19.7.2022
Škodan mekaanikkotrio pääsi tositoimiin Moksissa | Ajankohtaista & Uutta

Jyväskylän MM-ralliin valmistautuva ralliautoilija Mikko Heikkilä kokoontui heinäkuussa taustajoukkoineen Moksiin testaamaan menopeliään. Mukana olivat myös TGS Worldwide -tiimin nuoret ŠKODA-mekaanikot Hanna Skantz, Kimmo Korpi ja Janne Mäenpää.

TEKSTI SARI OKKO, KUVAT ESKO TUOMISTO

Moksin Mansikkamäen varrella sijaitsevan maatalon pihalla käy kuhina, kun Škoda Fabia R5 Evolla ajava Mikko Heikkilä valmistautuu testipäivään. Päivän tavoitteena on tehdä testiajojen perusteella tarvittavat säädöt Jyväskylässä 4.-7.8.2022 ajettavaan Secto Rally Finland MM-kisoihin.

Paikalla on iso joukko myös testipäivän käytännön järjestelyistä, tieturvallisuudesta ja muonituksesta vastaavaa talkooporukkaa. Näillä teillä on ajettu lujaa jo 1980-luvulta lähtien.

Jyväskylän MM-ralleihin valmistelevat testiajot Moksin Mansikkamäentiellä sujuivat ralliautoilija Mikko Heikkilän puikoissa odotetusti. Tiet olivat hyvässä kunnossa ja autoon saatiin maksimivauhdit.

Mitä varikolla käytännössä tapahtuu?

ŠKODA-maahantuoja Helkama-Auto Oy starttasi keväällä kilpailun, johon kutsuttiin kaikki ŠKODA-mekaanikot ympäri Suomen. Kilpailun tavoitteena oli löytää ŠKODA-mekaanikkoja TGS Worldwide -rallitiimiin Jyväskylässä ajettavan Secto Rally Finland MM-kisan ajaksi.

Voittajat, Hanna, Kimmo ja Janne, tapasivat ensi kertaa SM Pohjanmaa Rallin yhteydessä kesäkuussa Seinäjoella, jossa kolmikko tutustui tuleviin tehtäviinsä. Moksissa trio pääsi kokemaan käytännössä TGS-mekaanikkojen ja insinöörien kanssa, mitä varikolla todella käytännössä tapahtuu.

Hannan, Kimmon ja Jannen elämys huipentuu Secto Rally Finland MM-kisoissa osana mekaanikkotiimiä – viiden päivän ajan aamusta iltaan. Ilmassa väreilee jo odotusta ja vähän jännitystäkin: ammattitaito on työn kautta hallussa, mutta rallikisoissa huolto ei ole ihan omista töistä tuttua peruskauraa.

Moksissa nähtiin rallikuljettajan rinnalla koko mekaanikkojoukko. Kuvassa Riku Tolonen (vas.), Kaitsu Ahola, Janne Mäenpää, Hanna Skantz, Mikko Heikkilä, Kimmo Korpi, Jiří Kalina, Matti Pietarila ja Rando Remmelg.

ŠKODA-mekaanikot Janne Mäenpää, Hanna Skantz ja Kimmo Korpi valittiin heinäkuussa Jyväskylässä ajettavaan Secto Rally Finland 2022 MM-kisaan. Moksissa kolmikko pääsi tositoimiin testiajojen varikolla.

”Vaihdelaatikon vaihdon epävirallinen ennätys kisojen aikana on 12 minuuttia. Noin 20 minuutissa vaihto onnistuu helposti”, Mikko Heikkilän päämekaanikko Kaitsu Ahola kertoo.

Auto valmistellaan kuskille mieleiseksi

Mikko Heikkilän päämekaanikko Kaitsu Ahola on oman ralliuransa jälkeen työskennellyt mekaanikon hommissa kymmenisen vuotta. Kaitsu on mies paikallaan opastaessaan nuoria mekaanikkoja alan saloihin.

”Kisoissa huoltotoimet ovat pitkälti kiinni siitä, mitä metsäteillä ajon aikana tapahtuu. Mekaanikkojen päivät ovat pitkiä. Päiviin kuuluu paljon odottelua, mutta sitten, kun alkaa tapahtua, toimitaan nopeasti. Huoltotoimiin voi kuulua kaikkea mahdollista ikkunanpesusta vaihdelaatikon vaihtoon ja jopa koritöihin.”

”Tavoitteena on saada auto kuskille mieleiseksi ja mahdollisimman nopeaksi. Iso osa testipäivää on kuljettajan luottamuksen ja hyvän mielen hakemista varsinaisia kisapäiviä ajatellen. Kuten kaikessa urheilussa, mentaalisella puolella on suuri merkitys myös autourheilussa”, Ahola korostaa.

”Voidaan sanoa, että mitä kokeneempi kuljettaja on, sitä helpompaa varikkohomma on mekaanikoille. Iso osa työstä on ennakoivaa: kun Mikko ajaa varikolle, tiedämme käytännössä jo 95 prosenttia tarvittavista huoltotöistä”, Ahola kertoo.

