19.5.2023
Veistokset kertovat tulevasta ‒ näin ne syntyvät Ajankohtaista & Uutta

Ainutlaatuiset autoveistokset viitoittavat Škodan sähköautojen tulevaisuutta. Näiden kuuden veistoksen luontiprosessi oli ainutlaatuinen projekti. Katso video ja kuvat sekä lue lisää, miten ne syntyivät.

Teksti ja kuvat Škoda Auto

Škoda on hiilineutraaliin liikkumiseen vievällä muutoksen tiellä. Näyttävä kuuden luonnollisen kokoisen autoveistoksen sarja vihjaa, miltä tulevaisuus saattaa näyttää. Veistokset paljastavat peruslinjoja Škodan tulevan täyssähköautomalliston muodoista.

Kuuden autoveistoksen projekti on ainutlaatuinen paitsi kooltaan myös tarkoitukseltaan ja merkitykseltään – ja muillekin kuin Škodalle. Autoteollisuudessa mitään vastaavaa ei ole koskaan aiemmin luotu.

Veistokset antavat viitteitä joistakin tietyistä parametreistä, mutta samalla ne kätkevät muotoilun yksityiskohtia. Ne näyttävät tarpeeksi, mutta eivät liikaa. Se olikin yksi vaikeimmista asioista projektissa – unohtamatta sitä, että kaikki on toteutettu erittäin lyhyessä ajassa.

Veistokset kertovat tulevien automallien mittasuhteista.

"Normaalisti uuden Škoda-automallin muotoilua kypsytellään kaksi vuotta, mutta näiden kuuden veistoksen muotoilusuunnittelu kesti kolme viikkoa. Koko projektiin meillä oli aikaa vain vähän yli kaksi kuukautta", veistosten ilmeestä vastaava muotoilija Franck Le Gall kertoo.

Näytä, mutta älä paljasta liikaa

Projekti alkoi hahmottua, kun Škoda lähti etsimään keinoa viestiä tulevaisuutensa suunnasta.

"Yhdessä viestintäosaston kollegoiden kanssa pohdimme, miten esittelisimme tulevaisuuttamme. Tarkastelimme, miten muut autonvalmistajat olivat tulevaisuussuunnitelmiaan esitelleet, mutta emme halunneet tehdä samaa. Tarkastelun aikana keksin idean taiteellisista veistoksista," veistosprojektia johtanut projektipäällikkö ja graafinen suunnittelija Petr Petzet sanoo.

Veistoksissa ovat samat mittasuhteet kuin oikeissa autoissa.

Taiteellisista veistoksista tehtiin fyysiset, koska ei haluttu esitellä muotoilua vain virtuaalisessa muodossa kuten alun perin kaavailtiin.

"Olemme perhekeskeinen autonvalmistaja ja arvostamme Human Touch -lähestymistapaa, joten päätimme tehdä veistoksista fyysiset ja luonnollisen kokoiset. Tavoitteena on ollut näyttää mittasuhteet ja antaa katsojien nähdä automallien tarkoitus paljastamatta kuitenkaan liikaa etukäteen," Petzet kertoo.

Projektiin osallistuneet suunnittelijat aloittivat veistosten hahmottamisen 3D-suunnitteluohjelmalla.

"Veistosten mittasuhteet ovat samat kuin todellisissa autoissa. Yritimme saada niihin monia yksityiskohtia kertomalla uudesta Modern Solid -muotokielestämme ja automallien yksilöllisyydestä, mutta silti jättäen sijaa myös tuleville yllätyksille," Franck Le Gall määrittelee.

Le Gall suunnitteli eri mallit yhdessä digitaalisten mallintajien, Tomáš Válkan ja Andrej Denyšekin, kanssa. Inspiraatiota Le Gall sai kuvanveistäjä Constantin Brancusin töistä.

Projektipäällikkö ja graafinen suunnittelija Petr Petzet

Sulavan virtaavat pinnat kätkevät tulevien autojen yksityiskohdat.

"Otimme lähtökohdaksi todellisten autojen mittasuhteet, mutta tehtävänanto sisälsi myös monia muotoiluvaatimuksia sekä tavoitteen luoda sulavan virtaavat pinnat, jotka kätkevät muotoilun yksityiskohtia ja elementtejä," Válka kertoo.

”Ennen oikean tavan valitsemista tiimi kokeili useita erilaisia muotoilutyylejä. Minusta oli hienoa, että sain paljon vapauksia ja tilaisuuden tuoda tähän projektiin omaa luovuuttani."

"Veistosten tekemisessä meitä eivät kahlinneet mitkään tekniset yksityiskohdat, joita on noudatettava sarjatuotantoon tulevien autojen suhteen. Veistoksissa on esimerkiksi suuremmat pyörät ja kauniin teräviä linjoja, jotka valmistusteknisten syiden vuoksi ovat normaalisti mahdottomia. Veistokset luotiin kirjaimellisesti tyhjästä eivätkä ne perustu mihinkään aiempaan automalliin", Petzet lisää.

Veistoksissa on teräviä linjoja, jotka eivät ole toteuttamiskelpoisia todellisissa autoissa.

