Sami Sarsama pääsi toteuttamaan pitkäaikaisen unelmansa polkemalla porukalla yli Alppien. Kuuteen elämykselliseen ajopäivään mahtui yli 10 000 nousumetriä, lähes 400 kilometriä, haastavia reittejä ja huikeita maisemia. Garda-järvelle laskeutuessa päällimmäisenä oli voittajan fiilis.
Kahdeksan pyöräilijän joukko starttasi maastopyöräreiteille 23.8. Itävallan St. Antonista ammattitaitoisen pyöräilyoppaan opastuksella. Jos alkumatkasta ehti hetken ihailla maisemia, pitkät ja tiukat nousut heti kärkeen palauttivat todellisuuteen.
”Vaikka olimme hyvin valmistautuneita ja reitti oli suunniteltu kuntotasomme mukaan, ylämäkeen polkeminen saattoi alkuun yllättää osan porukasta. Tiesimme reitin vaativaksi ja haastavaksi, mutta tarkoituksena oli ehdottomasti myös nauttia ajamisesta.” Sami kertoo.
”Reitin profiilit vaihtelivat päivittäin. Jokainen päivä käynnistyi nousulla aamiaisen jälkeen ja jokaiseen päivään mahtui useampia nousuja. Kun polkee 3-4 tuntia ylämäkeen yhteen menoon, pitää löytää itselle sopiva vauhti ja rytmi. Emme ajaneet reiteillä koko ajan tiiviissä ryhmässä, mutta taukopaikoilla porukka aina koottiin kasaan.”
”Oli hienoa kohdata Alpit pyörän satulassa”
Haastavuudesta kertoo polkeminen jopa 2700 metrin korkeuteen. Useana päivänä toistuvat pitkät nousut ja vauhdikkaat laskut vaativat kuntoa, jottei matkasta tule pelkkää selviytymistä. Kyse on pitkälti ajotekniikasta. Aina ei voi edes polkea, sillä välillä pyörä on nostettava selkään niin ylä- kuin alamäissä.
Matkan varrella pyöräilijät ajoivat läpi solien Itävallassa, Sveitsissä ja Italiassa. Reitin varrelle osui hienoja kohteita, kuten Fimba Pass, Passo del Gallo, Montozzo Saddle ja Montozzo. Pyöräillessä selässä oli päiväreppu ja matkatavarat kulkivat eteenpäin huoltoauton kyydissä. Alppikylien hotelleissa pääsi yöpymään, palautumaan ja huoltamaan pyöriä.
”Oli hienoa kohdata Alpit pyörän satulassa. Vaikka reitti olisi haastava, se oli myös ennen kaikkea nautittava ja palkitseva. Pyöräilimme kuuden päivän aikana kolmessa maassa. Reissun viides päivä oli se niin sanottu selviytymispäivä, jolloin ajettiin huonossa säässä. Luntakin nähtiin, mutta lumisateessa ei sentään tarvinnut ajaa”, Sami sanoo.
”Maastopyöräily osoitti jälleen hienoutensa”
Kuudes eli viimeinen pyöräilypäivä oli mukavaa laskettelua Garda-järven rannalle helteen ja palmujen keskelle. Tunnelmat voi Samin mukaan tiivistää kahteen sanaan: ”hieno fiilis.”
Matkan seitsemäs päivä oli bonuspäivä, joka vietettiin – kuinkas muuten – pyörän satulassa. ”Oli komea keli ja halusimme vielä ajaa Gardalla. Upea noin 30 kilometrin pituinen Tremalzon alamäkipainotteinen reitti oli kuin kirsikka kakun päälle.”
”Reissu sujui kokonaisuudessaan hyvin: kaikki pääsivät ehjinä päätepisteeseen eikä kukaan joutunut keskeyttämään. Alppien ylitys oli elämys ja saimme toteutettua unelmamme. Näimme viikon aikana hienoja kontrasteja: ylä- ja alamäkiä, vihreitä laaksoja, harmaata kalliota, sinistä taivasta ja valkoista lunta”, Sami Sarsama kuvailee.
"En ole Transalpin jälkeen myymässä pyöriä pois – päinvastoin: uudet seikkailut ovat jo mielessä”, Sami summaa hymyillen ja Transpyrenees-reitistä varovaisesti vinkaten.
Tuskin kone oli laskeutunut Suomeen, kun Sami oli jälleen polkemassa kotoisilla takapihan poluilla. ”Suomessa on upeat polut ja metsät. Alusta, reitit ja profiiit ovat erilaisia kuin Alpeilla, mutta molemmat ovat täydellisiä maastopyöräilyyn.”
Enyaq sopii Samin elämäntapaan
Sami Sarsama tuli skodamagazine.fi:n lukijoille tutuksi vuonna 2024, jolloin hän osallistui Škoda Titan Almeria -maastopyörätapahtumaan Espanjan Andalusiassa. Tuolloin Sami ajoi neljän päivän aikana noin 360 kilometriä ja 6000 nousumetriä. Vaikka kyseessä oli kisa, tärkeintä oli kokemus ja itsensä haastaminen.
Maastopyöräily on Samille elämäntapa. Se tarkoittaa sitäkin, että autoon pitää saada pyörä tai pyöriä mukaan matkaan. ”Käyn paljon Ylläksen suunnalla lomailemassa perheeni kanssa, joten autolta haen tilaa ja turvaa. Autoon pitää mahtua runsaasti harrastetavaraa sekä boxia ja pyöriä katolle.”
Viime vuonna Sami ajoi Kodiaqilla, mutta nyt ajossa on Enyaq. ”Vajaan vuoden kokemuksella voi sanoa, että Enyaq sopii erinomaisesti niin arkeen kuin harrastamiseen. Auto on kaikin puolin asiallinen ajoväline. Lataaminen vaati alkuun pientä totuttelua, mutta sekin lähti nopeasti sujumaan niin kotona kuin reissun päällä.”

"Enyaq sopii erinomaisesti niin arkeen kuin maastopyöräharrastukseen", Sami Sarsama sanoo.
Tiesitkö tätä Alppien ylityksestä?
- Alpit ovat tarjoilleet liikenteellisiä ja fyysisiä haasteita ammoisista ajoista alkaen. Korkeiden huippujen välissä kylistä toisiin risteilevät polut ovat muodostaneet luontevan reittiverkoston niin lähiseudun asukkaille kuin kauempaa tuleville.
- Useat valloittajien, hallitsijoiden tai pyhiinvaeltajien mukaan nimetyt reitit toimivat edelleen kulkuväylinä Alppien yli liikuttaessa. Esimerkiksi Napoleon teki tutuksi Välimeren rannalta Alppien yli vievän ja nimeään kantavan reitin vuonna 1815. Jo paljon aiemmin Karthagon menestyksekäs sotapäällikkö Hannibal joukkoineen ylitti vuoriston norsuilla roomalaisia vastaan taistellessaan.
- Nykyajan alppivalloittajien esikuvana voidaan pitää saksalaista Andreas Heckmairia, joka toteutti vuonna 1989 ensimmäisen Transalp-Tourin maastopyörällä eli usean päivän mittaisen pyöräretken Alppien yli.
