19.8.2024
Miksi vaihteenvalitsimen paikkaa siirrettiin? Ajankohtaista & Uutta

Uudet shift-by-wire-automaattivaihteistot ovat tuoneet muutoksia Škoda-autojen sisätilojen toteutukseen. Uuden sukupolven Superb- ja Kodiaq-malleissa automaattivaihteiston valitsin sijaitsee ohjauspyörän tuntumassa. Tämän myötä valitsin on entistä helpommin kuljettajan ulottuvilla ja samalla keskikonsolista vapautuu tilaa muihin tarkoituksiin.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Perinteisesti vaihteenvalitsin on sijainnut keskikonsolissa. Neljännen sukupolven Superbissa ja toisen sukupolven Kodiaqissa näin ei enää ole. Näissä uusissa automalleissa automaattivaihteiston valitsin on siirretty keskikonsolista ohjauspyörän tuntumaan.

Uuden sukupolven Superb- ja Kodiaq-malleissa automaattivaihteiston valitsin sijaitsee ohjauspyörän tuntumassa

Vaihteenvalitsimen uuden paikan syy on selvä: sisätilojen käyttömahdollisuudet paranevat.

"Kun siirsimme vaihteenvalitsimen ohjauspyörän tuntumaan, paransimme kuljettajan ergonomiaa ja saimme lisää säilytystilaa keskikonsoliin. Tämä on linjassa Škodan nykyisten brändipiirteiden kanssa", Škoda-automallien sisätilojen rakennesuunnittelusta vastaava Radoslav Horák kertoo.

"Brändimme tunnetaan käytännöllisyydestä. Siirtämällä vaihteenvalitsimen pois keskikonsolista saimme vapautettua etuistuimien väliin lisää tilaa tavaroiden säilytykseen ja muille toiminnoille. Muutos on myös yksi askel enemmän kohti symmetristä sisätilaa, jossa keskikonsoli ei ole tarkoitettu vain kuljettajalle, vaan myös autossa matkustaville", sisätilasuunnittelija Dimitrios Darkoudis lisää.

Tekninen kehitys kohti automaattivaihteistoja

Radoslav Horákin mukaan tämänkaltainen tekninen muutos oli haastava toteuttaa. Vasta viime vuosien teknisen kehityksen ansiosta vaihteenvalitsin on voitu siirtää lähemmäs kuljettajan käsiä. Muutos edellyttää ennen kaikkea automaattivaihteistoa.

"Automaattivaihteistot ovat kasvattaneet suosiotaan ja jatkaneet yleistymistään. Ne myös vaikuttavat suotuisasti polttomoottoriautojen pakokaasupäästöihin. On selvää, että automaattivaihteisto tulee voittamaan, vaikka siihen meneekin vielä aikaa. Tämän suuntauksen myötä tarjoammekin uusista Kodiaq- ja Superb-malleista ainoastaan automaattivaihteisia versioita", Horák toteaa.

Keskikonsolissa on lisää säilytystilaa kuljettajan ja matkustajien tarpeisiin, kun vaihteenvalitsin on siirretty ohjauspyörän tuntumaan

Vaihteenvalitsimen uusi sijoitus edellyttää paitsi automaattivaihteistoa, myös shift-by-wire-tekniikkaa eli täysin sähköllä toteutettua yhteyttä vaihteistoon. Perinteisesti automaattivaihteisessa autossa on ollut vipumekaniikalla toteutettu vaihteen valinta. Vasta täysin sähköinen yhteys on poistanut vaihteenvalitsimen sijoitusta koskevat rajoitukset.

Uudistetun Škoda Octavian keskikonsolista löytyy perinteistä pienempi vaihteenvalitsin

"Esimerkiksi Octaviaan tuli neljännen sukupolven ja shift-by-wire-tekniikan myötä perinteistä pienempi vaihteenvalitsin keskikonsoliin", Darkoudis kertoo.

Pienempi vaihteenvalitsin on kehitysvaihe, joka edeltää valitsimen uutta sijoitusta. Myös Enyaq-täyssähkökatumaasturin keskikonsoliin sijoitettiin samantyyppinen pienempi valitsin ajosuunnan valintaa varten.

"Automallistossa asteittain toteutettava muutos totuttaa autojen käyttäjät muutokseen", Horák sanoo.

Vaihteenvalitsimen siirto mahdollistaa muiden hallintalaitteiden, kuten Smart Dials -säätimien, ergonomisen sijoittamisen

Kun keskikonsoliin vapautuu tilaa, autoon voidaan sijoittaa yhä ergonomisemmin uusia elementtejä, kuten Smart Dials -säätimet tai suurempi matkapuhelinlokero langattomalla latauksella. Vaihteenvalitsimen siirto ohjauspyörän tuntumaan on hyvä idea niin käytännöllisistä syistä kuin myös kuljettajan kannalta. Lisäksi tätä ratkaisua toteutetaan tulevissa automalleissa, niin sähköautoissa kuin polttomoottoriautoissa.

"Samaan automalliin voidaan myös suunnitella kaksi erilaista keskikonsolia, toinen käsivalintaisella vaihteistolla varustettuun autoon ja toinen automaattivaihteistolla varustettuun autoon," Horák toteaa ja kertoo syyksi varautumisen siihen, että joistakin automalleista voi edelleen tulla tarjolle myös käsivalintaisella vaihteistolla varustettuja versioita.

Miten ohjauspyörän tuntumaan sijoitettu vaihteenvalitsin toimii?

  • Ohjauspyörän tuntumaan sijoitetulla vaihteenvalitsimella valitaan tuttuun tapaan ajoalue: P eli pysäköinti, N eli vapaa, D (tai S) eli eteenpäin ajo ja R eli peruutus.
  • P valitaan painamalla valitsimen päässä olevaa painiketta. Valitsimen muut asennot valitaan kiertämällä valitsinta kevyesti eteen- tai taaksepäin.
  • Vaihteenvalitsimen kiertäminen vapaa-asennosta (N) eteenpäin kytkee ajamisen ajoalueen D tai S. Taaksepäin kiertämällä kytkeytyy peruutusvaihde R.
  • Vaihteenvalitsin palautuu aina vapaa-asennon kohdalle (N). Valitsinta voi myös siirtää ajoalueen yli, eli ajoalueen D voi valita asennosta R (tai päinvastoin) yhdellä saumattomalla liikkeellä.

Yllättävät uudet mahdollisuudet

Vaihteenvalitsimen siirto ohjauspyörän tuntumaan ei välttämättä ole vaihteiston ohjauksen ja käytön kehityksen päätepiste.

"Olemme säilyttäneet fyysiset säätimet auton tärkeimmille toiminnoille. Haluamme tehdä saman vaihteiston kanssa. Sähkö- ja digitekniikan määrä autossa jatkaa kuitenkin koko ajan kasvuaan, joten vaihtoehtona voisi olla myös vaihteiston käytön siirto auton tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymään", Dimitrios Darkoudis vihjaa.

"Tämän toteuttaminen ei vielä ole Škodan suunnitelmissa, koska uskomme, että asiakkaamme arvostavat edelleen heille ennestään tuttuja fyysisiä säätimiä. Seuraamme kuitenkin luonnollisesti trendien kehittymistä ja käyttäjien toiveita. Lopulta juuri käyttäjien kokemukset ovat aina ne tärkeimmät."

Radoslav Horák uskoo, että automaattivaihteistojen yleistymisen kasvu avaa uusia mahdollisuuksia vaihteenvalinnan ja vaihtamisen automatisointiin siten, että auton kuljettaja vaikuttaa vain harvoin vaihteiden valintaan.

"Olisi täysin loogista, että jos auto on pysäköity keula edellä seinää vasten, auto voisi käynnistämisen yhteydessä itse kytkeä peruutusvaihteen valmiiksi", Horák sanoo.

Vaihteenvalitsin auton ulkopuolella

Vaihteenvalitsin ei aina ole ollut keskikonsolissa tai ohjauspyörän lähellä. Ensimmäisissä Mladá Boleslavissa tehdyissä autoissa, kuten Laurin & Klement Voiturette A -mallissa, vaihteenvalitsin oli useamman tuon ajan auton tapaan auton ulkopuolella. Varsin pian yleiseksi ratkaisuksi kuitenkin vakiintui vaihteenvalitsimen sijainti keskikonsolissa etuistuimien välissä tai lähellä ohjauspyörää.

Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa

Lue myös nämä

Saumat tikissä – Enyaq Coupé 85x 4x4 L&K BusinessLine

Koeajossa

Autotoimittajien koeajossa uusi Kodiaq

Škoda mediassa

Autotoimittajien koeajossa uusi Škoda Superb Combi

Škoda mediassa