ŠKODA OCTAVIA

Enemmän tilaa, liitettävyysmahdollisuuksia ja tunteita: uusi ŠKODA OCTAVIA

› Uusi OCTAVIA ihastuttaa tunteita herättävällä muotoilulla ja innovatiivisella tekniikalla

› Ensimmäistä kertaa Škodassa: Head Up -tuulilasinäyttö, Shift by Wire -valitsinvipu ja selkäystävälliset Ergo-istuimet

› Voimalinjat: ladattavat hybridit, kevythybridit sekä taloudelliset bensiini-, diesel- ja kaasumoottorit

› Sisätilat: uusi design ja monitasoinen kojelauta

18. helmikuuta 2021. Parempi, tilavampi, turvallisempi, liitettävyysmahdollisuuksiltaan runsaampi ja tunteita herättävämpi kuin koskaan: suosituimman automallinsa neljännellä sukupolvella ŠKODA astuu uusiin mittoihin. Uusi OCTAVIA on edeltäjämallia pidempi ja leveämpi. Sen tavaratila on vieläkin suurempi. Uuden ŠKODA-muotokielen mukaisella ulkonäöllään se herättää entistäkin vahvempia tunteita. Uusissa sisätiloissa yhdistyvät erinomainen väljyys ja toimivuus korkealaatuisiin materiaaleihin ja nerokkaisiin yksityiskohtiin. Innovatiiviset liitettävyysmahdollisuudet ja uudet avustinjärjestelmät vievät suursuositun Octavian mukavuuden ja turvallisuuden uudelle tasolle.

Octavian uudet voimalinjat: kevythybridi, lataushybridi ja biokaasu. PDF tästä linkistä

Nykyajan Octavian ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1996, ja nyt neljännen sukupolven myötä automerkkimme sydän ja sielu jatkaa menestyksen tiellä. Octavioita on valmistettu vuosien mittaan jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta. OCTAVIA on saavuttanut aseman Škodan tunnetuimpana mallina. Siihen on ollut selvät syyt: OCTAVIA on muotoilultaan ja tekniikaltaan nykyaikainen, taloudellisen tehokas, äärimmäisen käytännöllinen ja korkealaatuinen. Se on sisältä erittäin tilava, ja se tarjoaa erinomaisen hyvän vastineen rahalle.


Suurempi ja kauniimpi

OCTAVIA on kasvanut kokoa, ja nyt uusien mittasuhteiden sekä ŠKODA-muotokielen uusimpien piirteiden ansiosta se on kauniimpi ja dynaamisempi. OCTAVIA on nyt 4 689 millimetriä pitkä. Se on 19 mm edeltäjämallia enemmän (Combi 22 mm). Leveyttä on tullut 15 millimetriä lisää. Tämän kokoluokan autojen suurin tavaratila on suurentunut Combi-mallissa 30 litralla 640 litraan. Liftback-mallin tavaratilan koko on nyt 600 litraa, mikä on 10 litraa edeltäjämallia enemmän. Uusi etuhelma ja teräväpiirteiset, matalammat ajovalot ovat keulan visuaaliset kohokohdat. Ajovaloissa lähi- ja kaukovalot sekä päivävalot tuotetaan ledeillä. Myös takavalot, jarruvalot ja sumuvalot on toteutettu ledeillä. Uudet matalammat kattokaiteet korostavat Combi-mallin pitkäksi vedettyä siluettia, ja liftback-mallin ulkonäössä on selvästi coupémaisia piirteitä. Jopa 19-tuumaiset kevytmetallivanteet tuovat ulkonäköön jyhkeyttä. Saatavissa on myös urheilullista tyyliä ja olemusta korostava Dynamic-paketti, joka tuo mukanaan esimerkiksi madalletun sport-alustan, sport-ohjauspyörän, sport-etuistuimet ja lukuisia mustia yksityiskohtia, kuten kattokaiteet (vain Combi), takaspoilerin (vain liftback), sivuikkunalistat ja etumaskin.

Uusi sisätilakonsepti ja monitasoinen kojelauta

Octaviassa on nyt uusi nahkaverhoiltu kaksipuolainen monitoimiohjauspyörä, joka on lämmitettävä. Siinä on uudenlaiset näppäimet ja rullattavat säätimet, joilla voi käyttää lukuisia eri toimintoja (esimerkiksi lämmitystä) irrottamatta käsiä ohjauspyörästä. Uudenlainen kojelauta on modulaarinen ja monitasoinen, ja sitä hallitsee keskellä vapaasti seisova, jopa 10-tuumainen keskusnäyttö.

Keskikonsoli on tyylikäs, selkeä ja sen kruunaavat krominväriset osat. Myös uusissa oviverhouksissa ja ovenkahvoissa on krominvärinen koristelu. Uudet pehmeäpintaiset materiaalit luovat sisätiloihin korkeatasoisen ilmeen. Style-varustelussa vakiona oleva LED-tunnelmavalaistus valaisee etuoviverhouksia, kojelautaa ja jalkatiloja. Saatavilla on peräti 30 värivaihtoehtoa, ja kojelautaan sekä etuoviverhouksiin voidaan haluttaessa valita eri väri kuin jalkatiloihin.

Ensimmäistä kertaa Head Up -tuulilasinäyttö ja selkäystävälliset Ergo-etuistuimet

Saatavissa olevat, selälle erityisen hyvät Ergo-etuistuimet sisältävät hierontatoiminnon. Ne ovat nyt ensimmäistä kertaa tarjolla ŠKODA-automalliin. Ergo-etuistuimissa on myös istuintuuletus ja ne ovat saaneet saksalaisen Terve selkä -yhdistyksen sertifikaattimerkinnän. Toinen uutuus on Head Up -tuulilasinäyttö. Se heijastaa ajamisen kannalta tärkeät tiedot kuten ajonopeuden, navigoinnin opastuksen, tunnistetut liikennemerkit ja kuljettajan avustinjärjestelmien tiedot suoraan tuulilasille. Ensimmäistä kertaa Octaviaan on nyt saatavissa myös kolmialuesäätöinen Climatronic-ilmastointiautomatiikka ja KESSY-järjestelmässä (avaimeton keskuslukitus ja käynnistys) keskuslukituksen avaaminen ja sulkeminen toimii nyt myös takamatkustajien ovenkahvoista. Vakiovarustukseen sisältyy ensimmäistä kertaa Octaviassa myös sähkömekaaninen seisontajarru. Uuteen ŠKODA Octaviaan ovat tarjolla lisäksi sisämelutasoa alentavat laminoidut etusivulasit.

DSG-vaihteiston Shift by Wire -valitsinvipu ja Matrix LED -ajovalot

Uusi OCTAVIA on ensimmäinen ŠKODA, jossa DSG-vaihteiston valitsinvipu toimii Shift by Wire -tekniikalla. Valitsinvivun käskyt välittyvät vaihteistolle elektronisesti. DSG-vaihteiston perinteisen valitsinvivun paikalla keskikonsolissa on kytkentämoduuli. Siinä on pieni keinukatkaisin, jolla valitaan ajoalue. Pysäköintiasento (P) valitaan painikkeella. Saatavilla olevissa Matrix LED -ajovaloissa kaukovalot voidaan pitää jatkuvasti päällä häikäisemättä muita tienkäyttäjiä. Animoiduilla saattovaloilla ja dynaamisilla suuntavilkuilla varustettuja täys-LED-takavaloja koristavat kristallimaiset elementit.

Uusia turvallisuusjärjestelmiä ovat esimerkiksi Collision Avoidance Assist - Törmäyksen väistöavustin. Muita uuteen Octaviaan saatavilla olevia turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä ovat esimerkiksi Side Assist - Kaistanvaihtovaroitin sekä ennakoiva ja mukautuva vakionopeuden säädin. Yhdessä liikennemerkkien tunnistuksen ja mukautuvan kaista-avustimen, liikenneruuhka-avustimen ja hätätilanneavustimen kanssa ne muodostavat kattavan Travel Assist -ajoavustinkokonaisuuden. Ohjauspyörän Hands On -tunnistuksella valvotaan, pitääkö kuljettaja kiinni ohjauspyörästä. Jopa kymmenen turvatyynyä, mukaan lukien kuljettajan polviturvatyyny ja saatavilla olevat takasivuturvatyynyt sekä keskiturvatyyny, suojaavat kuljettajaa ja matkustajia.

Uudet vaihtoehtoiset voimanlähteet ja taloudelliset moottorit

OCTAVIA ei koskaan aiemmin ole ollut yhtä taloudellinen ja ympäristövastuullinen kuin nyt neljännen sukupolven mallin voimanlähteiden myötä. Ensimmäistä kertaa tarjolla ovat ladattavat hybridimallit OCTAVIA iV ja OCTAVIA RS iV (ks. sivu 19). Ladattavassa OCTAVIA iV -hybridimallissa on 1.4 TSI -bensiinimoottori ja sähkömoottori, joiden yhteisteho on 150 kW (204 hv). Korkeajännite-litiumioniakun (37 Ah/13 kWh brutto) sähköenergialla voidaan ajaa pelkästään sähköllä jopa 69* kilometriä (WLTP). Osassa edelleen kehitettyjä bensiinimoottoriversioita käytetään nyt edistyksellistä kevythybriditekniikkaa. Dieselmoottorit ovat uusinta EVO-sukupolvea, ja niiden typpioksidipäästöt ovat jopa 80 prosenttia aiempaa pienemmät. OCTAVIA-malliston moottoreiden tehot ovat välillä 81 kW (110 hv) ja 150 kW (204 hv). OCTAVIA RS -mallistossa sekä bensiiniversion, että ladattavan hybridiversion teho on jopa 180 kW (245 hv).

OCTAVIA G-TEC -kaasuhybridin kaasusäiliöiden yli 17 kilogramman kaasumäärä riittää jopa noin 500 kilometrin ajamiseen ympäristövastuullisesti ja taloudellisesti pelkällä kaasulla.

Uudet 1.0 TSI- ja 1.5 TSI -bensiinimoottorit edustavat uusinta EVO-sukupolvea. DSG-vaihteisten versioiden yhteydessä hyödynnetään e-TEC-kevythybriditekniikkaa. Litiumioniakun ja hihnakäyttöisen käynnistingeneraattorin avulla otetaan talteen jarrutusenergiaa, joka muunnetaan sähköksi. Tällä voidaan tukea polttomoottoria esimerkiksi siten, että kiihdytyksissä saadaan vapautettua käyttöön jopa 12 kW lisätehoa.

2.0 TDI EVO -dieselmoottoreiden pakokaasun jälkikäsittelyssä käytetään AdBlue®-lisäaineen kaksoissuihkutusta kahden peräkkäin asennetun katalysaattorin etupuolelle. Tarjolla olevassa mukautuvassa alustan säätöjärjestelmässä (Dynamic Chassis Control) ajoasetusvalinnat voi tehdä nyt kosketusnäytön kautta liukusäätimellä, jolla kuljettaja voi vaikuttaa entistä tarkemmin auton iskunvaimennuksen ominaisuuksiin. Lisäksi tehdyt ajoasetusvalinnat vaikuttavat esimerkiksi ohjauskäyttäytymiseen ja DSG-vaihteiston toimintaan.

Uusimmat tietoviihdejärjestelmät ja edelleen kehitetty Virtual Cockpit -mittaristo

Octaviaan on tarjolla uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmät, joiden näyttöjen koko on jopa 10 tuumaa. Molempia tietoviihdejärjestelmiä (Bolero ja Columbus) voi käyttää myös eleohjauksella tai puheohjausjärjestelmällä eli Škodan digitaalisella Laura-avustajalla. Lisäksi Columbus-järjestelmässä on mahdollisuus zoomata navigoinnin karttaa samanaikaisesti eri mittakaavoissa tietoviihdejärjestelmän ja Virtual Cockpit -mittariston 10,25-tuumaisessa näytössä. Kartan zoomaustoimintoa käytetään ohjauspyörän hienostuneella rullasäätimellä ja tietoviihdenäytön alapuolella sijaitsevalla kosketusliukusäätimellä, jolla säädetään myös äänenvoimakkuutta.

Autoon asennetun eSIM-datayhteyden avulla OCTAVIA on aina online; siten uusimpien ŠKODA Connect -online-mobiilipalvelujen käyttö onnistuu lähes kaikkialta. ŠKODA Connect -palvelukokonaisuuteen sisältyvät Proactive Service -palvelut (sis. mm. Ajouturva-puhelu ja huoltokäyntisuunnittelu), auton monipuoliset Remote Access -etäkäyttötoiminnot (sis. mm. lukituksen etäkäyttö ja polttoainetoimisen lisälämmittimen käyttö, jos varusteena) sekä Infotainment Online -palvelut (sis. mm. navigoinnin online-liikennetiedot, online-reitinlaskenta ja online-karttapäivitykset). Autossa on varusteena jopa viisi USB-C-liitäntää: Niistä kaksi sijaitsee keskikonsolin etuosassa medialaitteiden lataamiseen tai tiedonsiirtoon, ja niiden lisäksi on vielä kolme, joista kaksi on keskikyynärnojan takaosassa ja yksi on kattokonsolissa taustapeilin lähellä. Näitä liitäntöjä voidaan käyttää vain laitteiden lataamiseen. Keskikonsolin etuosassa sijaitseva Phone Box -matkapuhelinlokero mahdollistaa yhteensopivan, Qi-standardin mukaisen älypuhelimen langattoman latauksen. Akustisesti optimoitu sisätila ja uusi lisävarusteinen CANTON Sound System -äänentoistojärjestelmä takaavat erinomaisen äänentoiston.

Innovatiiviset Simply Clever -ratkaisut

Škodalle tyypillisiin Simply Clever -ratkaisuihin lukeutuu nyt dieselautoissa uutuutena AdBlue®-säiliön täyttöputki, johon sopii nyt myös täyttöpistooli, joten erillistä täyttöpulloa ei tarvita. Takana matkustaville on nyt ensimmäistä kertaa ŠKODA-automallissa matkapuhelintasku molempien etuistuimien taustoissa. Uutuutena OCTAVIA Combiin on saatavissa erityiset mukavuuspääntuet takasivuistuinten niskatukiin, ja takamatkustajien mukavuutta lisäävät takasivulasien aurinkosuojarullaverhot. Etuoviverhouksien sateenvarjolokeroihin voidaan nyt sateenvarjon sijasta laittaa lumiharja. Suppiloksi avautuva lasinpesunestesäiliön korkki löytyy nyt myös uudesta Octaviasta.

MEDIALAATIKKO
Kuvat: ŠKODA AUTO

Lataa kaikki