Mikko Heikkilän sisar Heidi Heikkilä (vasemmalla) toimi testiajoissa kartturina. Sisaruksilla on pitkä kokemus yhteistyöstä. ”Hieman jännitti kolmen vuoden tauon jälkeen, mutta kovin mielissäni olin, kun Mikko pyysi mukaan. Hienosti meni ja kierros kierrokselta kovempaa.” Kuvassa mekaanikko Hanna Skantzia valmistellaan auton kyytiin.

Ehjää suoritusta lähdetään hakemaan – täysillä”

Ensimmäisten Moksin testiajokierrosten jälkeen varikolla keskustellaan. Heikkilän toiveesta liukkautta pyritään korjaamaan, joten etujouset ja renkaat vaihdetaan. Aholan ja muiden mekaanikkojen mukana tositoimiin lähtevät nyt myös Hanna, Kimmo ja Janne.

Mekaanikkotrio pääsee mm. nostamaan ralliautoa, vaihtamaan renkaita ja etujousia, irrottamaan pohjapanssaria sekä tekemään ns. spanner checkiä. Testiajojen ja hienosäätöjen jälkeen rallikuljettaja on mielissään. ”Hyvältä tuntuu. Päivän tavoitteet on saavutettu”, Heikkilä toteaa.

Toista kertaa Jyväskylän kisaan starttaava ralliautoilija on innoissaan. ”Tavoitteet ovat korkealla. Haluan pärjätä, ajaa kovaa, päästä maaliin ja olla kärkikahinoissa. Tiet ovat pitkässä kisassa tietenkin rajummassa kunnossa kuin lyhyemmissä kisoissa, mutta ehjää suoritusta lähdetään hakemaan – täysillä.”

TGS Worldwide -tallin omistajan Toni Gardemeisterin mukaan Mikko Heikkilän vahvuuksia Jyväskylän kisoissa ovat raaka vauhti ja vahva itseluottamus. ”Nopeus ja varmuus ratkaisevat.”

Toni Gardemeister odottaa suomalaisvoittoa

Menestyneenä ralliautoilijana, ŠKODA Motorsportin tehdaskuljettajana ja TGS Worldwide -tallin omistajana tunnettu Toni Gardemeister seuraa testiajoja Moksissa tyytyväisin mielin. Rallikausi on pitänyt miehen liikekannalla niin kotimaassa kuin ulkomailla. Heikkilän kanssa yhteistyö on jatkunut noin 2,5 vuotta.

”Auto on Mikon kaltaiselle kokeneelle kuljettajalle läpikotaisin tuttu, mutta testipäivinä autoon tehdään lähinnä hienosäätöjä, kuten iskarien, jousien ja auton korkeuden säätöä sekä haetaan kuljettajalle fiilistä tiettyä kisaa varten”, Gardemeister sanoo.

”Jyväskylästä odotan kovaa kamppailua. Autot ovat varsin samanlaisia keskenään, joten se kuljettaja ratkaisee, joka ajaa vauhdikkaimmin autoa rikkomatta. Näissä kisoissa ajetaan kaasu pohjassa lähes koko ajan eli vauhtia riittää. Ihmettelisin, jos Jyväskylästä ei tulisi suomalaisvoittoa.”

Škodan mekaanikkokolmikko pääsi päivän päätteeksi ralliautoilija Mikko Heikkilän viereen kokemaan, miten se heidänkin huoltamansa ŠKODA Fabia R5 kulkee erikoiskokeella.

Sokerina pohjalla: mekaanikkotrio metsässä

Škodan mekaanikkokolmikko koki päivän päätteeksi mieluisan yllätyksen päästessään ralliautonkyytiin kartanlukijan paikalle kokemaan, miten se heidänkin huoltamansa ŠKODA Fabia R5 toimii erikoiskokeella.

”Ihan mahtavaa. Yritin ottaa videota reitiltä, mutta ei onnistunut. Oli paras laittaa kännykkä taskuun ja vain nauttia”, Hanna Skantz hymyilee vauhdikkaan kokemuksen jälkeen varikolla.

”Oli kyllä hieno kokemus. En ole ennen ollut lentävässä autossa, joka kulkee 170 kilometriä tunnissa hiekkatiellä. Ajon aikana ymmärsi, että auton tulee todellakin olla kunnossa ja siihen pitää voida luottaa. Pakko arvostaa myös kuskeja yhä enemmän ja enemmän”, Kimmo Korpi tuumii.

”Huh huh, kyllä tuli hiki. Menisin ehdottomasti uudelleen, mutta en ehkä ihan toista kierrosta tähän perään. Urautuneella tiellä vähän töyssähti, mutta Mikko vain totesi, että onneksi ei auto kaatunut”, Janne Mäenpää sanoo.

Vuodesta 1984 talkoohengellä mukana olleella Erkki Savolaisella on pitkä kokemus testiajoista mm. järjestysmiehenä, ratamestarina, turvallisuuspäällikkönä ja kilpailujohtajana. Jyväskylän ralleihin Savolainen osallistuu jo 55. kerran.

Lue myös

Pyörällä Saimaan ympäri – mukana myös ŠKODA

Ajankohtaista & Uutta

Upouusi KODIAQ RS kotiutui automuseoon

Meidän Škodamme

Pesisfestareilla juhlittiin Idän ja Lännen tasapeliä – mukana myös ŠKODA

Ajankohtaista & Uutta