4.8.2022
Rallipäivä tarjosi elämyksiä varikolla, shakedownissa ja Harjulla Ajankohtaista & Uutta

Suomen MM-ralli eli Secto Rally Finland starttasi torstaina 4.8. vauhdikkaan odotetusti. Aamupäivällä ajettiin testierikoiskoe Rannankylässä ja illalla legendaarinen Harjun EK. Nauti rallitunnelmista ja seuraa myös ŠKODA Suomen somekanavia.

TEKSTI Sari Okko, KUVAT Esko Tuomisto

ŠKODA Fabia Rally2 Evo -autolla Jyväskylässä ajava Mikko Heikkilä lähti kartturinsa Samu Vaalerin kanssa ensimmäiseen rallipäivään hyvillä mielin. Kesäistä säätä tarjoileva aamu käynnistyi Rannankylässä shakedownilla eli 4,5 kilometrin testierikoiskokeella.

”Tunnelmat ovat hyvät ja odottavat. Reitti näyttää hienolta, nuotit ovat kunnossa ja rallikansaa riittää. Tavoitteena on ajaa niin kovaa kuin pystytään ja pysyä tiellä. Shakedownin jälkeen päästään sitten illalla tositoimiin Harjulla, jossa on ajettava hyvä aika tulevia erikoiskokeita ja kisan edistymistä ajatellen”, Mikko kommentoi hymyillen.

Toista kertaa Jyväskylässä ajava Mikko kertoo muistavansa reitit varsin hyvin, joten viime vuoden opeilla jatketaan. ”Myös uudet reitit ovat mieluisia, joten ei tässä muuta voi, kun lähteä hyvillä mielillä ralliin tekemään parhaansa.”

Mikko Heikkilä lähti torstaina testierikoiskokeen jälkeen illan Harjun erikoiskokeelle luottavaisin mielin. ”Kaikki on kunnossa ja tarkoituksena on ajaa niin kovaa kuin pystytään.”

Ensimmäinen rallipäivä starttaa shakedownilla

TGS Worldwiden huoltoparkissa työskentelevä ŠKODA-mekaanikkotrio – Hanna Skantz, Kimmo Korpi ja Janne Mäenpää – pääsi heti aamusta käytännön toimiin. Kun kuljettajat lähtivät yhdeksän pintaan testierikoiskokeelle, varikolla alkoi odotus.

Shakedownin päätyttyä varikolle saapuu ensin rallikuljettaja Teemu Asunmaa ja kartturi Ville Mannisenmäki. Tunnelma sähköistyy jälleen, kun insinöörit ja mekaanikot pääsevät töihin.

”Hyvältä tuntuu ajaa suomalaisittain kauden päätöstapahtumassa MM-rallia Jyväskylässä. Mahtavaa, kun reittien varrella on tänä vuonna todella paljon katsojia – kyllä sen ratin takaakin huomaa. Auto on kunnossa, ja Harjua varten tehdään vain pientä hienosäätöä”, Teemu sanoo.

Rallin SM-sarjan kärkinimiin kuuluva Teemu Asunmaa lähti torstaina jahtaamaan hyvää sijoitusta Suomen MM-rallin WRC2-luokan kilpailussa. ”Aina on hienoa lähteä ajamaan”, Teemu tuumi rauhallisesti.

”Paljon tuli opittua auton rakenteesta ja erilaisista toteutuksista. Auto tuli taas päivän aikana tutummaksi. Muut mekaanikot huomioivat hienosti sen, ettei meillä ole ralliautoista aiempaa kokemusta, vaikka sitä on mekaanikkona muualla. Perjantaina päästää näkemään aamu-, päivä- ja iltahuollot, joten mielenkiinnolla lähdetään päivään”, Asunmaan huoltotiimissä työskennellyt Kimmo Korpi sanoo.

Hanna Skantz vaihtaa jarrulevyä.

Heikkilän huoltotiimissä työskentelevät Hanna ja Kimmo ovat samaa mieltä. ”Mahtavaa olla mukana Jyväskylässä ja tuntea oikeasti kuuluvansa TGS Worldwide -tiimiin. Meidät on otettu hienosti vastaan ja olemme päässeet tekemään oikeita töitä. Paljon on jo opittu uutta – ja paljon oppii varmasti lisää viikonlopun aikana”, Hanna Skantz iloitsee.

Janne Mäenpää ralliauton etupään kimpussa.

”Hyvin on mennyt. Rallissa kaikki on uutta, mutta kun pääsee oikeasti tekemään, työ tuntuu periaatteessa samalta kuin oma työ, vaikka auto onkin ihan erilainen. Kokeneet mekaanikot ovat korostaneet sitä, että aina voi kysyä mitä vain eikä tyhmiä kysymyksiä ole. Perjantaihin lähdetään odottavin mielin, koska silloin nähdään, mitä kaikkea 15 minuutin huollossa todella ehditään tehdä.”

Toni Gardemeister luottaa suomalaisvoittoon

Menestyneenä ralliautoilijana, ŠKODA Motorsportin tehdaskuljettajana ja TGS Worldwide -tallin omistajana tunnettu Toni Gardemeister seurasi aamupäivän shakedownia ja iltaseitsemän jälkeen käynnistyvään Harjun erikoiskokeeseen valmistumista varikolla luottavaisin mielin.

”Shakedownissa ei ajeta kilpaa, mutta se tuo tietynlaista luottamusta ja fiilistä autoon ja tuleviin erikoiskokeisiin. Odotan kovaa kamppailua. Autot ovat varsin samanlaisia keskenään, joten kuljettaja ratkaisee. Näissä kisoissa on ajettava kaasu pohjassa lähes koko ajan.”

Harju tarjoilee neulansilmämutkaa, tiukkoja kaistanvaihtoja, soraa ja asfalttia sekä ylä- ja alamäkiä kaupungin keskustassa, joten erikoiskokeella on legendaarinen maine. Toni nimeää omaksi suosikikseen kuitenkin Päijälän erikoiskokeen, joka ajetaan lauantaiaamusta 6.8. Kokonaiskisasta Tonilla on selkeä näkemys.

”Ihmettelisin, jos Jyväskylästä ei tulisi suomalaisvoittoa.”

Toni Gardemeister pitää Škodan vahvuutena tasapainoisuutta ja kestävyyttä. ”Auto ei välttämättä ole aina nopein, mutta mikään osa-alue ei ole koskaan heikko lenkki.”

Harjun kaupunkierikoiskokeella on nähtävillä ralliautojen ohella muun muassa ŠKODA ENYAQ Coupé iV -täyssähkökatumaasturi. EK:n etuautona toimii ENYAQ Coupé RS iV.

Ensimmäisen rallipäivän kunniaksi ŠKODA-mekaanikot Hanna Skantz, Kimmo Korpi ja Janne Mäenpää pääsivät vaihtamaan vapaalle. ”Harjun erikoiskoe täydentää hienosti varikkokokemusta”, Kimmo summaa tunnelmat. Kuva: Sari Okko

Lue myös

Secto Rally Finland valmiina starttiin

Ajankohtaista & Uutta

ŠKODA Suomi tarjoaa rallikansalle rallimakkarat Jyväskylässä

Škodan mekaanikkotrio valmistautuu elämänsä tilaisuuteen

Ajankohtaista & Uutta

Škodan mekaanikkotrio pääsi tositoimiin Moksissa

Ajankohtaista & Uutta