Seikkailuja ja unohtumattomia hetkiä, arkea ja juhlaa, uutuuksia ja innovaatioita. Näistä ja paljosta muusta syntyi Škoda-vuosi 2023. Loppuvuoteen laskeutuessa on hyvä kurkistaa vuoden kattaukseen.
Heti vuoden aluksi oli ilo kertoa, että Škoda Enyaq oli Suomen myydyin täyssähköauto vuonna 2022. Myös yritysautomyynnissä Škoda oli jo tuttuun tapaan markkinoiden ykkönen. Vuoteen 2022 mahtui monia maailmantilanteesta johtuvia haasteista, mutta tulevaan vuoteen 2023 startattiin luottavaisin mielin, sillä tilauskanta oli ennätyksellisen suuri.
Talvisia tunnelmia Enyaqin matkassa
Talvisiin tunnelmiin päästiin Rukatunturilla, jonne matkattiin Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV:n kyydissä. Husky-safarilla kohdattiin komea konsertti, kun Rita, Nopsa, Nemu, Fani, Rauha, Rohkee, Hobie, Rauka, Siida, Tassu, Nita, Simba, Elsa, Sokeri, Minttu, Luukas, Noora ja Rauha sekä moni muu ottivat vieraat innolla vastaan. Koirat tarjosivat mieleenpainuvan retken puisessa reessä kuuden innokkaan huskyn vetämänä.
Samalla reissulla punaista energiaa huokuva Enyaq pääsi näyttämään veto- ja pitovoimansa suomalaisessa talvisäässä, joka tarjoili lunta, räntää, sadetta, jäätä, sohjoa, liukkaita taipaleita ja vaihtelevia olosuhteita. Kuusamossa Enyaqista otettiin mittaa myös Kurkijärven jääradalla autourheiluharrastajan matkassa.
Škodan brändilähettiläät vauhdissa
Talvisissa tunnelmissa autoilusta kertoi Kodiaq 2.0 TDI-mallilla ajava Signmark eli Marko Vuoriheimo, joka tunnetaan maailman ensimmäisenä kansainväliselle levy-yhtiölle levyttäneenä kuurona hiphop-artistina. Noin 25 000 kilometriä vuodessa ajava Škodan brändilähettiläs haluaa esitellä autoilua viittomakielellä – ensimmäisenä Suomessa ja ehkä myös maailmalla.
Keväällä Škodan brändilähettiläät kohtasivat Mustion Linnassa Raaseporissa, jossa ideat, elämykset ja uteliaisuus lähtivät lentoon. Tapaamisessa tutustuttiin Škodan uuteen brändiin, joka näkyy jo mainonnassa, nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Vähitellen uudistus näkyy myös uusissa autoissa ja myymälöissä.
Škoda-kesä toi tullessaan uusia tuulia
Kevät ja kesä synnyttivät komean kattauksen hetkiä, joista syntyi tarinoita. Škoda oli mukana muun muassa 2023 Jääkiekon MM-kisoissa Tampereella, Asuntomessuilla Loviisassa, Saimaa Cycle Tourilla järvi-Suomessa, purjehdustapahtumassa Hangossa ja Suomen MM-rallissa Jyväskylässä.
Purjehdus edustaa Škodalle uusia tuulia, jotka vievät Hangossa kesällä 2024 järjestettävien kansainvälisten Europe Class MM-kisojen pääyhteistyökumppaniksi.
”Olemme hyvin ylpeitä mahdollisuudestamme päästä mukaan Europe Class MM-kisoihin 2024. Purjehdus jos mikä on vastuullista liikkumista, ja tällä tiellä on myös autoteollisuus. Haluamme tukea nuoria heidän harrastuksissaan ja olla mukana ihmisten elämässä”, Helkama-Auton Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela kertoi.
Syksyllä muistelimme myös Lifestyle-juttusarjaamme, joka on kartuttanut vuosien saatossa ikimuistoisia hetkiä ja kilometrejä niin maalla, merellä kuin ilmassa.
Seikkailijat jakoivat unohtumattomat hetkensä
Škoda Suomi järjesti ”Hetkiä, joista jää tarina” -kilpailun, jossa arvottiin kuukausittain onnekas voittaja, joka sai käyttöönsä täyssähköisen Enyaq SportLinen kahdeksi viikoksi. Syyskuussa seikkailuistaan kertoi Toni Olkkonen, lokakuussa Jussi Keskinen ja marraskuussa Kaisa Siljamo. Seikkailu jatkuu edelleen vuoden 2024 helmikuuhun asti.
Škoda kasvattaa uuden ajan automyyjiä
Škoda Myyjätrainee -ohjelma starttaa tammikuussa 2024 jo viidennen kerran. Vuoden 2023 ohjelmasta valmistuneet Juho Helmensola, Jere Pernu ja Mika Räsänen kertoivat, miten tie vei uuteen ammattiin. Škoda-jälleenmyyjille ohjelmasta on kasvanut merkittävä ja ainutlaatuinen rekrytointikanava. Vastaavaa pitkäjänteistä tekemistä ei alalta muualta löydy.
Jotain ihan uutta: uusi Kodiaq ja uusi Superb
Jo kevään korvalla Škoda tarjoili maistiaisia uudesta Kodiaqista ja uudesta Superbista. Tositoimiin päästiin syksyllä, kun uusi Kodiaq julkistettiin maailmanensi-illassa 4.10.2023. Kuukautta myöhemmin 2.11.2023 oli uuden Superbin maailmanensi-illan vuoro.
Uutuudet tarjoilevat jotain tuttua, mutta myös paljon uutta niin ulkonäön kuin sisätilojen suhteen, entistäkin enemmän tilaa, lisää mukavuutta, valinnan vapautta ja vastuullisuutta, huippuluokan liitettävyysmahdollisuuksia sekä ladattavia hybridimalleja jopa yli sadan kilometrin WLTP-toimintamatkalla.
Toimitusajat kulkevat toivottuun suuntaan
Loppuvuoden hyviin uutisiin lisättiin pitkään puhuttaneiden toimitusaikojen kehitys. ”Kun tilannetta verrataan vuosi taaksepäin, voidaan sanoa, että autojen toimitusajat ovat vähintäänkin puolittuneet”, Helkama-Auton myynnistä, kentästä ja Business Managementistä vastaava johtaja Petri Raitala kertoi marraskuussa.
Loppuvuodesta päästiin jälleen kertomaan Škodan vahvasta vuodesta myytyjen autojen kärjessä. Marraskuussa Škoda oli toiseksi rekisteröidyin automerkki Suomessa, saavuttaen ennätyksellisen yli 15 % markkinaosuuden. Ladattavissa hybrideissä ja yritysautoissa Škoda sijoittui selkeästi kategorioiden ykköseksi. Koko vuoden luvut kertovat Škodalle 26,6 prosentin kasvua viime vuoteen verrattuna.