14.8.2023
Škoda Motorsport ja suomalaiset osa 2: 1970–1976 Škoda 110 Ralli

Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien uraa seuraavan juttusarjan toisessa osassa mennään vuosiin 1970-1976, jolloin ralliradoilla tuli tutuksi Škoda 110 -mallilla ja reskiterinumerolla ABC-120 ajanut Markku Saaristo.

Teksti Marko Mäkinen, Kuvat Marko Mäkinen ja Škoda Motorsport

Vuodet: 1970–1976
Automalli: Škoda 110
Tehdaskuljettaja: Markku Saaristo

Škoda Motorsportin ja suomalaisten rallikuljettajien välille muodostui jo yli puolivuosisataa sitten yhteistyöosaamisen suhde, joka jatkuu tänäkin päivänä. Suomalaiskuljettajat ovat vuodesta 1960 kilpailleet ja toimineet lähes jokaisen Škoda-ralliautomallin kehitystyössä.

Vuonna 1970 ralliautoilun aloittaneen Markku Saariston kilpa-autoksi valikoitui takamoottorinen ja -vetoinen Škoda 100, joka myöhemmin vaihtui 110-malliin. Saaristo ajoi rekisterinumerosta ABC-120 tunnetuksi tulleella Škodalla erinomaisen hyvin. Kotimaisissa ralleissa hän saavutti Škodalla lukuisia luokkavoittoja ja hyviä tuloksia myös rallien yleiskilpailuissa.

Menestyksen myötä Škodan silloinen maahantuoja Suomen Koneliike Oy kiinnostui Saaristosta ja ryhtyi tukemaan kuljettajaa. Saariston ajamat tulokset huomioitiin pian myös Škodan autotehtaalla, jonka rakentamilla ralliautoilla Saaristo kilpaili Suomen lisäksi muun muassa Englannissa.

Škodan tehdasautoilla Saariston parhaiksi yleiskilpailun tuloksiksi kirjattiin vuonna 1976 EM SM Hankirallissa ajama viides sija sekä vuotta aiemmin Suomen MM-rallissa Jyväskylässä tehdasautolla saavutettu kolmastoista sija kokonaiskilpailussa. Yleiskilpailun tulokset olivat myös luokkavoittoja ja 1100-kuutioisella moottorilla varustetulla ralliautolla saavutettuina erinomaisia.

Lue osa 1 tästä linkistä: 1960-1963 Škoda Octavia TS

Lue myös

Škoda Motorsport ja suomalaiset osa 1: 1960-1963 Škoda Octavia TS

Ralli

Nämä rallikilometrit eivät hevin unohdu

Ajankohtaista & Uutta

Secto Rally Finland vetää puoleensa – satoi tai paistoi

Ajankohtaista & Uutta