Viime vuonna Škoda Motorsport esitteli uuden täyssähköisen Enyaq RS Race -konseptikilpa-auton. Nyt on tullut päivityksen aika, eikä kyse ole vain ulkonäöstä. Miten rallikuljettaja Emil Lindholm suhtautuu uutiseen?
Škoda Enyaq RS Race osoittaa, että jopa konseptiautoa voidaan parantaa. Uudesta Škoda Enyaq Coupé RS -mallista inspiraationsa saava kilpa-auto on saanut Modern Solid -muotoilun ja siihen on tehty useita muutoksia. Škoda Motorsportin suunnittelijat veivät projektin seuraavalle tasolle hyödyntämällä viime vuoden autosta saatuja kokemuksia sekä ottamalla uuden askeleen kohti sähköisen moottoriurheilun kehitystä ja ympäristövastuullista tulevaisuutta.
”Uskon, että sähköautoilla on yleisesti ottaen tulevaisuus. Kilpa-auton näkökulmasta sähköinen voimanlähde tarjoaa paljon etuja, joita kuljettaja voi hyödyntää. Esimerkiksi vääntömomentti on sähköautossa suuri ja kaasupolkimen vaste välitön”, Škoda Motorsport Suomi -tiimissä Škoda Fabia RS Rally2 -autolla ajava, vuoden 2022 WRC2-maailmanmestari Emil Lindholm sanoo.
Katso alta video, jossa Emil Lindholm esittelee autoa radalla ajaen.
Edeltäjäänsä verrattuna uudessa Enyaq RS Race -mallissa on tuotantomallin pohjalta optimoitu etuosa. Auto on myös saanut Škoda Auton brändiväreillä varustetun maalauksen. Kevyt rakenne on myös kilpa-autolle tärkeä ominaisuus. Uudet materiaalit ja huolellinen ”laihdutuskuuri” auttoivat keventämään konseptiauton painoa 316 kiloa verrattuna tuotantomalliin – turvallisuuteen liittyvien ominaisuuksien lisäämisestä huolimatta.
Ympäristövastuullinen tulevaisuus
Škoda Enyaq RS Race -konseptissa on yhteensä 16 vastuullisista materiaaleista valmistettua komponenttia. Yksi niistä on AmpliTex-vahvistuskangas, joka on valmistettu Euroopassa kasvatetuista uusiutuvista pellavakuiduista.
Materiaali voidaan muotoilla eri tavoin, ja se säilyttää korkean lujuutensa ja keveytensä. Se on myös ympäristöystävällisempi vaihtoehto hiilikuidulle, jota tuotetaan korkeissa lämpötiloissa ja joka tuottaa suuria hiilidioksidipäästöjä.
Pellavasta valmistetaan myös PowerRibs-vahvikkeet, joita käytetään esimerkiksi ohutseinäisten koripaneelien vahvistamiseen. Näitä kevyitä osia löytyy myös sisätiloista ja korista, mukaan lukien puskurit, lokasuojat, sivupaneelit, katto ja takasiipi.

Kevyt ja vahvistettu konseptiauto on varustettu asianmukaisella kilpa-ajovarustuksella. Erityisiä urheilullisia iskunvaimentimia täydentävät keraamiset jarrulevyt, Škoda Fabia RS Rally2:n poljinjärjestelmä, 20 tuuman vanteet matalaprofiilisilla renkailla sekä rajoitetun luiston tasauspyörästö etu- ja taka-akselilla. RS Race -mallin yhdistetty 250 kW:n (340 hv) sähkömoottori on peräisin Enyaq Coupé RS -tuotantomallista. Kevyen painonsa ansiosta auto kiihtyy 0-100 km/h alle viidessä sekunnissa.
”Enyaq RS Racea on helppo ajaa. Se on herkkä ja vakaa eikä se käyttäydy arvaamattomasti. Akun sijainnin ansiosta auton painopiste on alhaalla. Kahden moottorin ansiosta voiman jakautumista akselien välillä voi säätää vapaammin, mikä antaa paljon vaihtoehtoja tulevaisuutta ajatellen”, Emil Lindholm kertoo.
Škoda Enyaq RS Race on konseptiauto, mutta myös todellinen kilpa-auto, jonka ominaisuuksia Lindholm on testannut esittelyajoissa. Uusien teknologioiden ansiosta konseptiautolla on käyttöä myös kilparatojen ulkopuolella, sillä se toimii myös liikkuvana laboratoriona sarjatuotannon kehittämistä ja testausta varten.
Enyaq RS Race on konseptiauto.