30.9.2021
Uusi ŠKODA FABIA: mitä mieltä tekijät ovat lopputuloksesta? Ajankohtaista & Uutta

Korirakenteissa käytettyjen suurlujuusterästen ansiosta neljännen sukupolven ŠKODA FABIA on yksi kokoluokkansa turvallisimmista autoista. Lisäksi uusilla EVO-moottoreilla päästään pienempään polttoaineen kulutukseen ja pienempiin pakokaasupäästöihin.

Suurempi, turvallisempi ja kypsempi. Suosittu ŠKODA FABIA on ehtinyt jo neljänteen sukupolveensa. Millainen se on sen suunnittelussa mukana olleiden ihmisten mielestä?

Teksti ja kuvat ŠKODA Auto

Uuden sukupolven ŠKODA FABIA on pykälää kypsempi. Edeltäjään verrattuna se on selvästi kookkaampi, mistä on kiittäminen MQB A0 -perustekniikkaa. Sen ansiosta sisätiloista ja tavaratilasta on saatu huomattavasti suuremmat. Uutuusmalliin on saatavissa lukuisia melkoinen määrä edistyksellisiä turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä.

Kun uuden ŠKODA Fabian kansainvälinen lehdistöesittelytilaisuus järjestettiin Puolassa, auton kehitystyöhön osallistuneita asiantuntijoita pääsi jakamaan ajatuksiaan ja tunteitaan tästä uudesta automallista. Esitimme asiantuntijoille muutaman kysymyksen.

Petr Novosad

Tuotelinjan projektipäällikkö

Mikä sinun osuutesi oli uuden ŠKODA Fabian kehittämisessä? Mikä oli kaikkein vaikeinta ja mikä sujui ongelmitta?
Erilaisten vaatimusten tasapainottaminen toisiinsa siten, että lopullinen tuote täyttää kaikki kriteerit niin lainsäädännön, rakenteen, muotoilun ja niin edelleen osalta, sekä samalla asiakkaiden odotusten täyttäminen tai ylittäminen, mikä erityisesti oli tärkeä osa vastuualuettani. Lopulliseen tuotteeseen arvon lisääminen ja tekniikan, ideoiden ja innovaatioiden toteuttaminen ja asiakkaillemme parhaiden ratkaisujen löytäminen – kaikki se oli tiimityössämme kiinnostavinta ja tärkeintä.

Mikä on osastosi tai erityisosaamisesi kannalta uuden Fabian ehdoton kohokohta? Mistä olet kaikkein ylpein?
Olen ylpeä siitä, miten koko tuotekehitystiimi onnistui viemään turvallisuuden, mukavuuden ja toiminnallisuuden parhaalle mahdolliselle tasolle – samalla luoden tasapainoisen ja toimivan kokonaisuuden. Jos minulta kysytään, kohokohtia ovat Travel Assist -ajoavustinkokonaisuus, valot, lukuisat Simply Clever -ratkaisut, hienosti säädetty alusta, sekä aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden varusteet kuten kuljettajan polviturvatyyny, takasivuturvatyynyt ja uudet turvallisuusjärjestelmät.

Petr Novosad

Uudessa Fabiassa voi olla jopa yhdeksän turvatyynyä, ja lastenistuimet ovat kiinnitettävissä ulommille takaistuinpaikoille ja etumatkustajan istuimeen ISOFIX-kiinnikkeillä ja TopTether-yläkiinnitysvöillä. Kaikissa Fabioissa on jo vakiona esimerkiksi kaista-avustin, kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä ja automaattinen Front Assist -hätäjarrutusjärjestelmä.

Marwan Khiat

Marwan Khiat

Sisätilojen muotoilukoordinaattori

Mikä sinun osuutesi oli uuden ŠKODA Fabian kehittämisessä? Mikä oli kaikkein vaikeinta ja mikä sujui ongelmitta?
Johdin tiimiä, jonka tehtävä oli luoda parhaat mahdolliset sisätilat. Uuden perustekniikan ansiosta ylsimme hienoon tulokseen; ohjaamo on raikkaasti muotoiltu, dynaaminen ja uusimpien ŠKODA-automallien sisätilojen tyyliä noudatteleva. Symmetriset, tasapainoiset ja tervetulleeksi toivottavat sisätilat, sekä kaikki ne piirteet, jotka tekevät sisätiloista yhtenäisen kokonaisuuden – se oli päätavoitteemme.

Marwan Khiat

Mikä on osastosi tai erityisosaamisesi kannalta uuden Fabian ehdoton kohokohta? Mistä olet kaikkein ylpein?
Sisätilasta. Se herättää tunteita ja liittää niihin mukaan kaiken sen huipputekniikan, jota asiakkaat kaipaavat. Tämä kaikki yhdistettynä huikeaan mukavuuteen ja toimivuuteen.

