17.5.2024
Kaikkien aikojen Kodiaq Ajankohtaista & Uutta

Täysin uusi Škoda Kodiaq tarjoaa runsaasti uutta niin sisällä kuin ulkona. Se on entistäkin tilavampi, käytännöllisempi, vastuullisempi, varustellumpi ja innovatiivisempi. Suomeen rantautunut toisen sukupolven uutuus tarjoilee nyt myös ladattavan hybridin ja kevythybridin.

Teksti Sari Okko, Kuvat Esko Tuomisto

Maailman ensi-iltaansa lokakuussa 2023 Berliinissä viettänyt uusi Kodiaq sai parrasvaloissa ansaitsemansa huomion ja herätti odotuksen. Kelloja lähdettiin rukkaamaan kevääseen 2024, jolloin uutuus tulisi Suomeen. Merkkejä siitä saatiin, kun auto vieraili Suomessa ja lähti kevään korvalla kolmen viikon kiertueelle yhdessä uuden Superbin kanssa. Kiertueella Kodiaq todisti vetovoimansa ja innokkaimmat ehtivät jo tilaamaan omansa. Odotus oli päättynyt.

Škoda esitteli ensimmäisen sukupolven Kodiaqin vuonna 2016. Nyt menestys jatkuu monia palkintoja voittaneen kookkaan katumaasturin uudella sukupolvella. Kodiaq tunnetaan kokonsa ja näyttävyytensä ohella erityisesti monipuolisuudestaan ja edistyksellisestä tekniikastaan.

Uuden Kodiaqin muotoilu syntyy selkeiden linjojen, dynaamisten kaarimuotojen ja vankkojen yksityiskohtien tasapainoisesta kokonaisuudesta.

Ladattava hybridi ja kevythybridi

Škodan lippulaiva-katumaasturi Kodiaq nostaa tutut vahvuudet seuraavalle tasolle: väljemmät tilat, enemmän varusteita, lisää taloudellisuutta sekä arjen innovaatioita, uusia sisustusmateriaaleja ja päivitettyjä avustinjärjestelmiä.

Suositun katumaasturin odotetuin uutuus on ladattava hybridimalli. Sen suurin yhteisteho on 150 kW (204 hv), ja sillä yltää pelkästään sähköllä ajettaessa jopa yli 120 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Pikalatausmahdollisuus 50 kW:n maksimiteholla on vakiovaruste. Ensimmäistä kertaa Kodiaqista on tarjolla myös kevythybridi, jonka voimanlähteenä on 110-kilowattinen (150 hv) 1.5 TSI -bensiinimoottori.

Kodiaq tarjoilee jopa seitsemän istumapaikkaa. Tavaratilaa on suurimmillaan 2 035 litraa.

Muut moottorivaihtoehdot ovat 150-kilowattinen (204 hv) 2.0 TSI -bensiinimoottori ja kaksi 2.0 TDI -dieselmoottoria tehoiltaan 110 ja 142 kW (150 ja 193 hv). Kaikkien moottoreiden yhteydessä on DSG-automaattivaihteisto sekä tehokkaimman bensiini- ja dieselmoottorin yhteydessä neliveto.

Škoda on tuonut uuteen Kodiaqiin tarjolle uuden sukupolven ajo-ominaisuuksia ja -mukavuutta parantavan mukautuvan alustan säätöjärjestelmän DCC Plus. Tässä järjestelmässä iskunvaimentimien sisään- ja ulosjoustovaiheita säädellään kahdella erillisellä venttiilillä, minkä ansiosta säätely reagoi nopeammin ja toimii laajemmalla alueella. Entistä kehittyneemmän järjestelmän ansiosta ajamisen dynamiikka ja auton mukavuus ovat entistä paremmat.

Uusi muotoilu, uutta tekniikkaa

Pyörähdys auton ympärillä osoittaa, että uusi Kodiaq on ilmeeltään edeltäjäänsä vahvempi. Katse kiinnittyy saatavilla oleviin edistyksellisiin Matrix LED -ajovaloihin, kulmikkaisiin pyöränkoteloaukkoihin sekä Škodan uuden brändi-identiteetin mukaiseen tekstilogoon takaluukun pinnassa. Konepelti näyttää veistokselliselta ja sitä koristaa kahdeksankulmainen jäähdyttimen säleikkö, johon on tarjolla myös 14 valoelementistä muodostuva vaakasuuntainen valolista.

