Škoda on julkaissut ensimmäisen siluettikuvan ja videotiiserin tulevasta Vision O -konseptiautosta. Profiili paljastaa perusmuodot, jotka kehittävät Modern Solid -muotokieltä ja viittaavat samalla tulevaisuuden farmariautomalliin.
Farmariautot ovat Škodan DNA:n ytimessä. Octavia Combi on nyt neljännessä sukupolvessaan ja edelleen pitkäaikainen bestseller – se on jopa monien markkinoiden myydyin farmariauto. Myös Superb Combi on löytänyt autoilijoiden suosioon. Škoda onkin sitoutunut jatkamaan farmariautomallien menestystä.
Münchenissä syyskuun alussa ensiesittelynsä saava Vision O tarjoaa näkymän tulevaisuudesta. Ensikuva paljastaa valojen ääriviivat, aerodynaamisesti muotoillun korin, jyrkästi kallistetun tuulilasin sekä loivasti laskeutuvan katon.
”Vision O -konseptiauton avulla kehitämme Modern Solid -muotokieltämme, vahvistamme vetovoimaamme ja hienosäädämme brändi-ilmettämme. Uusi konseptiauto korostaa sitoutumistamme rajojen rikkomiseen ja jatkuvaan innovointiin tulevaisuuden autojen muotoilussa. Vision O on erittäin käytännöllinen auto jokapäiväisiin ajoihin, jonka lisäksi se tarjoaa yllättäviä ja huoliteltuja yksityiskohtia”, muotoilujohtaja Oliver Stefani sanoo.
Katso alta videotiiseri.
Ulkoisen muotoilun suunnittelija Jounggeen Kim kertoo, että Vision O edustaa Škodan muotoilufilosofian kehitystä. ”Tehtäväni on ollut soveltaa Modern Solid -muotokieltä farmariautoon.”
Mallin nimi ”Vision O” on peräisin kiertotalouden käsitteestä. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa komponenttien kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön minimoi ajoneuvon kehittämisen ja tuotannon aikaiset ympäristövaikutukset. Konseptissa korostuu lisäksi toiminnallisuuden ja käyttökokemuksen yhdistäminen.
Sana muotoilijalta
Vision O -konseptin julkistamisen yhteydessä Škodan suunnittelutiimiä pyydettiin kuvaamaan ajoneuvoa yhdellä sanalla tai lauseella. Jounggeen Kim valitsi sanan ”all-in-one”. Auto on suunniteltu tekemään kaikkea ottaen huomioon muotoilun ja toiminnallisuuden.
”Näen Škodan perhekeskeisenä, käytännöllisenä ja luotettavana brändinä. Halusin tuoda nämä ominaisuudet esiin uudessa Modern Solid -muotokielessä."
Vaikka Vision O esittelee täysin uusia muotoiluelementtejä, Kim on hakenut inspiraatiota myös Škodan menneisyydestä. ”Arvostan aiempien Škoda-mallien, kuten Yetin ja Roomsterin, yksityiskohtia”, hän toteaa.
Luovan vaikutuksen lähteenä Kim käytti myös tšekkiläistä arkkitehtuuria, joka toi mukanaan pehmeät ja elegantit geometriset muodot. ”Tuloksena on moderni, yksinkertainen, raikas ja ajaton muotoilu."
"Vaikka aikataulu oli tiukka, luova työskentely Vision O -konseptiauton parissa on ollut monin tavoin palkitseva kokemus."

Uuden aikakauden alku
"Škoda Vision O -muotoilututkimus korostaa tulevaisuuden farmarimallien kehityssuuntia uusien teknologioiden, kestävän kehityksen ja Škoda Auton syvällisen kokemuksen vaikutusta kyseisessä segmentissä. Tämä on yksi merkittävimmistä askeleistamme muotokielemme edelleen kehittämisessä autoteollisuuden murroksessa", Škoda Auton pääjohtaja Klaus Zellmer sanoo.
"Haluamme näin varmistaa asemamme merkittävänä toimijana farmarimallien segmentissä, jossa Škoda Auto on ollut mukana jo 1920-luvulta lähtien. Olemme innoissamme voidessamme esitellä uuden konseptin maailmalle syyskuun alussa 2025, mikä merkitsee meille uutta aikakautta."

Farmarimallisen Škoda Vision O -konseptiauton muotoilussa korostuu aerodynaamisuus.
Lue lisää Enyaqista tästä linkistä
Lue lisää Enyaq Coupésta tästä linkistä
Lue lisää Elroqista tästä linkistä