15.2.2021
Taloudellista mukavuutta | Sähköinen tulevaisuus

Ladattavissa ŠKODA iV -hybridimalleissa yhdistyvät uusinta huipputeknologiaa edustava bensiinimoottori ja parhaita ominaisuuksia tarjoava sähkötekniikka. Kuvassa OCTAVIA COMBI RS iV.

Laajalti kiitosta saanut ladattavien ŠKODA iV -hybridien tekniikka vauhdittaa myös yritysautoina suosittuja Octavia- ja Superb-mallistoja. ŠKODA iV -mallit liittävät suorituskykyisiin bensiinimoottoreihin modernin ladattavien hybridien tekniikan, joka tuo mukanaan pienempiä päästöjä, käyttömukavuutta ja selvää säästöä.

TEKSTI Jari Kohonen, KUVAT Esko Tuomisto

Valtaosa autolla liikutuista kilometreistä tehdään yleensä taajamissa. Näin ajomatkat ovat lyhyitä: lapsen vienti kouluun, matka kotoa työpaikalle, nopea pistäytyminen kaupassa, piipahdus illalla harrastuksiin ja niin edelleen.

Kun valintana on Octavia iV tai Superb iV, kuvatun kaltaisen lähiliikenteen voi toteuttaa käytännössä kokonaan sähköllä. Auton voi kytkeä sähköverkkoon kotona, työpaikalla tai ostosten aikana. Näin toimintasädettä sähköllä voidaan päivittäisessä ajossa ylläpitää vaivattomasti.

Kaupunkipainotteisessa liikkumisessaan aktiivinen lataaja ajaa pitkiäkin aikoja tankkaamatta autoonsa lainkaan bensiiniä. Käyttövoimakuluissa säästö on parhaimmillaan suuri, kun akkua ladataan riittävän usein. Akun bruttokapasiteetti on sekä Octavia iV-, että Superb iV -malleissa 13 kilowattituntia.

Väkevä ja vähäpäästöinen

Tehokas bensiinimoottori, kuusiportainen DSG-vaihteisto sekä väkevä ja vääntävä sähkömoottori muodostavat yhdessä taloudellisen, vähäpäästöisen ja elämyksellisen ajokokemuksen.

Käytössä ladattava hybridiauto ei lataamista lukuun ottamatta vaadi bensiini- tai dieselversioon verrattuna erilaisia toimenpiteitä. Ladattavalla hybridiautolla voi ajaa haluttaessa puhtaasti pelkällä sähköllä. Bensiinimoottorin käyttö riippuu esimerkiksi valitusta ajotilasta, vallitsevista olosuhteista ja akun varaustasosta.

Ajaja voi halutessaan vaikuttaa auton kulutukseen ja sähkön hyödyntämiseen ajotilan valinnalla. E-MODE -asetuksella auto toimii alusta alkaen pelkästään sähköllä. E-MODE -asetus on oletuksena päällä aina, kun auto käynnistetään edellyttäen, että ajoakussa on riittävästi varausta. Polttomoottori puuttuu peliin, jos esimerkiksi ulkolämpötila laskee alle -10 asteen tai kaasupoljin painetaan kokonaan pohjaan (kickdown-toiminto).

Kaupungissa voi liikkua E-MODE -ajoasetuksella täysin ilman paikallispäästöjä pelkällä sähköllä.

Akku latautuu myös ajaessa

Octavia iV:n täydellä akulla voi ajaa WLTP:n mukaan jopa 69 kilometriä. Superb iV:llä maksimitoimintamatka on WLTP:n mukaan 60 kilometriä.

Erityisesti pidemmällä ajomatkalla hieno ominaisuus on se, että autossa voi Hybrid-ajoasetuksen yhteydessä määrittää halutun ajoakun lataustason, jota pyritään ylläpitämään. Näin auto lataa akkua myös ajon aikana.

Nerokkaan järjestelmän ansiosta kuljettaja voi ajaa kaupungista toiseen siten, että kaupungeissa liikutaan E-MODE-ajoasetus valittuna, täysin ilman paikallispäästöjä pelkällä sähköllä. Siirtymät kaupunkien välillä hoituvat Hybrid-asetuksella, ajoakkua samalla ladaten. Latauksessa auto hyödyntää energiaa, jota otetaan talteen esimerkiksi auton liikkuessa ja jarrutettaessa.