Loivasti kohti perää viettävän kattolinjan aerodynaamisen muotoilun ansiosta ilmanvastuskerroin on onnistuttu pienentämään alkaen-arvoon 0,282. Aerodynamiikkaa parantavat myös moottorin ja jarrujen jäähdytysilmanohjauksen optimointi, aerodynamiikaltaan hiotut ulkopeilien kotelot, etu- ja takapuskurin uusi muotoilu, aerodynaamiset vanteet, pidempi kattospoileri ja kattoon integroidut matalat kattokaiteet.

Perän muotoilua hallitsee kookas ja leveä takaluukku. Sen koon ja matalan kuormauskorkeuden ansiosta tavaratila osoittautuu helppokäyttöiseksi. Toiseen sukupolveen kasvaminen kertoo uusista mitoista: Kodiaq on nyt reilut kuusi senttiä aiempaa pidempi. Strategiset mitat – pituus 4 758, leveys 1 864, korkeus 1 659 ja akseliväli 2 791 millimetriä – enteilevät erittäin väljiä sisätiloja.

Toisen sukupolven Kodiaqiin on tarjolla yhdeksän ulkoväriä, joista seitsemän on metallivärejä. Yksi niistä on uusi näyttävä Bronx Gold -helmiäisväri.

Vakiovarusteisen DSG-automaattivaihteiston valitsin sijaitsee nyt ohjauspyörän tuntumassa.

Vaihteenvalitsimen uusi paikka

Kun autoon istahtaa, väljyyden huomaa. Seitsemänpaikkaisessa versiossa kolmannen istuinrivin matkustajilla on nyt 15 millimetriä enemmän pääntilaa. Myös tavaratilaa on entistä enemmän. Viisipaikkaisen version tavaratilan perustilavuus on suurentunut 910 litraan ja takaistuimien selkänojat eteen taittamalla 2 105 litraan. Seitsemänpaikkaisessa versiossa tavaratilan tilavuus kolmannen istuinrivin selkänojat pystyasennossa on 340 litraa ja maksimitilavuus 2 035 litraa.

Sisätilojen keskipisteenä on kojelaudassa vapaasti seisova jopa 13-tuumainen Infotainment-näyttö, jota täydentää 10-tuumainen digitaalinen mittaristo ja lisävarusteena saatava Head Up -tuulilasinäyttö.

Infotainment-näytön alapuolella sijaitsevat uudet Smart Dials -säätimet – kolme kierrettävää ja painettavaa säädintä, joissa on digitaaliset näytöt. Näillä säätimillä auton eri toimintojen käyttö on helppoa: säätimet antavat tuntopalautteen ja kertovat aktiiviset toiminnot näytöissään. Säätimien toiminnoiksi voidaan valita esimerkiksi äänenvoimakkuus, Smart-ilmastointi, ajoasetuksen valinta tai navigoinnin kartan zoomaus.

Ja vielä kiinnostava uutuus: vakiovarusteisen DSG-automaattivaihteiston valitsin sijaitsee nyt ohjauspyörän tuntumassa. Tämä on vapauttanut runsaasti tilaa keskikonsoliin.

Mukavuudesta tinkimättä

Autossa istuessa tuntee mukavuuden. Saatavilla olevissa sähköisesti säädettävissä ErgoSeat-etuistuimissa on säätömuisti sekä kymmenellä ilmatyynyllä toteutettu ja monia eri ohjelmia käsittävä hierontatoiminto.

Tarjolla on neljä sisustuksen designvalintaa, joissa on panostettu entistä enemmän vastuullisuuteen. Istuinten verhoilukankaissa, lattiamatoissa, tavaratilan matossa ja kattoverhouksessa on käytetty kierrätyskangasta ja -polyesteriä. Suite-designvalintojen nahkaverhoilun nahka on valmistettu ympäristövastuullisesti kahvinpapujen tähteillä parkitsemalla.

Kaksi jo suorastaan ikonista Simply Clever -ratkaisua, sateenvarjo ja jääraappa, on valmistettu kestävän kehityksen materiaaleista. Uusia tarjolla olevia Simply Clever -ratkaisuja ovat keskikonsoliin sijoitettu kosketusnäytön puhdistin 13” Infotainment-järjestelmän yhteydessä ja keskitunnelin päällä oleva säilytyslokero toisen istuinrivin matkustajien käyttöön. Ensimmäisen sukupolven tapaan myös toisen sukupolven Kodiaqiin on saatavilla ovien reunasuojukset.

