9.10.2024
Autotoimittajien koeajossa uusi Kodiaq – tutustu Škoda mediassa

Toisen sukupolven Škoda Kodiaq vietti maailman ensi-iltaansa viime syksynä Berliinissä. Ensimmäiset uuden Kodiaqin maistiaiset tulivat tuoreeltaan Barcelonasta, mutta matka jatkuu nyt myös kotimaisilla koeajoilla.

Kooste Sari Okko, Kuvat Škoda Auto

"Katson maalaismaisemaa ja ymmärrän..."

Tekniikan Maailma valitsi Isoon koeajoon uuden Kodiaqin ladattavan hybridin.

"Akuston bruttokapasiteetti on 25,7 kWh, joka on lataushybridiksi paljon. Ajoimme hyvissä olosuhteissa sähköllä 112 kilometriä. Se on pisin matka, jonka TM on tässä lajissa mitannut", autotoimittaja Robert Koistinen kirjoittaa. "Tasaisemmalla vauhdilla pääsee helposti yli 120 kilometriä"

Myös pikalataus tekee vaikutuksen. "Vain harvoissa lataushybrideissä on pikalataus. Kodiaqissa suurin teho on 50 kilowattia, jolla akku täyttyy kahvin ja pullan aikana."

"Suorituskyky on myös riittävä, kun ajaa pelkästään sähköllä. Sähkömoottorin tasainen ja hyvä vääntö toimii erinomaisesti taajama-ajossa. Tasaisella maantienopeudella ei juuri huomaa, ajetaanko sähkö- vai polttomoottorilla."

Tekniikan Maailman Iso koeajo on Suomen laajin ja perusteellisin koeajo, jossa autolla ajetaan noin kaksi viikkoa ja vähintään 1 500 kilometriä.

Lue koko juttu Tekniikan Maailmasta

Sukunsa ensimmäinen – ladattava hybridi

"Škodan lippulaiva-katumaasturi Kodiaq on ehättänyt toiseen polveen. Laajan moottorivalikoiman ehdottomasti kuumin uutuus on ensimmäistä kertaa tarjolle tuleva lataushybridi Kodiaq iV", Kauppalehden toimittaja Juha Salonen kirjoittaa.

"Tämän luulisi lisäävän työsuhdeautona suositun Kodiaqin kiinnostavuutta entisestään." "Katumaasturin muotokieleen on lainattu coupe-henkisiä viitteitä, mutta auton yleisilme on silti varsin karhumainen."

Lue koko juttu Kauppalehdestä

"Suosiolle on taetta jatkossakin"

Moottori-lehti ajoi uuden sukupolven Kodiaqin ladattavan hybridimallin.

"Škoda Kodiaq on saanut julkaisunsa jälkeen mainetta hyvänä perheautona. Peruspalikat yhdistettynä latausvoimalinjaan viittaa siihen, että suosiolle on taetta jatkossakin", toimittaja Eetu Kokkonen kirjoittaa.

"Tilat ovat yhä erinomaiset, niin kuljettajan, matkustajan, kuin tavaroidenkin puolesta. Erityismaininta täytyy antaa tavaratilan käytettävyydelle." "Koeajossa olleen lataushybridimallin sähkövoimalinja toimii jouhevasti, ja etenkin sähkön voimalla on ilo ajaa."

Lue koko juttu Moottori-lehdestä

Iso karhu on vielä voimissaan

"Škoda Kodiaq on yksi automarkkinan suurimmista autoista. Se onkin tehty niille, jotka tarvitsevat valtavat tilat, jopa seitsemän istuinpaikkaa ja esimerkiksi hyvää vetokykyä", autotoimittaja Manu Tuppurainen kirjoittaa.

"Koska kysymys on Škodasta, Kodiaqissa on myös paljon automerkille tuttuja Simply clever -ratkaisuja, jotka helpottavat arkea."

"Uuden mallin myötä autolle on luvassa hyvä tulevaisuus, sillä iso karhu on vielä hyvässä iskussa. Paljon paremmassa kuin edeltäjänsä, joka jo lähes 900 000 kappaleen myyntimäärissä on saavuttanut monen perheen suosion."

Lue koko juttu Moottori-lehdestä

Entistäkin ehompi

Tuulilasi-lehti pitää uutta Kodiaqia "varmana valintana kookasta perheautoa tarvitsevalle."

"Ajotyyli on tyypillistä Škodaa: tukevaa ja rauhallsita, mutta myös pystyvää", autotoimittaja Harry Kuurio kirjoittaa.

Tilavuudesta Kodiaq saa täydet erinomaisen pisteet. "Tavaratila on alansa huippua henkilöautoissa."

"Lataushybridi on Kodiaqin mielenkiintoisinta antia, sillä se kyenee taloudellisuuden lisäksi myös liukkaimpaan liikkumiseen."

Lue koko juttu Tuulilasi-lehdestä

Kultaa huuhtomassa

Näin otsikoi Auto Bild -lehti ensikoeajo-juttunsa. Ajossa oli Škoda Kodiaq 2.0 TDI 150 DSG, joka teki vaikutuksen. Kodiaq "yksinkertaisesti kohauttaa - etenkin testiyksilöä, jonka koriväri on metallinhohto kulta".

"Uusi Kodiaq on entistäkin elegantimpi, mutta sisimmässään se on sitä, mitä ennenkin: tilava, muunneltavuudeltaa etevä. järkevästi varusteltu ja miellyttävästi kulkeva katumaasturi", toimittaja Dirk Branke kirjoittaa.

Lähde: Auto Bild Suomi 8/2024

Uudenlaista ajoergonomiaa

Ilta-Sanomien autotoimittaja Harry Kuurio koeajoi uuden Kodiaqin espanjalaisilla teillä. "Pistokehybridin mielenkiintoisin ominaisuus on pitkä toimintamatka sähköllä, jopa 124 kilometriä."

"Kodiaqin sisätiloissa nähdään miellyttäviä parannuksia. Esimerkiksi täysin uudelleen suunnitellussa kojelaudassa on reunoilla kaksi ´saareketta´. "Sisätilojen ilahduttavin uusi ominaisuus on kuitenkin ns. Smart Dials -pyörösäätimet."

Ilta-Sanomat tapasi koeajomatkalla myös muotoiluinsinööri Lukas Vanekin, joka kertoo jutussa Kodiaqin taustoista.

Ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin

"Kodiaq on uudistunut, mutta perusreseptistä ei poiketa kauhean kauas. Luvassa on trendien mukaan sähköä voimalinjoissa ja digiä sisällä, mutta molemmissa Kodiaq pystyy hyödyntämään uudet opit", Moottori-lehden toimittaja Aake Kinnunen kirjoittaa.

Uusi Kodiaq saa erikoiskiitokset tiloista, mukavuudesta, ergonomiasta ja voimalinjoista. "Kodiaq on uudistunut raikkaasti keskittymällä tilaan ja uusiin voimalinjoihin."

"Mielenkiintoisin ostajien kannalta on Kodiaq iV eli lataushybridivoimalinja. Kookkaan 25,7 kWh akun ansiosta autolle arvioidaan jopa 124 kilometrin ajomatka pelkällä sähköajolla."

Tilava, tyylikäs ja käytännöllinen

Kauppalehti otsikoi uuden Kodiaqin koeajojutun sanoin "Tervetuloa takaisin nappulat!", jolla viitataan uusiin Smart Dials -säätimiin. "Niissä yhdistyvät kosketusnäytön ja fyysisten painikkeiden hyvät puolet."

Tämä tuntuu autotoimittaja Niko Rouhiaisen mukaan "kosketusnäyttöjen hallitsemalla aikakaudella varsinaiselta kädenojenukselta kuluttajaa kohtaan."

Käytännölliyys saa kiitosta. "Škodan kuningasoivallus ja filosofia on helpottaa käyttäjän arkea pienillä nokkelilla ratkaisuilla. Sateenvarjo löytyy edelleen kuljettajan oveen integroituna. Lokeroratkaisut ovat monipuolisia. On välipohjia ja kiinnityskoukkuja."

Kiitos ajettavuudesta ja tiloista

"Toisen sukupolven Škoda Kodiaq on kaiken kaikiaan onnistunut ja hyvin monipuolinen kokonaisuus. Ajettavuus ei jätä juuri toivomisen varaa, ja tilaa on komeasti", Tekniikan Maailman toimittaja Aimo Niemi arvioi.

Niemen mukaan Kodiaq on ajettavuudeltaan onnistunut. "Ohjaus on tuttua Škodaa, eli tunto ja loogisuus on huippuluokkaa ilman mitään ylimääräistä."

"Nelivetodieselin myötä myös vetomassaa löytyy sitä tarvitseville. Ellei tarvitse nelivetoa tai seitsemää istunpaikkaa, uusi lataushybridi on luonnollinen valinta. Hinnatkin ovat ominaisuuksiin nähden asialliset."

"Suomi-spesiaali mainittu, torille!"

"Tarjolla on ensimmäistä kertaa hybridivoimalinja, mutta Škoda ei ole unohtanut diesel-asiakkaitakaan", autotoimittaja Arttu Toivonen kirjoittaa.

"Viisipaikkaisen mallin tavaratila on vetoisuudeltaan melko mykistävä 910 litraa, tai saman verran kuin kahdessa normaalissa isohkossa henkilöautossa."

"Varustetasoja tulee myyntiin kolme: perustaso on nimeltään nykyään Selection, mutta koska suomalaisille mikään ei välillä riitä, sen yläpuolelle tulee vain meillä tarjolla oleva Style, jossa on lisätty niin mukavuus- kuin turvavarustelunkin määrää."

Škodan iso karhu nyt myös lataushybridinä

Barcelonasta maistiaisen tarjoaa ensimmäisten joukossa Moottori-lehti. ”Škodan iso karhu eli Kodiaq on suunniteltu kokonaan uudelleen. Suomalaisia viehättänee erityisesti pitkän toimintamatkan lataushybridi."

”Kookkaan akun ansiosta WLTP-toimintamatka sähköllä on parhaimmillaan 124 km.” ”Lataushybridn 48 955 euron aloitushinta on malliston edullisimmasta päästä.”