OCTAVIA iV-mallistossa toimintamatka on pelkällä sähköllä jopa 69 kilometriä.*

Hybrid- ja Sport-ajoasetukset

Hybrid-asetuksella elektroniikka säätelee automaattisesti poltto- ja sähkömoottorin yhteistoimintaa ja päättää sen perusteella, mikä ratkaisu eri ajotilanteissa on taloudellisin. Asetus säätää bensiini- ja sähkömoottoreiden yhteistoimintaa automaattisesti ilman, että ajajan tarvitsee huolehtia valinnoista.

Kuljettaja voi myös ottaa automaattisen säädön pois päältä ja säätää ajoakun haluttua, ylläpidettävää varaustilaa itse. Mikäli kuljettaja haluaa valjastaa käyttöön auton yhteistehon, Sport-ajoasetus on oikea valinta. Tällöin auto käyttää aina molempia voimalähteitä taatakseen kuljettajalle parhaan mahdollisen ajodynamiikan kaikissa tilanteissa.

Kahden moottorin yhteenlaskettu suorituskyky on huippuluokkaa. Ohituskiihtyvyys on erinomainen, sillä voimaa on tarjolla esimerkiksi Octavia iV:n perusmallissa 150 (204 hv) ja RS-versioissa jopa 180 kilowattia (245 hv). Superbissa moottoreiden yhteisteho on 160 kW (218 hv).

Litiumioneja ja muuttuvia siipiä

Ladattavat ŠKODA iV -hybridit esittelevät kompaktin kokonaisuuden, jossa yhdistyvät uusinta huipputeknologiaa edustava bensiinimoottori ja parhaita ominaisuuksia tarjoava sähkötekniikka. Malliston yhteydessä vilisee termejä ja käsitteitä, jotka saattavat kaivata hieman avaamista.


1.
Škoda iV -mallistossa käytetään litiumioniakkuja, jossa litiumionit liikkuvat anodin ja katodin välillä. Akun purkautuessa litiumionit liikkuvat anodista katodiin ja ladattaessa katodista anodiin. Litiumioniakun suurin etu on sen energiatiheys. Muihin akkutyyppeihin nähden pieneen ja kevyeen litiumioniakkuun saadaan ladattua paljon energiaa.

2. Bensiinimoottorin suorituskykyä ryydittää moderni muuttuvasiipinen turboahdin. Muuttuvasiipisen eli muuttuvageometrisen turboahtimen pakopesässä on muuttuvat säätösiivet. Kun ajetaan matalilla kierroksilla, siivet ovat kiinni.

Siipien ollessa kiinni pakokaasujen virtausnopeus kasvaa, jolloin turbiinipyörä pyörii nopeammin ja ahtopaine pysyy hyvällä tasolla jo alakierroksilla. Kun moottoria kuormitetaan, moottorin kierrokset nousevat ja pakokaasujen määrä kasvaa. Tässä tilanteessa siipiä avataan, jotta ahtopaine ei kasva liian korkeaksi.


3. Ladattavien ŠKODA iV -hybridien kulutus- ja päästöarvojen yhteydessä esiintyy lyhenne WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure). Kyseessä on laboratoriossa tehtävä testi, joka jäljittelee tosielämän ajosuoritetta. Testisyklissä huomioidaan mm. todelliset ajovastukset sekä kulutus ja päästöt erilaisissa kuormitustiloissa ennalta määrätyssä testilämpötilassa. Syyskuusta 2018 alkaen WLTP-mittaus on koskenut kaikkia uusia automalleja Suomessa.


*Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ladattavan hybridiauton kulutus voi poiketa merkittävästi ilmoitetuista WLTP-kulutusarvoista auton käytöstä ja lataamisesta riippuen.

Lisää artikkeleita aiheesta

OCTAVIA on Vuoden Auto Suomessa 2021

Ajankohtaista & Uutta

Radalla OCTAVIA RS JA RS iV

Koeajossa