Škoda on tuonut uuteen Kodiaqiin tarjolle uuden sukupolven ajo-ominaisuuksia ja -mukavuutta parantavan mukautuvan alustan säätöjärjestelmän DCC Plus.

Turvallinen, turvallisempi…

Uudessa Škoda Kodiaqissa on lukuisia edistyksellisiä turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä avustinjärjestelmiä. Kääntymisavustin Turn Assist auttaa välttämään risteysonnettomuuksia vasemmalle hitaissa nopeuksissa käännyttäessä, tehden tarvittaessa hätäjarrutuksen. Saatavilla oleva edelleen kehitetty automaattinen pysäköintiavustin hoitaa nyt myös ajosuunnan valinnan ja nopeuden säätelyn kuljettajan puolesta. Pysäköintiavustimen Opetettu pysäköinti -toiminnolla voi tallentaa muistiin reitin jopa viiteen eri pysäköintipaikkaan. Tämän jälkeen auto osaa automaattisesti hoitaa pysäköinnin jopa 50 metrin säteellä tallennetusta pysäköintipaikasta. Myöhemmin tarjolle tulevan Opetettu etäpysäköinti -toiminnon avulla pysäköinnin voi hoitaa tallennettuun paikkaan myös auton ulkopuolelta älypuhelimen sovelluksella ohjaten.

Päivitetty Side Assist -kaistanvaihtovaroitin tarkkailee takaviistosta lähestyvää liikennettä nyt 90 metrin päästä aiemman 70 metrin sijasta. Tarjolla oleva Travel Assist -avustinkokonaisuus näyttää ympäröivät ajoneuvot digitaalisessa mittaristossa entistä selkeämmin. Sen toiminnassa mukautuva kaista-avustin yhdistyy mukautuvaan vakionopeudensäätimeen, joka toimii navigointijärjestelmän ja liikennemerkkien tunnistuksen kanssa ennakoiden esimerkiksi kaarteita, risteyksiä ja nopeusrajoitusten muutoksia.

Uuden Kodiaqin passiivisen turvallisuuden varusteisiin sisältyy jopa yhdeksän turvatyynyä, mukaan lukien lisävarusteena saatavat toisen istuinrivin sivuturvatyynyt.

Sähkötoiminen panoraamakattoikkuna tuo sisätiloihin uuden ulottuvuuden. Tummennettu lasi on varustettu suojaverholla.

Uusi Kodiaq on aina online

Koska uusi Kodiaq on aina online, sen ansiosta voidaan toteuttaa monia online-mobiilipalveluja ja Infotainment-järjestelmän toimintoja. Škoda Connect -online-palveluissa on mukana niin MyŠkoda-sovelluksella hallittavat Remote Access -etäkäyttöpalvelut kuin myös auton keskusnäytön kautta hyödynnettävät Infotainment Online -palvelut.

Kodiaqin varustus sisältää neljä USB-C-liitäntää, joista mobiililaitteita voidaan ladata nopeasti jopa 45 watin teholla. Yksi uusista varusteista on yhteensopivan matkapuhelimen jopa 15 watin langaton lataus, jolla voidaan ladata kahta älypuhelinta yhtä aikaa. Langattomaan lataukseen liittyy nyt myös jäähdytystoiminto.

Uuden Kodiaqin Infotainment-järjestelmässä on vakiona eleohjaus, puheohjaus ja SmartLink, jolla puhelimen autokäyttöön yhteensopivat sovellukset voidaan heijastaa Infotainment-näytölle joko Apple CarPlay- tai Android Auto -tekniikan avulla. Vakiovarusteena autossa on kahdeksan kaiutinta ja lisävarusteena saatavan Canton Sound System -äänentoistojärjestelmän myötä neljätoista.

Rakenna Škoda Rakenna verkossa juuri sinulle sopiva Škoda Rakenna nyt
Tilaa uutiskirje Kuule ensimmäisten joukossa uusimmat Škoda-uutiset Tilaa

Uusi Kodiaq Oliver Stefanin silmin – katso video

Ajankohtaista & Uutta

Autotoimittajien koeajossa uusi Kodiaq – lue arviot

Škoda mediassa

MyŠkoda-sovellus sisältää nyt entistä enemmän toimintoja

Ajankohtaista & Uutta