3.8.2025
Rallia MM-rallin sisällä Jyväskylässä Esapekka Lapin kyydissä Ralli

MM-rallivoittaja, Euroopan mestari ja toista Suomen mestaruuttaan tavoitteleva Esapekka Lappi järjesti Škoda Motorsport Suomen kanssa yllätyksen Jyväskylässä ajetussa MM-rallissa. Mukana menossa oli Škoda Fabia RS Rally2 ja nähtävillä myös Enyaq RS Race -konseptiauto.

Kuvat Tonigraphs

Helkama-Auton rallitiimi Škoda Motorsport Suomi oli tuttuun tapaan myös tänä vuonna Suomen MM-rallissa vahvasti mukana. Tapahtuman kolmantena päivänä lauantaina 2.7. ajettiin perästi yli 142 kilometriä kahdeksalla erikoiskokeella.

Samaan aikaan, kun rallin MM-kärki sekä Škoda Motorsport Suomen autokunnat Emil Lindholm-Reeta Hämäläinen ja Mikko Heikkilä-Kristian Temonen kilpailivat sekunneista Päijälässä, Esapekka Lappi kyyditsi Jämsässä lehdistö- ja kutsuvieraita.

Esapekan Škoda Fabia RS Rally2:n ohella paikalla oli myös Škodan rallihistoriaa edustava Škoda Favorit 136 L, jolla saksalaiskuljettaja Isolde Holderied kilpaili Suomessa talvikaudella 1991. Lisäksi nähtävillä oli Škodan uusi täyssähköinen Elroq RS -malli sekä Škodan autotehtaalta tapahtumaan saatu täyssähköinen Enyaq RS Race -konseptiauto.

Škoda Motorsportin insinöörien vuodesta 2023 alkaen kehittämä täyssähköinen kilpa-auto on pilottihanke tulevia tuotantomalleja varten. Projekti korostaa Škodan toimintoja sähköistettyyn moottoriurheiluun ja se edistää kehitystä kohti kestävämpää tulevaisuutta.

Katso alla kuvat: Škoda Favorit 136 L ja täyssähköinen Enyaq RS Race -konseptiauto.

Škodan maahantuojalla Helkama-Auto Oy:llä on jo yli 60-vuotiset perinteet ralliautoilun parissa. Ralliautoilussa toimiminen ulottuu jo aikaan ennen ralliautoilun MM-sarjan syntymistä (1973), kun Suomen ensimmäinen rallin Suomen mestari Esko Keinänen kirjoitti vuonna 1961 suomalaiskuljettajien sekä Škoda-autotehtaan menestystarinaan ensimmäisen luvun.

Škoda Octavia TS:llä rallia ajanut Keinänen nosti Škodan kansainvälisen ralliautoilun maailmankartalle, kun hän vuoden 1961 Monte Carlon rallissa voitti luokkansa ja ajoi sensaatiomaisesti rallin yleiskilpailussa kuudenneksi. Seuraavan vuoden Monte Carlossa Keinänen toisti Octaviallaan luokkavoittonsa.

Helkama-Auto jatkaa nuorten rallilupausten tukemista

Škodan maahantuoja, Helkama-Auto Oy, on vuosikymmenien saatossa tukenut kotimaan rallipoluilla useita kuljettajia, kuten Kalle Rovanperää, Esapekka Lappia, Emil Lindholmia ja Sami Pajaria urallaan eteenpäin kohti heidän omia kansainvälisiä ralliunelmiaan. Škoda on toiminut myös Arctic Lapland Rallyn sekä Suomen MM-rallin virallisena automerkkinä.

Käynnissä olevalla ralli SM-kaudella Helkama-Auto Oy palkitsee SM1-luokassa Škodalla Suomen mestaruuteen yltävän autokunnan ylimääräisellä mestaruusbonusrahalla. Rahapalkinto on jokaiselle ralli SM-sarjassa kilpailevalle Škoda-autokunnalle avoin.

Tänä vuonna Helkama-Auto käynnisti kaksi merkittävää nuoren kuljettajan ohjelmaa ralli SM-kaudelle 2026, jatkaen näin perinnettä auttaa suomalaisia nuoria rallilupauksia urallaan eteenpäin.

Nuorten kuljettajien ohjelmat julkistettiin huhtikuussa 2025 Marcus Grönholmin yksityisessä rallimuseossa Inkoossa (kuvat alla).

Huipulle pääseminen vaatii talenttia, treeniä ja työtä

Ensimmäisessä ohjelmassa tänä vuonna 23 vuotta täyttävä tai sitä nuorempi rallilupaus kilpailee tukipaketista, jonka avulla häntä autetaan ajamaan rallin SM1-luokan SM-pisteistä Toni Gardemeisterin TGS Worldwide -tallin Škodalla kaudella 2026.

Toisessa ohjelmassa etsitään 15 vuotta täyttänyttä kuljettajaa, jolle Helkama-Auto Oy tarjoaa autokalustosta ja SM-luokasta riippumatta TGS Worldwiden teknisen paketin. Tämä paketti sisältää huolto- ja ralli-insinööriapua sekä tulevaisuuden kannalta tärkeätä kokemusta ammattilaistiimin kanssa toimimisesta käytännön tasolla. Ohjelmaan kuuluu myös lajiliitto AKK:n valmennusta nuorelle kuljettajalle.

Škoda Motorsport Suomi sekä tiimin autokunnat Esapekka Lapin, Teemu Asunmaan ja Niclas Grönholmin johdolla seuraavat nuoria kuljettajia ralli SM-sarjassa ja tekevät ehdotuksia sopivista kandidaateista.

"Huipulle pääseminen vaatii talenttia sekä paljon treeniä ja työtä, mutta myös mahdollisuuksia, joita nämä ohjelmat tarjoavat. Todellisia rallilupauksia yhdistää kova motivaatio, aito kiinnostus lajia kohtaan ja halu menestyä", Esapekka summaa.


Lue myös nämä

Kurkista Škoda-kesän hyvän mielen tunnelmiin

Ajankohtaista & Uutta

Sähköauto mielessä – onko valintasi Enyaq vai Elroq?

Ajankohtaista & Uutta

Škoda Enyaq RS Race: tulevaisuus saapuu nopeasti – katso video

Ralli
Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa