10.5.2022
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV – varteenotettavan vakaa vaihtoehto | Koeajossa

Uusi ŠKODA ENYAQ COUPÈ iV tulee suureen suosioon nousseen ENYAQ iV:n rinnalle tyyliltään erilaisena ja urheilullisempana vaihtoehtona. Saatavilla olevista malliversioista SportLine ja RS sopivat erinomaisesti uutuuteen.

TEKSTI ja KUVAT Toni Jalovaara

ŠKODA tuo Enyaqiin saataville uuden värin, joka on vihermamba eli Mamba Green. Nimensä sähäkän vihreä väri on saanut käärmeeltä, joka kuuluu maailman kymmenen myrkyllisimmän joukkoon. Rinnastus on mainio, sillä moni kilpailija kokee varmasti Enyaqin juuri tuollaisena – vaarallisena.

Huolellisuus näkyy pienimmissäkin yksityiskohdissa, kuten ohjauspyörän logossa ja ompeleissa.

Lisää valinnanvaraa

Alun perin Škodan oli tarkoitus esitellä ensin Enyaq Coupé ja vasta myöhemmin farmarimaisempi malli. Järjestystä kuitenkin muutettiin ja tšekkimerkille tyypilliseen tapaan mentiin käytännöllisyys edellä.

Tosin tässä kohtaa ero käytännöllisyydessä on kahden korimallin välillä vähäinen, sillä urheilullisemmasta ulkonäöstään huolimatta Enyaq Coupé -mallissa ei ole tingitty tiloista. Tavaratila on 570 litran kokoinen ja mikä tärkeintä, tila on järkevän muotoinen ja helposti muunneltavissa. Lisäksi viistosti kohti perää laskevasta kattolinjasta huolimatta takapenkillä on hyvin pääntilaa pitkillekin matkustajille.

Korin ilmanvastus on erittäin alhainen (alkaen vain 0,234), jolla on varsinkin sähköautossa suuri merkitys. Kun auto halkoo ilmaa etevästi, toimintamatka on pidempi. Sitä Enyaq Coupé -mallissa onkin enimmillään jopa 540 kilometriä. Merkittävä ero Enyaq Coupén ja Enyaqin välillä on siinä, että Coupéssa kookas panoraamalasikatto on vakiovaruste. Se tuo ulkonäköön oman höysteensä ja matkustamoon lisää valoisuutta.

Uudessa Škoda Enyaq Coupé iV -mallissa on huomattavan suuri panoraamalasikatto vakiovarusteena, joka näyttää liittyvän lähes saumattomasti tummennettuun ja pitkään takaikkunaan.

Vaihtoehtona myös RS

Pääsimme tutustumaan Škoda Enyaqiin jo paljon ennen sen ensiesittelyä helmikuussa 2021, jolloin saimme ajaa naamioiduilla prototyypeillä. Jo tuolloin Škoda paljasti, että mallisarjasta tulee hyvin monipuolinen, mikä vihjasi urheilullisen RS-version liittymisestä mukaan.

RS-versio tulee myyntiin aluksi Coupé-korisena, joka on jo ennakkovarattavissa. Helpoimmin huomattava ero RS-version korimallien välillä on Coupéssa vakiovarusteena oleva Crystal Face -etumaski, jonka yli kolmannes Euroopassa farmarimaisemman Enyaqin tilanneista on valinnut omaansa lisävarusteena.

Enyaq RS:n ja SportLinen ulkonäössä on paljon yhteistä, sillä niissä etumaskin kehys, sivulasien kehyslistat, ulkopeilikotelot ja takadiffuusori ovat kiiltävän mustia. Lisäksi takaluukun ŠKODA-teksti ja mallimerkinnät ovat mustia. RS:n erottaa myös koko perän levyisestä punaisesta heijastinnauhasta takahelmassa, joka on Škodan RS-malleille yhteinen piirre.

Enyaq Coupé RS iV:ssä on vakiona mustat 20-tuumaiset Taurus-kevytmetallivanteet, mutta moni valinnee koeajoyksilössämme olleet antrasiitin väriset 21-tuumaiset Vision-kevytmetallivanteet, joilla varustettuna mukavuus on edelleen tallella.

Vähintään riittävästi tehoa

Enyaq Coupé RS on mallisarjan tehokkain, sillä sen kaksi sähkömoottoria kehittävät huipputehoa 220 kilowattia (299 hv), ja suurin vääntömomentti on 460 newtonmetriä. Nelivetoinen auto kiihtyy tuolla voimalla nollasta sataan 6,5 sekunnissa, mikä on vähintäänkin riittävä arvo.

Jotain käytettävissä olevasta tehosta kertoo se, että Italiassa koeajon aikana energiapoljinta ei tullut painettua kertaakaan läheskään pohjaan. Silti maisema vaihtui riittävän ripeästi.

Uudessa RS-mallissa on vakiona sport-alusta, joka on edessä 15 mm ja takana 10 mm tavallista alustaa matalampi. Pakettiin kuuluu lisäksi progressiivinen ohjaus, ja lisävarusteena saatavilla on myös mukautuva alustan säätöjärjestelmä.

Koeajolenkki kertoo valmistajan uskosta uuteen malliin. Škoda ajatti mediaa todella syheröisillä ja huonokuntoisilla italialaisteillä, missä Enyaq Coupé RS pääsi todistamaan kykynsä. Ohjaamossa tuli mieleen ajatus ”kaukana kavala maailma”, kun auto eteni eleettömän vakaasti etukäteen lähes pelottavilta näyttäneissä röykyissä. Tien muuttuessa leveämmäksi ja tasaisemmaksi kulku oli todella mukavaa ja lähes äänetöntä.

Enyaq Coupé iV tuo mukanaan ME 3.0 -ohjelmistoversion, jossa näytöt ovat aiempaa helpommin luettavia ja tietoa on enemmän.

Paljon hyviä päivityksiä

Vaikka Enyaq iV on vasta vajaan vuoden ikäinen, sitä on ehditty parantaa entisestään. Auton jo ostaneiden ei kuitenkaan tarvitse harmitella valintaansa, sillä uusimman ohjelmiston saa pian päivitettyä myös jo käytössä oleviin Enyaqeihin.

Uudessa Enyaq Coupéssa on viimeisin ME 3.0 -ohjelmistoversio, jossa näyttöjen grafiikkaa on parannettu. Tämä grafiikkamuutos kattaa myös lisävarusteisen tuulilasinäytön, johon on tullut aiempaa enemmän informaatiota. Kaiken lisäksi osa kuljettajaa avustavista järjestelmistä toimii aiempaa monipuolisemmin.

Ohjelmistossa on optimoitu myös ilmastoinnin ja akunhallinnan toimintaa, millä saadaan käytännössä pidempi toimintamatka. Parannuksiin kuuluu aiempaa suurempi huippulatausteho, joka on nyt pienemmän 62 kWh (58 kWh netto) ajoakun kanssa jopa 120 kW ja suuremman 82 kWh (77 kWh netto) ajoakun kanssa jopa 135 kW.

Etuistuimet ovat Enyaq Coupé RS iV:ssä todella mainiot. Limen väriset tereet ja ompeleet tuovat niiden ulkonäköön pirteyttä.

Tyylikäs ohjaamo

Sisustuksen valinta on tietenkin makuasia ja ENYAQ Coupéssa on useita vaihtoehtoja. Mielestäni urheilulliseen ulkonäköön sopii samantyylinen matkustamo, mikä tarkoittaa käytännössä mustaa väriä korostavaa SportLine- tai RS-designvalintaa.

Molemmissa on muun muassa musta kattoverhoilu ja musta on hallitsevana värinä myös istuinverhoilussa. RS Lounge -designvalinnan istuimissa on limen väriset kontrastiompeleet, jotka sopivat kerrassaan mainiosti varsinkin vihermamban (Mamba Green) väriseen autoon. Ohjaamon tyylin viimeistelevät hiilikuitujäljitelmälliset koristelistat kojelaudassa ja ovissa.

Istuin ottaa ajajan tiukkaan ja samalla miellyttävään syleilyynsä, jossa viihtyy pitkään väsymättä. Hallintalaitteiden käyttö on pääosin helppoa, mutta jotkut toiminnot saisivat olla kosketusnäytön sijaan perinteisesti vanhanaikaisilla katkaisimilla käytettäviä.

Siitä huolimatta ohjauspyörän takana syntyi ajatus, että kun vaihto sähköautoon tulee ajankohtaiseksi, Enyaq Coupé RS on varteenotettava vaihtoehto.

Enyaq Coupé iV -mallin uutuusvärinä on Phoenix Orange, joka erottuu ilahduttavasti yleisestä valkoisesta mustaan ulottuvasta harmaudesta.

Lue myös

ENYAQ COUPÉ iV käänsi päät autotoimittajien koeajossa Italiassa

Ajankohtaista & Uutta

”ENYAQ iV kiinnostaa, mihin ikinä menemmekään” – lue Ørjan Langvikin tarina

Sähköautoilu

Hilti siirtyi ŠKODA ENYAQ iV -aikaan

Ajankohtaista & Uutta