkyy vain kiiltävän musta pinta tai koko keulan matkalle levittyvä ledivalorivistö.

Enyaq ja Elroq täydentävät toisiaan tarjoten erittäin laajan valintapaletin (kuvassa Enyaq).

Molemmat mallit ovat tilattavissa niin takavetoisena kuin nelivetoisena (kuvassa Elroq).

KESSY-järjestelmällä ovien lukitus avautuu avaimen kanssa autoa lähestyttäessä, ja auton lukitseminen on yhtä vaivatonta auton luota pois kävellessä. Älypuhelinsovelluksesta voi varmistaa asian, kuten hoitaa useita muitakin tarvittavia toimenpiteitä käden käänteessä – pysäköintiavustimella varustetussa autossa vaikkapa auton siirtämisen pysäköintiruutuun. Vaihtoehtoisesti autolle voi opettaa reitin pysäköintipaikalle, jonne auto ajaa pyydettäessä automaattisesti.

Enyaq SportLine -mallisena auto on 15 mm matalampi, puskurit ovat korin väriset ja koria koristavat mustat ulkopuolen elementit, kuten sivupeilikotelot, ovien alareunalistat, kattokaiteet ja Škoda-tekstilogo takaluukussa.

Enyaq ja Elroq täydentävät toisiaan tarjoten erittäin laajan valintapaletin. Molemmat tarjoavat mukavat istumapaikat viidelle sekä reilun tavaratilan. Elroqin saa 50-mallisena, joka on edullinen valinta niin ostohetkellä kuin käytössä. Mikäli on tarvetta usein pitkälle toimintamatkalle, katse voisi kääntyä isompiakkuiseen versioon tai Enyaqin suuntaan. Ja kun valitsee Enyaqin tai Elroqin RS-mallisena, samaan pakettiin saa sekä käytännöllisyyden että urheilullisuuden.

Vaihtoehtoja ja valinnanvaraa siis riittää erilaisiin sähköautotarpeisiin. Kun auton tarve alkaa janottaa, sen sammuttaa niin Enyaq kuin Elroq.


Lue lisää Enyaqista tästä linkistä
Lue lisää Enyaq Coupésta tästä linkistä
Lue lisää Elroqista tästä linkistä


Lue myös nämä

Uusi Elroq autotoimittajien koeajossa – lue tuoreet arviot

Škoda mediassa

Uusi Enyaq autotoimittajien koeajossa

Škoda mediassa

Kurkista Škoda-kesän hyvän mielen tunnelmiin

Ajankohtaista & Uutta
Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa