7.2.2023
Läpi lumen ja tuiskun – Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV Koeajossa

Nelivetoinen Enyaq Coupé RS iV eteni vauhdikkaasti Kurkijärven jääradalla Kuusamossa.

Jos ajossa on täyssähköinen, tilava, tyylikäs, sporttinen ja nelivetoinen coupé-katumaasturi, sitä on lähdettävä ulkoiluttamaan pitkän kaavan kautta. Nokka otetaan etelästä kohti pohjoista ja katsotaan, mihin tie vie.

Teksti: Sari Okko, Kuvat ja video: Esko Tuomisto

Katso video

Kuusamossa Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV teki vierailun Kurkijärven rannalta löytyvälle Pätsi Racing -jääradalle.

-

Joulun ja uudenvuoden välipäivinä on hyvä aika nostaa – tässä tapauksessa kuvainnollisesti – kytkintä. Pääkaupunkiseudun joulua edeltänyt lumi-inferno on muuttunut sateiseksi harmaudeksi, jäätyneiksi pihoiksi ja läsähtäneiksi hangiksi. Ainoa oikea suunta on pohjoinen.

Pitkän matkan koeajoautoksi lähtee punaista energiaa huokuva Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV. Merkinnät kertovat, että kyseessä on Škoda-malliston tehokkaimmaksi lukeutuva sporttinen, nelivetoinen ja täyssähköinen coupé-katumaasturi.

Säätiedotus puolestaan kertoo, että ajomatkalle on luvassa lunta, räntää, sadetta, jäätä, sohjoa, liukkaita taipaleita ja vaihtelevia olosuhteita. Nyt on auto paikallaan. Retkikunta starttaa matkaan etelän pimeässä aamussa.

Navigaattori näyttää reitin Helsingistä Kuusamoon sekä ehdottaa tarvittavat paussit latauspaikkoineen.

Edessä 810 kilometriä

Startti osoittaa, ettei navigaattoriin näpytelty Helsinki-Kuusamo -reitti päästä 810 kilometrillään helpolla. Lumen ja rännän välimaastossa vihmova ajokeli haastaa jo Lahden moottoritiellä. Menoliikennettä on kuitenkin yllättävän vähän ja liikenne soljuu aamun hämärässä jouhevasti eteenpäin.

Kartanlukijalla on aikaa tutustua 13-tuumaisen tietoviihdenäytön lukuisiin ominaisuuksiin. Älykkäästä ilmastoinnista löytyy heti kärkeen Hyvä näkyvyys -toiminto, joka pitää tuulilasin kirkkaana ja sulana.

Kuljettajan keskittymistä helpottaa myös Head Up -tuulilasinäyttö, joka heijastaa näkökenttään oleellista tietoa ajonopeudesta, tunnistetuista liikennemerkeistä, aktiivisista avustinjärjestelmistä ja ajoakun varaustasosta. Näytettäviä tietoja, niiden sijaintia, väriteemaa ja kirkkautta voi säätää omien toiveiden mukaan.

Koko matkustamon iloksi auto lämpenee nopeasti ilman esilämmitystäkin, joten talvitakit ja pipot voi nakata takapenkille heti alkumetreillä. Kylmänäppinen kiittää ohjauspyörän lämmitystä.

Tietoviihdejärjestelmän 13-tuumainen näyttö kertoo muun muassa latauksen tilan ja toimintamatkan.

Latauspaussin paikka

Latauspysähdysten suunnittelu on helppoa, sillä navigaattori kertoo avuliaasti latausasemavaihtoehdot etäisyyksineen suunnitellulla reitillä. Järjestelmä näyttää tulevissa latauspaikoissa myös arvion ajoakun jäljellä olevasta varaustasosta saavuttaessa asemalle, ja mikäli latauspiste on poissa käytöstä, sekin kerrotaan. Tietoviihdejärjestelmästä ja digitaalisesta mittaristosta voi seurata koko ajan latauksen tilaa ja toimintamatkaa.

Navigaattorin viitoittamalla tiellä ensimmäinen latauspaussi pidetään kahden ja puolen tunnin ajomatkan jälkeen Mikkelissä – tulevia kilometrejä ennakoiden. Oletetusta lomasesongista huolimatta latausasemalla ei ole ruuhkaa, joten neljästä latauspisteestä kaksi on sattuvasti vapaana. Tämäkään tieto ei tosin tule lataajille yllätyksenä, sillä sekin tiedettiin ennakkoon.

Ensimmäinen pitstop tarjoaa oivan hetken jaloitteluun ja aamupäiväkahville.

Sporttiseen huippumalliin saatavissa olevassa RS Suite -designvalinnassa istuinverhoiluna on musta rei’itetty nahka harmain terein ja kontrastisaumoin. Enyaq-mallien sisustuksen designvalinnoissa käytetään luonnonmateriaaleja, ympäristövastuullisesti valmistettuja materiaaleja ja kierrätysmateriaaleja.

Kylmä kuluttaa enemmän

Matka-auto on mallisarjansa tehokkain: kahden sähkömoottorin suurin yhteisteho on 220 kW (299 hv). Tällä teholla RS lupaa tarjota dynaamisia ajoelämyksiä huippunopeudella 180 km/h ja kiihtyvyydellä nollasta sataan 6,5 sekunnissa. Progressiivinen ohjaus on vakiona.

Aloittelevan sähköautoilijan on hyvä tiedostaa, etteivät kesät ja talvet ole energiankulutuksen ja lataamisen kannalta samanlaisia keskenään. Mitä kylmempää on, sitä enemmän ajoakun varauksesta kuluu lämmittämiseen. Pitkässä maantieajossa kylmän vaikutus sähkön kulutukseen on kuitenkin pienempi kuin lyhyillä pätkillä, joilla auto ehtii jäähtyä pysähdysten aikana.

Myös ilmanvastuksella on vaikutusta. Enyaq Coupé RS iV:n ilmanvastuskerroin (cd alkaen 0,234) kertoo hyvästä aerodynamiikasta, mutta maantienopeuksilla ja kylmässä ilmanvastus väistämättä kasvaa.

Vaikka kesäinen ja talvinen toimintamatka poikkeavat toisistaan, asiaan voi vaikuttaa. Tällä matkalla ei haeta huippunopeuksia, vaan pyritään taloudelliseen ja turvalliseen matkantekoon. Koska talvikulutusta voi kompensoida ennen kaikkea ajonopeutta laskemalla, matkavauhdiksi valitaan keskimäärin 80 km/h.

Kylmä ajokeli vaikuttaa myös lataamiseen, joten matkaa suunnitellessa kannattaa varautua siihen, ettei lämpimien ilmojen latausnopeuksiin talvella päästä.

Koska kilometrejä Kuusamoon riittää, matkustajilla on hyvä tilaisuus tutustua ohjaamon RS Suite -design- valinnan tyyliin – istuinten mustaan nahkaverhoiluun sekä kojelaudan ja ovien hiilikuitujäljitelmällisiin koristelistoihin. Erityishuomion saavat mukavat ja tukevat sport-etuistuimet, joiden syleilyssä pitkä matka sujuu miellyttävän mukavasti.

Tilaa ja tunnelmaa riittää paitsi edessä myös takana. Takapenkkiläiset saavat nauttia lisävarusteisesta takasivuistuinten lämmityksestä sekä keskipaikan selkänojasta avautuvasta mukitelineellisestä kyynärnojasta. Tavaratila on perustilavuudeltaan 570-litrainen,

fiksusti muotoiltu, helposti muunneltavissa ja Simply Clever -verkkojärjestelmällä varustettu. Tähän takakonttiin mahtuu matkatavara poikineen ja vieläpä hyvässä järjestyksessä.

Lähdöstä laskettuna viiden tunnin ja noin 450 kilometrin jälkeen on toisen paussin paikka. Eihän sitä voi vastustaa, kun Lapinlahdella mainostetaan ”mualimanmatkoojan pyssääspaekkaa”. Samalla ruokitaan autoa sähköisellä välipalalla Matin ja Liisan asemalla.

Tehokkaat Matrix LED -ajovalot tuovat matka-ajoon mukavuutta.

Valoisasti ja näyttävästi

Valoisa aika lyhenee, mitä pohjoisemmaksi tie vie. Pimeillä hetkillä loistamaan pääsevät Matrix LED -ajovalot. Valojen ansiosta autolla voi ajaa turvallisesti kaukovalot päällä muita tienkäyttäjiä häikäisemättä. Kun tuulilasin kamera tunnistaa vastaantulevan tai edellä ajavan ajoneuvon tai muun heijastavan kohteen tai valonlähteen, valotekniikka sammuttaa valokuviosta yksittäisiä osia tarpeen mukaan.

Auton perästä löytyvät vakiovarusteisiin kuuluvat täys-led-takavalot dynaamisilla suuntavilkuilla ja saattovaloanimaatiotoiminnolla. Keulan vakiovarusteisiin kuuluu pimeässä vastaantulijoita ilahduttava valaistu Crystal Face -etumaski 131 ledillään.

Travel Assist -ajoavustinkokonaisuuteen kuuluva mukautuva vakionopeudensäädin pitää vauhdin tasaisena, joten matka taittuu kuin itsestään. Vaikka maantie on osin lumen peitossa, mukautuva kaista-avustin löytää merkit ja ohjaa raiteille. Liikenneruuhka-avustin ei tällä reissulla pääse esittäytymään, sillä menoliikenne on minimaalista. Muutama ohitus kertoo, että autosta löytyy vaivattomasti voimaa ripeisiin liikkeisiin.

Kun auto on latauksessa, kuljettajalle ja matkustajille avautuu sopiva tilaisuus vaikka jaloitteluun tai välipalan haukkaamiseen. Viimeinen lataus reitin varrella suoritettiin Suomussalmella Kiantajärven rannassa.

Illan viimeinen ateria

Matka etenee kohti Lapin rajaa jatkuvaa lumipyryä vastaan. Kolmas tauko pidetään liki kahdeksan tunnin ajamisen jälkeen Suomussalmella, josta löytyy jälleen vapaata latauskapasiteettia. Se otetaan vastaan tauon kunniaksi samalla, kun kuskit polkaisevat happihyppelylle.

Loppumatkan aikana voi kurkistaa vielä kojelaudan MODE-näppäimen tarjontaan. Ajoasetusten Eco, Comfort, Normal ja Sport avulla auton luonnetta voi säätää mieleisekseen. Viidentenä vaihtoehtona Enyaq Coupé RS iV:ssä on muun muassa liukkaille tienpinnoille suunniteltu ja paremman vetopidon takaava Traction-ajoasetus, joka pitää nelivedon jatkuvasti kytkeytyneenä ryömintänopeuksissa. Tälle vaihtoehdolle on haastavissa talviolosuhteissa kysyntää.

Päivän viimeinen neljännes vie Kuusamon keskustaan. Kuten auton näyttö jälleen kertoo, latauspisteitä riittää.

Kokemus osoittaa pian, että päivällä latauspisteet ovat kauppakeskusten pihoilla ajoittain varattuja, mutta illemmalla riittää tilaa ja valinnanvaraa – viimeistään silloin, kun kaupat sulkeutuvat. Illan viimeisellä lataamisella varmistetaan seuraavan aamun toimintavalmius.

Sähköistä mukavuutta ja lumivaippaan kääriytynyt Rukatunturi.

Enyaq kohtaa jääradan

Koska Kuusamossa ollaan, Enyaq Coupé RS iV kurvaa hyvin levätyn yön jälkeen ja akku ladattuna Kurkijärven jääradalle, jossa autourheiluharrastaja Kalle Pätsi lähtee ottamaan mittaa täyssähköautosta.

Noin kilometrin mittainen jäärata on tältä talvelta korkkaamaton. Jään paksuus on kolmisenkymmentä senttiä, penkat pehmeät ja rata valmiina käyttöön ohuella lumipeitteellä höystettynä.

Kukapa voisi vastustaa mahdollisuutta. Kalle on elementissään, onhan hän autourheiluperhettä ja -sukua. ”Aina meillä on rakennettu ralliautoja ja ajettu”, Kalle kuittaa ja muistelee ajaneensa peltoautoa noin viisivuotiaasta alkaen.

Repertuaariin on vuosien saatossa kuulunut motocrossia, rallicrossia, mönkijöitä, moottorikelkkoja, moottoripyöriä ja pienlentokoneita. ”Kaikki ajaminen on hauskaa ilonpitoa. Jos jotain uutta vielä voisi ajatella ajavansa, niin täyskokoista lentokonetta.”

Myös Enyaq Coupé RS iV on uusi tuttavuus.

Autourheiluharrastaja Kalle Pätsi otti mittaa täyssähköautosta ja jääradasta.

Vauhtia, valleja ja lumipölyä

Jääradalla ajaminen on oma lajinsa, johon vaikuttaa moni asia, kuten se, millaisella autolla ajetaan. Vaikka Enyaq Coupé RS iV ei ole ralliautoksi syntynyt, se kantaa Škodan pitkään Rally Sport -historiaan viittaavia RS-logoja.

Jääradan harjoituskierros täyssähköautolla ja kitkarenkailla on Kallelle ensimmäinen laatuaan. Harjoituskierros on myös kauden ensimmäinen henkilöautolla, sillä tähän asti rataa on ajettu traktorilla.

Jääradan mutkaprofiili vaihtuu vuosittain. Ensimmäisten kierrosten jälkeen Kalle jo tietää, missä kohdassa kauden aikana ajetaan todennäköisimmin penkkaan. Kokeneen kuskin käsissä Enyaq Coupé RS iV kuitenkin pysyy vakaasti radalla eikä valli kutsu. Tunnelman maksimoinniksi auton luistonestojärjestelmä napataan väliaikaisesti pois päältä.

”Auto tottelee hienosti ja vastaa kaasuun. Polkimella riittää ruutia. Hyvin kiihtyy ja kitkat pitävät, kun jään pinnalla on vähän lunta. Samalla saadaan perästä komea lumipöly”, Kalle hymyilee.

Kun radan pohja alkaa kierros kierrokselta kiillottua, liukkaus ja luisto lisääntyvät. Enyaq Coupé RS iV on tehnyt kuljettajaansa vaikutuksen. ”Kiva auto. Jos ei tulisi joka talvi ostettua uutta kelkkaa, tällaisen voisi laittaa itsellekin. Kyllä ajaisin.”

Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV pysyi hyvin ajolinjalla. Kitkarenkaat ja neliveto pelasivat jääradalla hienosti yhteen.

Talviajossa maltti on valttia

Jääradalla on jääradan olosuhteet, mutta liukasta löytyy Suomen vaihtelevissa olosuhteissa pitkin talvea. Luistonestojärjestelmä estää vetävien pyörien luistamista kiihdyttäessä, jolloin saadaan mahdollisimman hyvä pito auton vetävien pyörien ja tienpinnan välille.

Liukkaalla kelillä myös ESC-ajonvakautusjärjestelmän merkitys korostuu. Se estää auton luisuja ja niistä johtuvia hallinnan menetyksiä jarruttamalla oikea-aikaisesti yksittäisiä pyöriä ja vähentämällä moottorin tehoa. Vaikka järjestelmä auttaa hallintaa, sekään ei pysty kumoamaan fysiikan lakeja, jos vauhtia on liikaa.

”Talviajossa maltti on valttia: jäätä voi olla vaikka tie ei liukkaalta näyttäisikään. Talvella keliolosuhteet voivat muuttua äkillisesti, joten tärkeintä on ennakointi ja omaan ajotaitoon sopiva tilannenopeus. Ajamiseen vaikuttaa luonnollisesti sekin, onko autossa etuveto, takaveto vai neliveto. Ja kuten aina, myös talviajossa kevyt kaasujalka palkitaan pidempänä toimintamatkana”, Kalle sanoo.

Yli 800 kilometrin matka Helsingistä Kuusamoon ja takaisin sujuu leppoisasti molempiin suuntiin kolmen latauksen taktiikalla.

Kolmen latauksen taktiikka toimii

Kahden päivän vierailu Kuusamossa näyttää suomalaisen talven parhaat puolet. Lunta voisi viedä vaikka tuliaisiksi etelään, jossa pakkanen on vaihtunut plussan puolelle ja vesisateeksi.

Paluumatka sujuu samalla rytmillä kuin menomatka eli kolmen tauon ja latauksen taktiikalla. Matkalla vahvistuu, etteivät pitkät talvimatkat täyssähköautolla ole enää eksoottista tulevaisuutta vaan tätä päivää.

Sähköautoiluun liittyy myös sosiaalinen ulottuvuus. Latauspisteillä vaihdetaan kanssakulkijoiden kesken kokemuksia ja keskustellaan mistäpäs muusta kuin lataamisesta ja muista sähköautoiluun liittyvistä aiheista.

Enyaq Coupé RS iV on näyttänyt talviajon kyntensä.

Powerpass – lataa helposti

Powerpass on nerokas latausratkaisu, joka mahdollistaa vaivattoman lataamisen yhdellä kortilla lähes kaikkialla Euroopassa.

Powerpass-latauskortin hankkineiden autoilijoiden käytettävissä on jo yli 290 000 latausasemaa ympäri Eurooppaa. Näistä yli 2 000 on kansainvälisten valtateiden varsille sijoitettuja ja täyssähköautojen lataamiseen tarkoitettuja Ionity-suurteholatausasemia.

Škoda iV -täyssähköautoille on kolme lataustapaa julkisilla latausasemilla: AC-lataus vaihtovirralla, DC-pikalataus tasavirralla ja Ionity-suurteholataus tasavirralla. Kaikki lataustavat on saatavilla jokaisessa Powerpass-tariffissa, joita ovat Charge Free, Simply Charge ja Charge Faster. Kun aktivoit valitsemasi lataustariffin, Powerpass tarjoaa maakohtaiset lataushinnat ja selkeän kuukausittaisen laskutuksen.

Enyaq Coupé iV -täyssähkökatumaasturin hankkiva autoilija saa edullisemmat lataushinnat vuodeksi. Jos valitset Simply Charge- tai Charge Faster -lataustariffin, saat sopimuksen alennetulla kuukausimaksulla ensimmäisen vuoden ajaksi.

Lue lisää: skoda.fi

Lue myös

Škoda Enyaq RS iV:llä driftattiin jäällä uusiin ennätyksiin

Ajankohtaista & Uutta

Valoisasti pimeässä – joko tunnet Matrix LED -ajovalot?

Ajankohtaista & Uutta

Huskyn taikaa

Lifestyle