27.2.2023
Škoda-brändi uudistuu Ajankohtaista & Uutta

Joko olet huomannut? Škodan uusi ilme näkyy jo mainonnassa, nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Vähitellen uudistus näkyy myös uusissa autoissa ja myymälöissä.

Yksi muutosten moottoreista on tulevaisuusohjelma ”Next Level – Škoda Strategy 2030, joka ohjaa Škodaa yhä määrätietoisemmin autoilun sähköistymiseen ja digitalisoitumiseen. Brändi-ilmettä ei ole muutettu näin merkittävästi viimeiseen 30 vuoteen.

”Kyseessä on iso muutos, jota tervehdin itse ilolla, sillä se istuu tähän päivään. Muutos tuo tullessaan uutta muotoilua, joka sopii skandinaaviseen tyyliin ja suomalaiseen makuun. Uusi ilme kertoo laadusta ja tuottaa hyvää fiilistä”, Škoda Suomen brändijohtaja Jukka-Pekka Kevätsalo sanoo.

”Haluamme olla helposti lähestyttävä brändi ja ihmisiä varten.”

Brändijohtaja
Jukka-Pekka Kevätsalo

Škodan uusi ilme kertoo laadusta ja tuottaa hyvää fiilistä”, Škoda Suomen brändijohtaja Jukka-Pekka Kevätsalo sanoo.

Helposti lähestyttävä

Brändiuudistus näkyy niin muotokielessä, väreissä ja kuvallisessa kerronnassa kuin uusissa automalleissa. Uudistus tuo vaiheittain auton keulalle ja takaluukkuun uuden logon, mutta koskettaa asiakkaita myös uusina palveluina, joiden kautta autoilijoiden arjesta halutaan tehdä yhä toimivampaa, helpompaa ja fiksumpaa.

”Vaikka Škodasta tuttu hatullinen Š-kirjain integroituu logouudistuksessa uuteen muotoon, hattumerkki säilyy edelleen kirjoitetussa tekstissä. Samoin Škoda-logon siipinuolinen merkkilogo on uudistunut, joskaan ei yhtä radikaalisti kuin tekstilogo”, Kevätsalo kertoo.

”Uudet värisävyt säilyttävät yhteyden historiaan, mutta raikastavat ilmettä ja viestivät selvemmin sähköllä liikkumisesta. Uudistus kertoo Škodan arvoista eli siitä, miksi olemme olemassa. Haluamme yksinkertaistaa asioita, helpottaa arkea sekä olla helposti lähestyttävä brändi ihmisiä varten. Haluamme myös edelleen yllättää asiakkaamme positiivisesti.”

Škoda Auto julkisti elokuussa 2022 Škoda Vision 7S -konseptiauton, joka kertoo Škodan tyylistä, muotoilusta ja panostuksesta sähköllä ajamiseen.

Tarkasti tutkittu

Uutta brändiä työstettiin vuoden ajan. Peräti 165 logoehdotuksen joukosta voittaja valittiin huolella 2 200 vastaajan kyselytutkimuksella Tšekin tasavallassa, Saksassa, Italiassa, Norjassa, Intiassa ja Israelissa.

”Tutkimukset osoittavat, että uusi brändi-ilme on onnistuttu toteuttamaan asiakkaat ja tulevaisuuden strategia huomioiden. Uskon, että myös suomalaiset ottavat uudistuksen hyvin vastaan. Muutos ei kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä vaan sopivin askelin”, Kevätsalo toteaa.

Škoda Auton tavoitteena on nostaa täyssähköautojen osuus Euroopan myynnissä yli 70 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Autoilun sähköistymisen matkalla Škoda vahvistaa automallistoaan myös erittäin tehotaloudellisilla polttomoottorimalleilla.

Lue myös

Komea kolmikko – Kodiaq, Karoq ja Kamiq

Ajankohtaista & Uutta

Autoilua viittomakielellä

Meidän Škodamme

Läpi lumen ja tuiskun – Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV

Koeajossa