"Suomessa uusi Škoda Kodiaq on jälleenmyyjillä koeajettavissa toukokuun aikana.”

Suosittu maasturikarhu piti dieselit ja sai sähköä

"Uuden Kodiaqin voimalinjoissa on mistä valita. Täyssähköistä versiota ei ole, mutta kaikkea muuta tshekit tarjoavat. Valittavissa on kaksi erilaista dieselversiota, mikä on vuonna 2024 harvinaista", Keskisuomalaisen toimittaja Timo Nieminen kirjoittaa.

"Jo alimmassa varustetasossa ovat vakiona esimerkiksi LED-valot, lämmitettävä tuulilasi, pysäköintitutka, matkapuhelimen langaton lataus ja kolmialueinen automaatti-ilmastointi. Varustelu on siis alimman hyllyn kyykkymallista lähtien todella kattava."

Suosikkiauton täysin uusi versio

"Škoda vei kutsuvieraat 80-luvulla hylätylle metroasemalle – ja maan alla odotti suosikkiauton täysin uusi versio", Iltalehti otsikoi. Toimittaja Arttu Toivosen mukaan kiinnostavin uutuus on isoakkuinen lataushybridivoimalinja.

"Pikalataustoiminto lataushybrideissä on tuikiharvinainen, erityisesti tämän hintaluokan autoissa. Škodassa pikalataustoiminto on lisäksi vakiovarusteinen." "Lataushybriditekniikan ohella Škoda rummuttaa myös kevythybridiversion puolesta, se kun on ensimmäinen laatuaan Kodiaqissa."

Kauttaaltaan pieniä parannuksia

"Heti alkuun voidaan todeta, ettei toisen sukupolven Kodiaq eroa radikaalisti edeltäjästään. Samaan hengenvetoon täytyy sanoa, että kuitenkin oikeastaan kaikki on erilaista kuin ennen", Tekniikan Maailman toimittaja Toni Jalovaara kirjoittaa.

Suomalaisittain ehkä mielenkiintoisin on lehden mukaan lataushybridi, jollaista ei ole ennen Kodiaqiin ollut tarjolla. "Sen arvioidaan nappaavan yli puolet toisen sukupolven myynnistä." "Tarkkoja kulutus- ja päästöarvoja ei vielä annettu, mutta uudet Kodiaqit ovat 7–13 prosenttia aiempaa taloudellisempia."

Kukonaskeleen verran suurempi

"Toisen polven Kodiaq on täysin uuden sijaan merkittävä päivitys edeltäjäänsä, mutta toisaalta mitään tarvettakaan ei ole ollut uudistua kuin tietyiltä kohdin. Pääpiirteissään tämä tarkoittaa lisää tilaa sekä monen odottamaa lataushybridivaihtoehtoa", Benjamin Helander kirjoittaa Moottori-lehdessä.

"Ulkonäkönsäkin puolesta uusi Kodiaq on tunnistettavissa nimensä kantajaksi, mutta toki aina kun kaikki pellit uusitaan, auto näyttää erilaiselta. Mielenkiintoisia uusia muotoiluyksityiskohtia ovat esimerkiksi muodikkaasti toisiinsä yhdistetyt takavalot sekä D-pilarin erottaminen muusta korista kromijäljitelmäpaneelilla."

Edeltäjäänsä väkevämmän näköinen

Ilta-Sanomat nostaa esiin mm. Kodiaqin uudet mitat. "Kodiaqin koriin on tullut kuusi senttiä pituutta, jotka on käytetty takamatkustajien ja tavaroiden hyväksi." "Erityinen tunnustus täytyy antaa takapenkin suunnittelijoille. Se ei ole tasainen levy, kuten usein on tapana, vaan reunapaikoilla on erittäin mukava istua vaikka pituutta olisi liki kaksi metriä."

"Ulkonäössä on paljon tuttua Enyaq-sähköautosta, ja Škoda kertoo linjojen olevan menossa kohti heidän uutta Modern Solid -muotokieltään." "Ohjaamossa on otettu oikein mahtava digiloikka."

Pelkällä sähköllä jopa yli 100 kilometriä

"Uudistus kasvattaa Škodan suurimman katumaasturin Kodiaqin sisätiloja entisestään. Ostajien kiinnostusta herättää etenkin uusi ladattava hybridi-versio, joka yltää jopa yli 100 kilometrin toimintamataan pelkällä sähköllä", Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja Jarmo Palokallio kirjoittaa.

"Auton sisätilan materiaaleissa korostuu ajan hengen mukaisesti vastuullisuus ja kierrätettävyys." "Valtava on oikea sana kuvaamaan Kodiaqin tavaratilaa."

Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa

Tutustu myös näihin tarinoihin

Uusi Kodiaq Oliver Stefanin silmin – katso video

Ajankohtaista & Uutta

Turvatyynyt pelastavat henkiä, mutta miten ne toimivat?

Ajankohtaista & Uutta

Škoda-kesä on vauhdissa – voita liput Secto Rallyyn 14.7.2024 mennessä

Ajankohtaista & Uutta