Miten uusi FABIA on poikkeuksellinen oman erikoisosaamisesi valossa? Mikä edelliseen sukupolveen verrattuna on mielestäsi kehittynyt eniten?
Uuden sukupolven FABIA on kehittyneempi joka suhteessa. Se on tilavampi, mukavampi, käytännöllisempi, ja siinä on kokoluokkansa parhaat tietoviihde- ja liitettävyysratkaisut. Erityisesti pidän kuitenkin sen sisätiloissa toteutuvasta materiaalien yhdistelystä. Mielestäni auton sisätilojen tulee heijastaa käyttäjän persoonallisuutta ja tiloja, joista hän pitää – vaikka olohuonetta tai jopa koko kotia. Kojelaudan pehmeillä materiaaleilla, näytöillä, verhousosilla ja muilla sisustuselementeillä toteutamme autoon kodinomaisen tunnelman.

Gerald Simpson

Gerald Simpson

Tuotelinjan markkinointijohtaja

Mikä sinun osuutesi oli uuden ŠKODA Fabian kehittämisessä?
Tuotekehitysprosessissa roolini oli edustaa asiakasta. Me tutkimme markkinatrendejä, kilpailijoitamme sekä asiakkaidemme tarpeita ja vaatimuksia. Pyrimme siirtämään nämä tarpeet ja tutkimusten tulokset mukaan tuotekehitysprosessiin tavoitteena luoda automalli, joka menestyy kaikilla markkinoilla.

Mikä oli kaikkein haastavinta?
Tässä autokokoluokassa operoimme tiukalla budjetilla ja kustannuskurilla. Vaikka haluamme aina parasta asiakkaille, meidän on toisinaan tehtävä kompromisseja, jotta saavutamme tavoitteemme ja silti pystymme tarjoamaan asiakkaille hyvän vastineen rahalle. Tässä olemme mielestäni uudella Fabialla onnistuneet.

Entä mikä sujui ongelmitta?
Uuden Fabian suunnittelu- ja kehitystyö vaati tiimityötä, jossa kaikilla osallisilla osastoilla oli sama tavoite ja samat pyrkimykset. Avoin kommunikointi ja pragmaattinen, ratkaisuhakuinen lähestymistapa toimivat hienosti. Neljännen sukupolven Fabialla tiimi onnistui tässäkin suhteessa ja loppuasiakas pysyi aina keskiössä. Tiimityön erinomaiset tulokset voi jokainen nähdä ja kokea uudessa Fabiassa.

Mikä on osastosi tai erityisosaamisesi kannalta uuden Fabian ehdoton kohokohta? Mistä olet kaikkein ylpein?
Kohokohtia on liian monta tässä lueteltavaksi. Mielestäni uusi FABIA on erinomainen sekoitus tunteisiin vetoavaa ja sporttista ŠKODA-muotoilua yhdistettynä mainioon toimivuuteen ja käytännöllisyyteen. Tekniikan suhteen tarkasteltuna sen ilmanvastuskerroin (alkaen 0,28) on tämän autokokoluokan paras, mikä auttaa pääsemään alhaisiin polttoaineen kulutuslukemiin. Myös uusimmat avustinjärjestelmät kuten Travel Assist -ajoavustinkokonaisuus, Side Assist -kaistanvaihtovaroitin ja automaattinen pysäköintiavustin ovat saatavissa. Ja käytännöllisyyden lisäämiseksi uudessa Fabiassa voi olla Simply Clever -ratkaisuja jopa 43. Voimme myös olla ylpeitä siitä, että FABIA on kokoluokassaan ainut auto, johon on saatavilla ilmasuuttimet takamatkustajille keskikyynärnojan takaosaan, ja että tavaratilaa on peräti 380 litraa.

Miten uusi FABIA oman erikoisosaamisesi valossa on poikkeuksellinen? Mikä edelliseen sukupolveen verrattuna on mielestäsi kehittynyt eniten?
Auto on edelliseen sukupolveen verrattuna parantunut selvästi joka suhteessa, niin kooltaan, muotoilultaan kuin tekniikaltaankin. Meillä on täysi syy olla ylpeitä tiimimme luomasta autosta, ja olemme varmoja, että uusi sukupolvi jatkaa Fabian jo pitkää ja menestyksellistä historiaa. Jos minun pitäisi kiteyttää uusi FABIA yhteen lauseeseen, sanoisin "kaikki mitä tarvitset – ja vielä hiukan enemmän".

Lue lisää

Autotoimittajien koeajossa uusi ŠKODA Fabia

Škoda mediassa

Esiripun takaa: Näin kansainvälinen Fabian ensiesittely tehtiin

Ajankohtaista & Uutta

Uusi ŠKODA FABIA: suurempi, turvallisempi ja taloudellisempi

Rallitestit alkoivat uuden sukupolven ŠKODA Fabialla