"Palasin Škoda-muotoilun perusstrategiaan ja -filosofiaan varmistaen, että tunsin ja tiesin perusrakennuspalikat. Tavoitteena oli esimerkiksi saada veistoksissa näkymään tilavuuden yleisvaikutelma," Franck Le Gall kuvailee luovan työn prosessia.

Le Gallin mukaan Modern Solid -muotokielelle on ominaista tietty yksinkertaisuus. ”Oli hauskaa ja opettavaista yksinkertaistaa sitä vielä entisestään kätkemään yksityiskohtia.”

Veistokset kuorma-auton kyydissä

Kolmiulotteisen datan perusteella mallintajat tekivät autoista 1:4-mittakaavan mallit, joiden avulla varmistettiin ulkonäkö käytännössä ja viimeisteltiin kuuden autoveistoksen väripaletti.

"Kun saimme viimeiset kaksi pienemmän mittakaavan veistosta valmiiksi, meillä oli jo ensimmäinen valmiina täyskokoisena", Škodan muotoiluosastolta designmallien rakentamisen digituesta vastaava Klára Valentová kertoo.

Veistosta jyrsitään mallinnusmassasta.

Valentován vastuulla oli kehittää keinot tehdä luonnollisen kokoiset veistokset. Jo pelkästään tarvittavien materiaalien löytäminen ja hankkiminen oli haastavaa. Samaan aikaan Valentován oli työtovereidensa kanssa keksittävä, miten veistoksia olisi käsiteltävä.

Veistoksia ei ole tehty perinteisestä muotoilusavesta, jota autonvalmistajat uusien mallien muotoilusuunnittelussa tunnetusti käyttävät. Veistoksissa on runkorakenne, sen päällä vaahtokerros ja uloimpana pintana muotoilumassa.

"Yleensä käytämme tätä materiaalia tehdessämme niin sanottuja kovamalleja eli malleja, joihin kiinnitetään aitoja osia, kuten ajovalot, muoviosat ja lasit. Veistoksissa niitä ei ole, mikä myös aiheutti jonkintasoisen haasteen työn tekemisen myötä", Valentová toteaa hymyillen.

Tämä siksi, että suurille alueille levitetty muotoilumassa ei ole vakaata, vaan se saattaa murtua ja halkeilla. Veistokset ovat yhtä ja samaa suurta aluetta.

"Päätimme tarkoituksellisesti antaa veistoksiin syntyä murtumia, jotka sitten silottaisimme. Sitä varten kuormasimme veistokset kuorma-autoon, jolla ajeltiin Mladá Boleslavin ympäristössä jonkin aikaa. Näin testasimme mekaanisesti, murtuuko veistos vai ei," Valentová kertoo.

Designmallien rakentamisen digituki Klára Valentová

Lopuksi valmiit veistokset saivat kukin pintaansa oman, koko veistossarjaan sointuvan mattavärinsä. Käytetty maali kuivui nopeasti, joten veistoksia maalasi aina kaksi henkilöä. Maalipinta on varsin herkästi vaurioituva, sillä veistosten materiaalin vuoksi maalia ei voida lämpökäsitellä. Pinta myös niin sanotusti krakeloituu auringonvalossa herkästi, ja uteliaiden katselijoiden sormista pintaan jää helposti jälkiä.

"Veistoksia on todellakin käsiteltävä hansikkain. Ne ovat yhtä hauraita ja herkkiä kuin taideteokset", Valentová toteaa.

Ainutlaatuinen tulos

Veistosten käsittelyyn tarvittiin erityisratkaisu. Kuljettamista varten veistoksiin kiinnitettiin kapeat pyörät, jotka jäivät piiloon veistoksen pyörien taakse.

”Veistoksia liikutellaan erityisillä työntökärryillä. Näyttää kuin auto olisi rullaluistimilla," Valentová kuvailee.

Škodan päämuotoilija Oliver Stefani esittelee yhtä Škodan tulevaisuutta ilmentävistä autoveistoksista.

Ainutlaatuiset veistokset tehtiin Let’s Explore -tapahtumaa varten, mutta ne nähdään myös muissa tilaisuuksissa, kuten kolmeneljäsosamittakaavan malleina Škoda-museossa Mladá Boleslavissa 19.5.2023 avautuvassa design-näyttelyssä. Täysikokoiset veistokset nähdään muotoilulle ja taiteelle omistetuissa tapahtumissa. Suunnitelmissa on viedä veistokset myös julkisesti esille.

"Veistokset ovat ainutlaatuinen mahdollisuus näyttää yleisölle tulevien automalliemme perhe, joten kaikille tarjoutuu tilaisuus hahmottaa tulevaa mallistoamme ja valita oma tulevaisuuden suosikkinsa," Petr Petzet sanoo.

"Haluamme löytää veistoksillemme erityiset paikat päästä esille – paikkoja, joissa autoja ei yleensä esitellä. Odotamme innokkaina suuren yleisön reaktioita," Franck Le Gall lisää.

Lue myös

2023 Jääkiekon MM-kisojen kisahuuma on startannut

Ajankohtaista & Uutta

Ensimmäiset maistiaiset uudesta Superbista ja Kodiaqista

Ajankohtaista & Uutta

Hector ja Hanna – autossa viihtyjät

Meidän Škodamme